توفان فیلمساز مشهور در اکران جهانی

به فیلم‌هایی که هزینه‌ ساخت بالایی دارند و فروش آنها نیز رقم‌های بسیار بالایی را تجربه می‌کند، اصطلاحا «بلک باستر» می‌گویند.

کد خبر : ۴۰۷۱۴
بازدید : ۱۳۲۹
«دانکرک» (Dunkirk) تازه‌ترین ساخته کریستوفر نولان در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی از جمعه تا یکشنبه بیش از انتظار ظاهر شد و در 3720 سینما 5/ 50 میلیون دلار فروخت تا بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم جنگی در سال‌های اخیر رقم بخورد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به فیلم‌هایی که هزینه‌ ساخت بالایی دارند و فروش آنها نیز رقم‌های بسیار بالایی را تجربه می‌کند، اصطلاحا «بلک باستر» می‌گویند.
در سال‌های اخیر یکی از معتبرترین فیلمسازان بلک باستر جهان کریستوفر نولان بوده است. فیلمسازی که الگوهای سینمای نخبه پسند و سینمای عامه‌پسند را درهم آمیخته و به زبانی نو در سینمای جهان رشد یافته است. این سینماگر جوان 46 ساله که حدود دو دهه در فیلمسازی تجربه دارد، در تازه‌ترین فیلم خود هم توانسته یک رکورد جدید ثبت کند.

«دانکرک» (Dunkirk) تازه‌ترین ساخته کریستوفر نولان در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی از جمعه تا یکشنبه بیش از انتظار ظاهر شد و در 3720 سینما 5/ 50 میلیون دلار فروخت تا بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم جنگی در سال‌های اخیر رقم بخورد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم تحسین‌شده «دانکرک» شرکت برادران وارنر در سطح بین‌المللی چشمگیر ظاهر شد و با 4/ 55 میلیون دلار فروش در 46 بازار اول و قرار گرفتن در صدر جدول در تمام این بازارها، مجموع فروش جهانی خود را در سه روز اول اکران به 9/ 105 میلیون دلار رساند.
«دانکرک» در بریتانیا، زادگاه نولان با 4/ 12 میلیون دلار، بیشترین فروش را داشت. کره‌جنوبی با 3/ 10 میلیون دلار بعد از بریتانیا قرار گرفت.با این حال، «دانکرک» برای بازگرداندن بودجه 100 میلیون دلاری و میلیون‌ها دلاری که صرف تبلیغات آن شده است، باید قدرت خود را در گیشه‌های فروش حفظ کند.

تا پیش از اکران «دانکرک» خیلی از کارشناسان فروش پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به موضوع فیلم به زحمت می‌تواند در سه روز اول اکران از مرز 40 میلیون دلار عبور کند.منتقدان از فیلم جدید نولان بسیار استقبال کرده‌اند و تماشاگران هم در وب‌سایت سینمااسکور به فیلم درجه A- داده‌اند. بسیاری از رسانه‌های تخصصی سینما هم به این فیلم از 100 نمره، 100 داده‌اند و برخی دیگر 99.
اتفاقی که بسیار به ندرت درباره فیلم‌ها می‌افتد.تام هاردی، کنت برانا، کیلیان مورفی، جیمز دارسی و مارک رایلنس در «دانکرک» بازی می‌کنند. داستان سال 1940 در دوران جنگ جهانی دوم در شهر دانکرک در شمال فرانسه روی می‌دهد، جایی که 100 هزار سرباز بریتانیایی و نیروهای متفقین توسط نیروهای دشمن محاصره شده‌اند.
آنها درحالی‌که در ساحل گیر افتاده‌اند، دریا پشت سرشان است و دشمن نزدیک می‌شود، در موقعیتی ناممکن قرار می‌گیرند.«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (2012) با 9/ 160 میلیون دلار بیشترین فروش افتتاحیه فیلمی به کارگردانی نولان را به نام خود ثبت کرده است.

«شوالیه تاریکی» (2008) با 4/ 158 میلیون دلار، «بتمن آغاز می‌کند» (2005) با 73 میلیون دلار و «تلقین/ آغاز» (2010) با 8/ 62 میلیون دلار در رده‌های بعدی هستند.در میان فیلم‌های جنگی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، «نشکسته» آنجلینا جولی در دسامبر 2014 با 6/ 30 میلیون دلار کار خود را در آمریکای شمالی شروع کرد، درحالی‌که «فیوری» با بازی براد پیت نوامبر همان سال در سه روز اول اکران 7/ 23 میلیون دلار فروخت.
سال گذشته، «هکساو ریج» مل‌گیبسن در اولین آخر هفته اکران 2/ 15 میلیون دلار به دست آورد.«نجات سرباز رایان» (1998) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با 5/ 216 میلیون دلار (4/ 404 میلیون دلار با حساب نرخ تورم) همچنان پرفروش‌ترین فیلم جنگی تاریخ سینماست. آن فیلم در سه روز اول اکران در آمریکای شمالی 31 میلیون دلار (6/ 57 میلیون دلار با حساب نرخ تورم) فروش داشت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید