جایگزین‌ های احتمالی ابوبکر البغدادی

منابع امنیتی عراق اعلام کردند: البغدادی با آغازعملیات آزادی موصل در 17 اکتبر(25 مهر) از این شهر به تلعفر تغییر مکان داد و تا 14فوریه(25 بهمن) در آنجا بوده است.

کد خبر : ۴۰۰۸۰
بازدید : ۱۲۲۷
'ریان دیلون'سخنگوی ائتلاف بین المللی با اشاره به اطلاعات رسیده در مورد مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، گفت: ایاد العبیدی و ایاد الجمیلی از افسران عالی رتبه سابق ارتش صدام حسین احتمالا جایگزین وی خواهند شد.

به گزارش ایرنا، منابع امنیتی عراق اعلام کردند: البغدادی با آغازعملیات آزادی موصل در 17 اکتبر(25 مهر) از این شهر به تلعفر تغییر مکان داد و تا 14فوریه(25 بهمن) در آنجا بوده است.

به نوشته این روزنامه، زمانی که الحشد الشعبی تلعفر را محاصره کرد سر کرده های داعش از تلعفر به البعاج و از آنجا به سوریه فرار کردند و بر اساس اطلاعات رسیده البغدادی همراه آنها به سوریه رفته است و به همین دلیل تلعفر بیانیه ای از کشته شدن البغدادی صادر نکرد.
این درحالی است عشایر عرب منطقه غرب موصل مطمئن هستند که البغدادی هنگام فرار از تلعفر زخمی شده است.

منابع امنیتی عراق اعلام کردند با وجود اختلاف نظر درباره گزینه های جایگزین البغدادی در صورت تایید مرگ وی از دو افسر سابق ارتش صدام ایاد العبیدی و ایاد الجمیلی بیشتر از دیگران برای جایگزینی البغدادی سخن به میان آمده است.

ایاد عبد الرحمن العبیدی ملقب به ابو صالح یا فاضل حیفا افسر ارشد سابق ارتش صدام حسین دارای افکار افراطی است که به القاعده پیوست وپس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 جزو زندانیان زندان بوکا بود.العبیدی درسال 2015 بر روی صحنه ظاهر شد وریاست شورای نظامی داعش را پس از کشته شدن ابو مسلم الترکمانی از سرکرده های داعش را به عهده گرفت ومعاون البغدادی در عراق شد.

ایاد حامد خلف الجمیلی معروف به ابوعبدالرحمن الانصاری است که منابع امنیتی معتقدند الجمیلی در شهر فلوجه سرهنگ اطلاعات نظامی ارتش عراق بود که بر امنیت داخلی داعش نظارت داشت و از سرکرده های نزدیک البغدادی و معاون رهبر داعش بود.

براساس اطلاعات امنیتی رهبر داعش فرمانده 200 افسرعراقی ارتش صدام بود که بیشتر آنها در موصل و اطراف آن ،تکریت ، بغداد و الانبار بودند.

درحالی که سرنوشت ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کارشناسان در امور گروه‌های تندرو نام دو تن از افسران سابق صدام را به عنوان محتمل‌ترین گزینه‌های جانشینی البغدادی مطرح می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی در حملات هوایی روسیه در رقه سوریه کشته شده است.

ریان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت: هیچ مدرک موثقی درباره زنده یا مرده بودن او وجود ندارد.

ایاد العبیدی، وزیرجنگ داعش و الجمیلی، مسئول امنیت داعش است. این دو بعد از حمله آمریکا به عراق به گروه‌های شورشی افراطی در این کشور ملحق شدند.

بعد از کشته شدن ابوعلی الانباری و ابوعمر الشیشانی، دو معاون البغدادی و ابومحمد الجولانی، مسئول تبلیغات داعش، العبیدی و الجمیلی به مهم‌ترین معاونان ابوبکر بغدادی تبدیل شده‌اند.

شبکه رسمی عراق ماه آوریل(اردیبهشت) اعلام کرده بود که الجمیلی کشته شده است اما مرگ وی تاکنون تأیید نشده است.

هشام الهاشمی، کارشناس امور مربوط به داعش گفت: الجمیلی به مقدم بودن العبیدی اذعان دارد اما البغدادی جانشینی ندارد و برای همین برحسب شرایط ممکن است یکی از این دو جانشین وی شود.

وی افزود: 'خلیفه' باید سرزمینی داشته باشد که براساس 'شرع اسلامی' بر آن حکومت کند برای همین اگر این سرزمین محقق نشود جانشین وی فقط امیر محسوب می‌شود.

ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۴ خود را خلیفه نامید. بعید است که یکی از دو معاون البغدادی خلیفه شود چون جایگاه دینی ندارند و داعش بسیاری از مناطقش را از دست داده اشت.

به گفته الهاشمی، انتخاب رهبر داعش به موافقت مجلس شورا نیاز دارد که متشکل از هشت عضو است و لذا به دلایل امنیتی بعید است که این اعضا گردهم بیایند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید