تصاویر/ منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو

تصاویر/ منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو
کد خبر : ۴۰۷۲۲
بازدید : ۳۰۴۰
طراحان خودرو همیشه در پی نوآوری و خلق ایده های جدید بوده اند و همین تلاش ها باعث ایجاد طرح های جالب و ماندگار شده است. یکی از بخش هایی که همیشه مورد توجه طراحان بوده و همیشه سعی در نوآوری و خلاقیت در آن بوده است، نحوه باز شدن درهای خودرو است.

به گزارش هفته نامه خودرو امروز، طراحان خودرو همیشه در پی نوآوری و خلق ایده های جدید بوده اند و همین تلاش ها باعث ایجاد طرح های جالب و ماندگار شده است. یکی از بخش هایی که همیشه مورد توجه طراحان بوده و همیشه سعی در نوآوری و خلاقیت در آن بوده است، نحوه باز شدن درهای خودرو است.
هدف طراحان از این تغییرات، نه تنها زیبایی در طراحی خودرو و سهولت در سوار و پیاده شدن، بلکه دادن هویتی منحصر به فرد به خودرو نیز بوده است. در این نوشتار سعی داریم بهترین و جالب ترین سبک بازشو درها در طول تاریخ را معرفی کنیم.

گالوینگ و مرسدس
خواه ناخواه درهای گالوینگ با نام مرسدس بنز گره خورده است. سال 1951 مرسدس بنز مدل افسانه ای 300SL را با کد W194 معرفی کرد؛ خودرویی که معرفی شد تا شکوه گذشته مرسدس در درون پیست را بازگرداند؛ خودرویی بسیار زیبا با بدنه ای آلومینیومی. اما نکته خیره کننده در این خودرو، نوع بازشدن درهای موسوم به گالوینگ بود که در هنگام بازبودن، شکل بال مرغ های دریایی را تداعی می کردند. علت استفاده از این نوع درها، سهولت در سوار و پیاده شدن رانندگان مسابقه بود.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////

پیشرانه این خودرو یک واحد 6 سیلندر به حجم 3.0 لیتر بود که توانایی تولید 215 اسب بخار قدرت را داشت. پس از موفقیت های فراوان مرسدس به پیشنهاد مکس هافمن که واردات خودروهای مرسدس به آمریکا را برعهده داشت، نمونه شهری از 300SL را با کد اتاق W198 در سال 1954 معرفی و روانه بازار کرد.
پس از پایان تولید 300SL مرسدس دیگر از درهای گالوینگ در مدل های تولیدی خود استفاده نکرد تا در نهایت در سال 2010 و با معرفی SLS AMG خاطرات خوش گذشته را تکرار کرد. البته درهای گالوینگ ازسوی دیگر کمپانی ها نیز مورد استفاده قرار گرفت که از آن جمله می توان به مدل های پاگانی هوایرا، گامپرت آپولو، Delorean DMC-12، تسلای مدل X (در ترکیب با درهای جلو مرسوم) و بسیاری از کانسپت ها و نمونه های تحقیقاتی اشاره کرد.

مشخصه اصلی گاوهای وحشی
یکی از مشخصه های قوی ترین مدل ها یا به اصطلاح، پرچمداران لامبورگینی، های 12 سیلندر سنت آگاتا تبدیل شده است. درهای قیچی شکل برای اولین بار در تاریخ خودروسازی توسط طراح مطرح ایتالیایی، مارچلو گاندینی و با مدل کونتاش در سال 1974 معرفی شد؛ خودرویی با ظاهری خشن و با خطوط شکسته به هم پیوسته و مهم تر از همه، درهایی با بازشو عجیب!
منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
سبک بازشو قیچی شکل که اولین بار با کونتاش معرفی شد، امروز مشخصه اصلی پرچمداران لامبورگینی است.

این خودرو در نمونه های اولیه از موتور 12 سیلندر 4.0 لیتری بهره می برد اما طی به روزرسانی ها، حجم موتور آن به 5.2 لیتر نیز افزایش یافت. لامبورگینی سنت در های قیچی شکل را در مدل های 12 سیلندر خود تا به امروز حفظ کرده است و مدل های بعد از کونتاش مانند دیابلو، مورسیه لاگو، ریوینتون، اونتادور و وننو نیز با درهای قیچی شکل عرضه شدند. در این سال ها کمپانی های زیادی در مدل های تولیدی خود از این سبک بازشو درها استفاده کرده اند اما درهای قیچی شکل، تا ابد با نام لامبورگینی گره خورده است.
شبیه به بال های قو
سبک بازشو درهایی که کمپانی استون مارتین در محصولات خود استفاده می کند، در نوع خود جالب توجه است. بازشو این درها نه ساده است و نه پیچیده، اما زیبایی خاصی هنگام بازشدن به خودرو می دهد. این نوع درها که به درهای بال قو معروف هستند، با کمی زاویه روبه بالا باز می شوند. استون برای اولین با در مدل های ونتیج و DB9 از این نوع درها استفاده کرد و در حال حاضر، در تمامی مدل های آن شاهد این نوع بازشو مهیج و در عین حال، شکیل درها هستیم.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
بازشو درها در ساخته های استون مارتین، از باز شدن بال های قو الهام شده است


نوآوری به سبک سوئدی
یکی از خاص ترین سبک بازشدن درها به کمپانی سوپراسپرت ساز کونیخزگ اختصاص دارد که اولین بار، توسط همین کمپانی و با مدل CC8S طراحی و اجرا شده است. سبک باز شدن این درها بسیار عجیب و جالب است. به این شکل که در ابتدا درها به صورت افقی از جای خود بیرون آمده و سپس حول یک محور به صورت 90 درجه چرخیده، در حال عمودی قرار می گیرند. مزیت اصلی نیز سهولت بیشتر ورود و خروج راننده و سرنشین در فضاهای پارک باریک است هر چند هنگام پارک در خیابان هایی که دارای جدول کشی های بلند در طرفین هستند، مشکل آفرین خواهدبود. کونیخزگ در تمام مدل های تولیدی خود از این سبک بازشدن درها استفاده کرده و جالب اینکه تاکنون هیچ کمپانی دیگری از این سبک بازشو تقلید نکرده است.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
مزیت اصلی بازشو منحصر به فرد درها در ساخته های کونیخزگ، سهولت بیشتر ورود و خروج در فضاهای پارک باریک است هرچند هنگام پارک در خیابان هایی که دارای جدول کشی های بلند در طرفین هستند مشکل آفرین خواهدبود.


هنر ایرانی
دومین محصول کمپانی رضوانی یک شاهکار به تمام معناست. Beast Alpha شاید در نگاه اول مدل مسقف Beast به نظر برسد ولی تغییرات زیادی در آن اعمال شده و برخلاف مدل Beast، به جای شاسی اریل اتم، روی شاسی لوله ای لوتوس سوار است. در ضمن، رضوانی همچون کمپانی کونیخزگ درهای خاص و اختصاصی خود را برای این مدل در نظر گرفته است. نحوه بازشدن در به این صورت است که درها توسط یک اهرم هیدرولیک از جای خود بیرون آمده، به صورت افقی و با زاویه به سمت جلو حرکت کرده، در کنار چرخ های جلو قرار می گیرند.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
رضوانی هم مانند کونیخزگ بازشو درهای خاص و اختصاصی خود را در تازه ترین ساخته اش، یعنی Beast Alpha در نظر گرفته است.

پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، به جای واحد 2.4 لیتری توربو Beast، از نوع 2.5 لیتری کازورث بوده که به سوپرشارژر مجهز است که در مدل 2018، قدرتی معادل 400 اسب بخار تولید می کند. Alpha Beast با این پیشرانه می تواند صفر تا 100 را در کمتر از 4 ثانیه طی کند.
درهای مخفی شونده!
در سال 1987 در نمایشگاه فرانکفورت BMW از یک رودستر اسپرت و کوچک با نام Z1 رونمایی کرد. همه چیز در این خودرو مطابق استانداردها بود غیر از یک چیز؛ آن هم درهایی که در بدنه مخفی می شوند. در این خودرو درها به صورت کشویی و در حالت عمومی در بدنه خودرو فرو رفته و مخفی می شوند. این کار برای سهولت در سوار و پیاده شدن در خودرو انجام رفته بود اما برخلاف تصور ب ام و، عکس ان اتفاق افتاد زیرا رکاب خودرو بسیار بلندتر از خودروهای معمولی بود و فرآیند پیاده و یا سوارشدن را سخت تر می کرد. البته قابلیت باز (یا به عبارت بهتر، مخفی ماندن) درها در هنگام رانندگی، جلوه ای کاملا خاص به خودرو می بخشید.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
BMWZ1 با درهای مخفی شونده

درهای پروانه ای
سبک بازو موسم به پروانه ای برای اولین بار توسط آلفا رومئو و با مدل بی نظیر 33 Stradale در سال 1967 مورد استفاده قرار گرفت. شکل جالب این درها و راحتی در سوار و پیاده شدن از خودرو باعث مورد توجه قرار گرفتن این درها شد. در بازشو پروانه ای، بخشی از سقف و ستون جلو نیز همراه با درها باز می شود. این مدل درها بیشتر در خودروهای مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرند اما مک لارن از پیشگامان استفاده از این مدل درهاست به شکلی که در تمامی مدل های جادهای تولیدشده توسط این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته است. البته کمپانی های مشهور نیز در برخی مدل های خود نظیر BENZ CLK GTR, Porsche 911 GT1، محصولات کمپانی SSC و فراری انزو و لافراری از این سبک کرده اند.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
مک لارن از پیشگامان استفاده از درهای پروانه ای است اما خودروسازان دیگر نیز از این سبک بازشو درها در ساخته های خود استفاده کرده اند مثل فراری، باانزو و لافراری

اصالت به سبک رولزرویس
رولزرویس در تمامی مدل های مدرن خود از درهای با لولای معکوس که لولای آن به جای جلو، در عقب درب نصب می شود، استفاده می کند؛ درهایی که در گذشته به Suicide Doors یا درهای خودکشی معروف بودند (به دلیل اینکه اگر درب کامل بسته نمی شد، با زیاد شدن سرعت، باز شده و یا حتی از جای خود کنده می شد) اما رولز رویس نام Coach Doors یا همان درهای کالسکه ای را روی درهای خودروهای خود گذاشته است.

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////

این سبک بازشو درها قبل از اختراع خودرو و در کالسکه مورد استفاده قرار می گرفت و با آمدن خودرو نیز همچنان شرکت ها از همان سبک باز شدن پیروی می کردند. اما به مرور زمان و با پیشرفت صنعت خودرو، این مدل درها منسوخ شد تا اینکه در قرن 21، رولزرویس دوباره آن را احیا کرد و در پی این کار رولزرویس، دیگر خودروسازان نیز در مدل های تولیدی و کانسپت خود از این مدل درها استفاده کردند.

خاص تر و نامتعارف تر
انواع دیگری از بازشوهای خاص نیز وجود دارند که معمولا در کانسپت ها مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل پیچیده و غیرمتعارف بودن، عملیاتی نمی شوند. مثل بازشو canopy که در آن، درها همراه با سقف به سمت جلو باز می شوند (مانند لامبورگینی Raptor و رنو Trezor).

منحصر به فرد‌ترین سبک‌های بازشدن درِ خودرو//////////
2016 Renault TREZOR Electric Coupe Concept

در سال 2010 آلفاروموئو کانسپتی را با نام Pandion معرفی کرد که لولای درهای قیچی مانند آن در عقب بوده، همراه با گلگیر عقب باز می شد. از دیگر درهای عجیب می توان به درهای کانسپت رنو دزایر اشاره کرد که در آن، درهای سمت راننده و سرنشین کناری، خلاف جهت یکدیگر باز می شدند. یا کانسپت لامبورگینی ایگو ایستا که فاقد درب بوده، مانند هواپیماهای جنگنده، برای دسترسی به کابین فقط شیشه آن بالا می آید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید