رشد شاخص سهام با اهرم فلزی‌ها

رشد شاخص سهام با اهرم فلزی‌ها

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و فلزات پایه در بازار جهانی شاهد رشد شاخص کل بود.

کد خبر : ۴۱۰۶۸
بازدید : ۱۲۰۷
رشد شاخص سهام با اهرم فلزی‌ها
در بازار دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری تهاتر بدهی دولت به ۸ شرکت با مطالبات دو سازمان خصوصی‌سازی و امور مالیاتی را ابلاغ کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و فلزات پایه در بازار جهانی شاهد رشد شاخص کل بود.
در بازار دیروز همزمان با گشایش بازارهای جهانی بهای نفت رو به افزایش گذاشت و به کانال 52 تا 53دلار برای هر بشکه نفت برنت رسید. در این میان بهای فولاد و سنگ‌آهن و همچنین بهای سه فلز رنگی مس، روی و سرب نیز تقویت شد به گونه‌ای که مس پس از مدت‌ها نرخ بالای 6هزار و 400دلار در هر تن را تجربه کرد.
البته قیمت مس نتوانست در این سطح پایدار بماند. دیروز بهای شکر نیز رشد 5/ 1‌درصدی را در بازار جهانی تجربه کرد.در این شرایط با تقویت نمادهای وابسته به بازار جهانی و همچنین بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان شاخص کل توانست با رشد 42واحدی به رقم 81هزار و 533واحد برسد.
نمادهای فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، ملی مس و فولاد خوزستان بیشترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در بازار دیروز همچنین اعلام شد به زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح واحد گندله‌سازی سنگان انجام خواهد شد. این امر نیز بر رشد نماد فولاد مبارکه موثر بود.

رفت و برگشت‌های دیروز تالار شیشه‌ای
در معاملات دیروز همچنین در کنار شپنا نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، مجتمع پتروصنعت گامارون، حق‌تقدم فولاد آلیاژی ایران، لابراتوار سینا دارو، تولید فیبر ایران، حق تقدم خرید سهام دارویی و بهداشتی لقمان، آهن و فولاد ارفع، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، صنایع پتروشیمی زنجان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان کردستان و حق‌تقدم استفاده نشده گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی متوقف شدند.

تحولات کلان پیرامون بورس در روز گذشته
در بازار دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری تهاتر بدهی دولت به ۸ شرکت با مطالبات دو سازمان خصوصی‌سازی و امور مالیاتی را ابلاغ کرد.اسحاق جهانگیری مصوبه هیات وزیران درخصوص تهاتر مطالبات 8 شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم، تولیدی آرین ماهتاب گستر، گروه صنعتی سپاهان، فولمن، کلرپارس، ساوت اصفهان پاورپلنت، فارس غاز باوربلانت، تهیه و تدبیرسازان سرآمد از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان‌های خصوصی‌سازی و امور مالیاتی کشور را ابلاغ کرد.
در گروه معدنی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای توسعه فعالیت‌های معدنی با دیدگاه توسعه اکتشاف، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
بر اساس این تفاهم‌نامه، این دو مجموعه بزرگ معدنی کشور ضمن تشکیل کمیته مشترک راهبری اکتشاف، همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در عملیات اکتشاف و بهره‌برداری معادن آغاز خواهند کرد.

در دیگر تحولات بازار سهام دیروز مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: با انتشار 435 میلیارد تومان اوراق اجاره، مبلغ کل اوراق صکوک منتشر‌شده در بازار سرمایه از مرز 12 هزار میلیارد تومان گذشت.
محمد‌رضا محسنی افزود: از ابتدای امسال، شرکت سایپا 350 میلیارد تومان و شرکت بازرگانی سایپا یدک 85 میلیارد تومان اوراق اجاره در بازار منتشر کرده‌اند تا رقم کل انتشار صکوک در بازار سرمایه به بیش از 12 هزار میلیارد تومان برسد.
وی با بیان اینکه شرکت حمل و نقل ریلی در آینده‌ای نزدیک مبلغ 76 میلیارد تومان صکوک استصناع در بازار سرمایه منتشر خواهد کرد، گفت: این شرکت برای خرید 300 دستگاه واگن باری این اوراق را منتشر خواهد کرد. محسنی مدت زمان عمر اوراق استصناع شرکت حمل‌ونقل‌ ریلی را 4 سال و سود سالانه آن را بالغ بر 16 درصد اعلام کرد که هر سه ماه یک بار به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل سمات با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ویژه بازار سرمایه تسریع تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است، افزود: در این زمینه کارگروه ویژه‌ای برای رفع موانع انتشار صکوک تشکیل شده است به‌طوری که انتشار این اوراق در سال 95 با رشدی 14 برابری به رقم 83 هزار و 662 میلیارد ریال رسید.
وی به تغییرات در مدیریت شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اشاره و اظهار امیدواری کرد تا روند انتشار صکوک در این بازار همچنان افزایش یابد.بر اساس گزارش «سمات» شرکت‌های سیمان شرق، جوپار، رایتل، ماهان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک مسکن، لوتوس پارسیان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی، سایپا و بناگستر کرانه، سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم در سال 95 انواع صکوک را در بازار سرمایه منتشر کردند.

چه خبر از دیگر گروه‌ها
دیروز در گروه غذایی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تولید 8/ 3 تا ۴ میلیون تن چغندر پاییزه، طی چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز، موفقیت کشور در افزایش تولید شکر را ناشی از کشت چغندر پاییزه دانست و گفت: سطح کشت چغندر پاییزه باید به تدریج به ۵۵ هزار هکتار برسد.
وی با بیان اینکه افزایش ۶۸ تنی عملکرد تولید چغندر پاییزه هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال در استان خوزستان عملکرد تولید بالای ۷۱ تن در چغندر پاییزه داشتیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد. کشاورز تصریح کرد: افزایش تولید چغندر پاییزه به منظور افزایش عملکرد تولید و بهره‌وری آب صورت می‌گیرد.
کشاورز، افزایش ظرفیت کارخانه‌های قند از حدود ۶۳ هزارتن به ۸۵ هزارتن در روز، اصلاح نظام قیمت‌گذاری شکر به تفکیک شکرهای تولیدی چغندر بهاره و پاییزه و اصلاح قیمت‌های عرضه و حمایت خاص از استقرار حداقل پنج واحد جدید کارخانه قند چغندری در مناطق خوزستان و ایلام را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

دیروز مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امسال و برای دومین سال پیاپی رکورد تولید محصولات پتروشیمی در ایران شکسته می‌شود.
به گزارش وزارت نفت، علی‌محمد بساق‌زاده، درباره وضع تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در طول چهار ماه نخست امسال گفت: در این مدت حدود ۱۸ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید شده است.
عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: این افزایش درحالی رقم خورد که مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی کشور در طول سه ماه گذشته تعمیرات اساسی و دوره‌ای خود را آغاز کرده‌اند و بدون شک با پایان دوره تعمیرات، تولید محصولات پتروشیمی با افزایش بیشتری همراه می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از محصولات پتروشیمی ایران به بازار جهانی صادر شده است، تاکید کرد: ۴۰ درصد محصولات تولیدی هم برای تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است.
بساق‌زاده با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود ۵۶ میلیون تن افزایش یابد، یادآور شد: در این صورت برای نخستین بار یک رکورد جدید تولید در صنعت پتروشیمی ایران رقم می‌خورد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۵۱ میلیون تن بوده است، گفت: امسال نسبت استفاده از ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی کشور به ۸۶ درصد افزایش می‌یابد.
در بازار دیروز نماد ارفع که با 131 درصد تعدیل مثبت همراه شده است با 6 درصد رشد به گردونه معاملات بازگشت. در پایان معاملات دیروز همچنین پتروشیمی شازند با معامله بلوکی 80 میلیون سهمی به ارزش 1/ 16 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 144میلیارد تومان و در فرابورس به 146میلیارد تومان بالغ شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید