مسمومیت مرموز در خرم آباد!

سرپرست مرکز بهداشت خرم آباد گفت که عامل ناشناخته ای در روستای «ده سفیر سفلی » این شهرستان موجب بیماری گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده ای روده ای) 30 نفر شد که 13 نفر از این افراد در بیمارستان بستری شدند.

کد خبر : ۳۹۱۸
بازدید : ۱۹۷۴
سرپرست مرکز بهداشت خرم آباد گفت که عامل ناشناخته ای در روستای «ده سفیر سفلی » این شهرستان موجب بیماری گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده ای روده ای) 30 نفر شد که 13 نفر از این افراد در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش ایرنا، دکتر جواد عموزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اواسط هفته گذشته توسط پزشک مرکز بهداشت روستا دو مورد ابتلا به گاستروآنتریت در این روستا گزارش شد که بلافاصله کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماریها به محل اعزام و بررسی های همه جانبه خود را بر روی آب آشامیدنی روستا آغاز کردند.

وی اظهار کرد: در آزمایشات اولیه از آب شرب روستا ،کلیفرم مدفوعی منفی گزارش شد و در حال حاضر اکیپ های بهداشتی در حال بررسی علت بروز اسهال و استفراغ ساکنین این روستا هستند.

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی است و آب مورد نیاز اهالی از چشمه ای بهسازی نشده با پمپ به منبع منتقل و از آنجا نیز بصورت لوله کشی در سطح روستا توزیع می گردد.

وی گفت: در آزمایش به عمل آمده از آب شرب این روستا در هنگام بروز گاستروآنتریت، متاسفانه کلر باقی مانده در آب، صفر گزارش شده است.

وی یادآور شد: براساس اطلاعات واصله از دهیار و دیگر اهالی روستا طی هفته گذشته 30 نفر از ساکنین این روستا به گاستروآنتریت و اسهال غیر خونی مبتلا شده اند که عمدتا بصورت سرپایی درمان شده و در حال حاضر 13نفر در بیمارستان بستری هستند.

عموزاده تصریح کرد: افراد بستری شده عمدتا افرادی مسن با بیماریهای زمینه ای همچون دیابت، فشارخون بالا، نارسایی کلیوی هستند و تحت معالجات لازم قرار دارند.

مدیر کل آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: روستای «ده سفیر سفلی» تحت پوشش این شرکت نیست.

علیرضا کاکاوند افزود: در صورت نصب کنتور و صدور قبض می توان گفت روستاها تحت پوشش آبفار هستند و این در حالی است که در حال حاضر هیچگونه قبضی برای اهالی روستا صادر نمی شود.
وی با بیان اینکه در روستاهای غیرتحت پوشش آبفار مسوولیت کلرزنی بر عهده بهداشت است، گفت: هنور دلیل اصلی این اتفاق مشخص نشده اما دلایلی متعددی از جمله آلودگی غذا یا آب مطرح می شود.

وی با اشاره به اینکه صفر بودن کلر آب به معنی آلوده بودن آن نیست اظهار کرد: آبفار لرستان به صورت جداگانه از آب روستا نمونه گیری کرده و نتایج آلودگی میکروبی و مدفوعی آب فردا سه شنبه اعلام می شود.

روستای «ده سفید سفلی» با 276 نفرجمعیت در شمال شرقی خرم آباد واقع شده است و 16کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارد.

بیماری گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده ای روده ای، دارای مشخصه های التهاب در دستگاه معده و روده در برگیرنده معده و روده کوچک است و منجر به ترکیبی از اسهال، استفراغ، و درد شکمی و گرفتگی عضلات می شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید