در خدمت و خیانت ارتودنسی!

در خدمت و خیانت ارتودنسی!

دندان آدم‌ها حکم پازل و جورچینی را دارد که هر قطعه از آن باید درست سر جای خودش قرار بگیرد تا ترکیبی را که باید درست به تصویر بکشد، اما در دسته سوم که شاید جمعیت کمی هم نداشته باشند این ماجرا آن‌طور که باید پیش نرفته تا جایی که ترکیب شلخته دندان‌ها، صاحبانشان را برای مرتب کردن و سر و شکل دادن به آن‌ها ترغیب می‌کند.

کد خبر : ۴۰۰۵۰
بازدید : ۳۳۹۷
در خدمت و خیانت ارتودنسی!
ارتودنسی به طور میانگین دو سال زمان می‌برد. اتفاقی که می‌شود گفت به واسطه آن شیوه تغذیه آدم‌ها را تغییر می‌دهد و افراد در این دوران با سبک جدیدی از خوردن و حتی تکلم رو به رو می‌شوند.

به گزارش مهر، «بگو سیب!» قبل از شنیدن صدای شاتر دوربین این رایج‌ترین عبارتی است که عکاس‌ها خطاب به سوژه عکاسی‌شان می‌گویند. اما همین سیب گفتن ساده تله است. تله‌ای برای همه عکاس‌های دنیا که به محض ادا کردن از پیدا شدن دندان‌های شما عکس شکار کنند. برای همین آدم‌ها وقتی جلوی دوربین با آن مواجه می‌شوند نسبت به آن عکس‌العمل‌های متفاوتی دارند؛ دسته اول بی‌تفاوت و بی‌دغدغه «سیب غلیظی» تحویل عکاس می‌دهند تا از ردیف کردن دندان‌ها و لبخندشان بهترین قاب را بسازند، دسته دوم نه به آن غلیظی ولی از تحویل دادن لبخندهای ملیح و معمولی هم دریغ نمی‌کنند. اما دسته سوم، دسته سوم همه تلاششان را می‌کنند تا با بهترین لبخند و کمترین میزان بروز و ظهور از دندان‌هایشان در مقابل دوربین حاضر شوند و به جای یک سیب گفتن درست و درمان، یک سیب جویده جویده تحویل عکاس دهند.

دندان آدم‌ها حکم پازل و جورچینی را دارد که هر قطعه از آن باید درست سر جای خودش قرار بگیرد تا ترکیبی را که باید درست به تصویر بکشد، اما در دسته سوم که شاید جمعیت کمی هم نداشته باشند این ماجرا آن‌طور که باید پیش نرفته تا جایی که ترکیب شلخته دندان‌ها، صاحبانشان را برای مرتب کردن و سر و شکل دادن به آن‌ها ترغیب می‌کند. در زمانه ما ارتودنسی شاید کاربردی ترین راه برای همین امر باشد. روشی که شاید در بیشتر اوقات توسط دندانپزشک ها به افراد پیشنهاد می‌شود، روشی که کمک می‌کند تا جورچین دندان‌ها درست سرجایشان قرار بگیرند و علاوه بر آن دسته سوم دیگر از سیب گفتن جلوی دوربین‌های عکاسی ابایی نداشته باشند.

چرا باید سراغ ارتودنسی برویم؟
ارتودنسی به زبان خودمانی و ساده یعنی درست کردن و مرتب کردن دندان‌ها به طوری که هم دندان‌ها درست سرجایشان قرار بگیرند و هم تناسب صحیحی بین فک و دندان‌ها اتفاق بیفتد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که تنها کاربرد ارتودنسی خندیدن‌های بی‌دغدغه است اما فارغ از همه این‌ها دندانپزشک های این حوزه می‌گویند از مهمترین خاصیت‌های ارتودنسی این است که علاوه بر زیبایی به دیرتر پوسیده شدن دندان‌هایتان کمک می‌کند یعنی شما وقتی به کج و معوجی دندان‌هایتان سر و سامان می‌دهید علاوه بر اینکه به بالا بردن کیفیت خوردنتان کمک می‌کنید بلکه فضای کمتری را در اختیار باکتری‌ها و جرم‌ها برای پوساندن دندان‌هایتان می‌گذارید.

خداحافظ چغاله‌!
«بکش و خوشگلم کن» خوب یا بد اما این یکی از کلیدی‌ترین شعارهایی است که در تمام درمان‌ها و عمل‌های زیبایی وجود دارد؛ ارتودنسی هم از این اصل مستثنی نیست. پس قبل از اینکه برای انجام آن پا پیش بگذارید به دردسرهایش فکر کنید؛ اینکه یکی دو سال باید روی دندان‌هایتان چیزی شبیه داربست ببندید یا مدام حواستان به مسواک زدنتان باشد و موقع خوردن خوراکی‌های سفت و سخت یا امتناع کنید و یا احتیاط، اصلاً کار راحتی نیست. موضوعی که شاید در نگاه اول چیز چندان پیچیده‌ای نباشد اما در گذر زمان ممکن است سخت و حتی فرسایشی به نظر برسد. برای همین پیش از شروع کردن خودتان را برای یک دوران جدید، اما موقت آماده کنید.

قبل از ارتودنسی/ بعد از ارتودنسی
بعد از اینکه عزمتان را جزم کردید و دکتر مورد نظرتان را برای شروع درمان پیدا کردید. در مراحل مقدماتی کار به چند نکته توجه کنید؛اول از همه اگر پزشکتان شما را برای عکس‌های«قبل از ارتودنسی» به آتلیه فرستاد تا از فک،دهان و دندانتان عکاسی کند به وحشتناک بودن عکس‌ها در آن پوزیشن عجیب و غریب فکر نکنید، به این فکر کنید که روزی مجددا دوباره برای عکس‌های«بعد از ارتودنسی»به همین مکان بر خواهید گشت.

ارتودنسی کنید؛ لاغر شوید
روز اول به محض چسباندن براکت ها و احساس اولین فشار روی دندان‌هایتان باید به یک دوران جدید سلام کنید. یکی دو روز اول شاید به خاطر عادت نداشتن، به سیم و براکت ها ممکن است لب و دهانتان زخم شود برای این کار از موم استفاده کنید؛ اما از همه آن‌ها دشوارتر بحث خورد و خوراک است چون در روزهای اولیه به خاطر فشار روی دندان‌ها مجبور هستید تنها به خوردن آش و سوپ متوسل شوید. حتی خیلی از کسانی که تجربه ارتودنسی داشته‌اند می‌گویند به خاطر تغییر در سبک خورد و خوراک خیلی دور از انتظار نیست که به کاهش وزن دچار شوید.

آدامس؛ مسکن جویدنی
روال کار ارتودنسی این است که هر سه هفته یک‌بار باید روی یونیت دندانپزشکی قرار بگیرید و منتظر ادامه روند درمانتان باشید. بعد از هر جلسه‌ای که از دندانپزشکی برمی‌گردید به خاطر تغییر و تحولات جدید و اعمال فشار روی دندان‌هایتان با احساس درد رو به رو خواهید شد ترجیحاً در این ایام در منوی غذایی‌تان سراغ غذاهای نرم‌تر بروید یا برای کاهش دردتان آدامس بجوید. چون خیلی از ارتودنتیست‌ها معتقدند که جویدن آدامس هم از دردتان کم می‌کند هم به جا به جایی بهتر دندان‌هایتان کمک می‌کند. فقط حواستان باشد که آدامس بدون قند بخورید چون در غیر این صورت باید به فکر کندن خرده‌ریزه‌ای آدامس بین براکت ها و سیم‌هایتان باشید.
در خدمت و خیانت ارتودنسی!

سیب گاز زدن ممنوع!
وقتی ارتودنسی می‌کنید باید قید خوردن خیلی از خوراکی‌های هیجان‌انگیز را بزنید. چون طی این دوران شما مجوز زخمی کردن هیچ سیب سرخی را با دندان‌هایتان نخواهید داشت یا تا مدت‌ها نخواهید توانست هیچ ته دیگی را در سفرهای مهمانی با لذت بخورید و یا با خیال راحت پای ظرف آجیل بنشینید و با ولع هرچه تمام تر مغز و تخمه نوش جان کنید. تجربه کسانی که دوره ارتودنسی را گذرانده اند می‌گوید که علی رغم ممنوع کردن خوراکی‌هایی از این دست می‌شود خوراکی‌های بالا را با احتیاط خورد؛ ولی باید حواستان را جمع کنید که حین خوردن کارتان به شکستن براکت نکشد، از طرفی اگر در خوردن هم زیاده روی کنید با تغییر شکل وایر، نه تنها دستتان پیش دندانپزشک رو می‌شود که حتی این خوراکی‌های ممنوعه باعث طولانی‌تر شدن کارتان می‌شود.

رفیق بی‌کلک؛ مسواک
ارتودنسی دو نوع مسواک و یک نخ دندان مخصوص دارد؛ برای همین بهداشت دهان و دندان از اوجب واجبات این دوره است. چون بعد از خوردن غذا و میوه سبزی‌ها حجم قابل‌توجهی از آن‌ها ما بین سیم و اورینگ ها جا می‌ماند و صورت خوشی پیدا نمی‌کند. از طرف دیگر به این توجه کنید که اگر نسبت به مسواک در وعده‌های غذایی اهمال کنید بعد از مدتی منتظر متورم شدن و قرمز شدن لثه‌ها باشید و به این فکر کنید که بعد از باز کردن با دندان‌های زردی رو به رو خواهید شد که برایتان شکل و شمایل دل‌چسبی نخواهد داشت.

این نیز بگذرد ...
بعد از مدتی پروسه ارتودنسی ممکن است برای افراد خسته‌کننده و فرسایشی شود و حتی باشند کسانی که طول درمانشان به بیشتر از چهار سال هم بیانجامد؛ اما در طول این دوران به جای خستگی و عقب‌نشینی به روز خلاصی و لبخندهای وایرلس فکر کنید و انگیزه بگیرید.

پسا ارتودنسی
بیشتر افراد بعد از باز کردن ارتودنسی ثابت و رها شدن به محض دیدن و کیف کردن دندان‌های ردیفشان جلوی آینه دوره درمان را تمام‌شده می‌دانند؛ اما باید حواسشان را جمع کنند و از پلاک موقتی که دندان‌پزشک شان تا یک موعد مقرر برایشان تجویز کرده غفلت نکنند؛ چون بی‌توجهی و عدم استفاده آن ممکن است منجر به این شود که بعد از مدتی شکل و شمایل دندان‌هایشان تغییر کند و به حالت قبلی خودش بازگردد و این یعنی شروع ماجرا از ابتدا



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید