ظريف و جبير مصافحه كردند

ظريف و جبير مصافحه كردند

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز سه‌شنبه در رأس هيئتي به ترکيه رفت. هنگام ورود ظريف به سالن نشست، عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان، با هدف مصافحه به‌سوي او آمده و پس از درآغوش‌کشيدن او با هم گفت‌وگو کردند؛ لحظه‌اي که دوربين‌هاي خبرنگاران آن را ثبت و ضبط مي‌کند.

کد خبر : ۴۱۱۳۱
بازدید : ۱۸۲۱
ظريف و جبير مصافحه كردند
روز گذشته هتل «سوئيس» استانبول ميزبان نشست فوق‌العاده سازمان همکاري اسلامي بود. در اين نشست، وزيران امور خارجه ٤٤ کشور اسلامي درباره موضوع قدس و فلسطين صحبت کردند.

به گزارش شرق، روز گذشته هتل «سوئيس» استانبول ميزبان نشست فوق‌العاده سازمان همکاري اسلامي بود. در اين نشست، وزيران امور خارجه ٤٤ کشور اسلامي درباره موضوع قدس و فلسطين صحبت کردند.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز سه‌شنبه در رأس هيئتي به ترکيه رفت. هنگام ورود ظريف به سالن نشست، عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان، با هدف مصافحه به‌سوي او آمده و پس از درآغوش‌کشيدن او با هم گفت‌وگو کردند؛ لحظه‌اي که دوربين‌هاي خبرنگاران آن را ثبت و ضبط مي‌کند.
بعد از انتشار اين عکس در صفحات مجازي، ظريف در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما، اين اقدام همتاي سعودي خود را عادي و حرکتي در چارچوب عرف ديپلماتيک توصيف كرد و گفت: «دليل اين کار هم احترام متقابل و هم دوستي ديرينه‌اي بود که با جبير داشتم».
اين دومين‌بار است که «مصافحه» ظريف سبب مي‌شود که مجبور به توضيح شود؛ يک‌بار زماني بود که ظريف در موقع مذاکره درباره پرونده هسته‌اي ايران با باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا، دست داد و احوالپرسي کرد و اين‌بار با همتاي سعودي خود.
رابطه ايران با هر دو کشور رابطه‌اي سرد و تنش‌آلود است. اگر تاريخ قطع رابطه سياسي ايران و آمريکا به ١٣ آبان ١٣٥٨ برمي‌گردد؛ زماني که گروهي از دانشجويان چهار دانشگاه تهران به نام را «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» مي‌ناميدند، سفارت ايالات‌متحده آمريکا در تهران را تسخیر کردند و ديپلمات‌هاي حاضر در ساختمان را به گروگان گرفتند؛ تيرگي روابط ايران و عربستان هم به سرنوشت سفارت اين کشور در ايران گره‌ خورده است.
به ١٢ دي‌ و پس از اعدام شيخ نمر، روحاني شيعي در عربستان که در آن عده‌اي به سفارت عربستان حمله كردند؛ اگرچه بارها دولت و وزارت امور خارجه با اين اقدام خودسرانه مخالفت کرد.رابطه ايران و عربستان فرازوفرود ديگري هم دارد. تا زماني که آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و امير عبدالله هر دو زنده بودند، اين روابط به شکل عادي ادامه داشت و در زمان بروز مشکلات جدي، آنها پادرمياني مي‌کردند و بعد از فوت امير عبدالله، پادشاه تازه، شولاي سلطنت بر تن کرد و ساز ناکوک ديگري را کوک کرد؛ او در فکر قدرت منطقه‌اي با روش حذف يا تضعيف ايران در منطقه است.

عربستان کشور مهمي است
بارها عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان، به ايران اتهام «همدستي با داعش و القاعده» را زده است و مدعي شده ايران به حقوق بين‌المللي احترام نمي‌گذارد؛ اما اين ايران نيست که دنبال تنش در منطقه است. دليل اين گفته، اين است که چند روز قبل «علي‌اکبر صالحي»، رئيس سازمان انرژي اتمي، در گفت‌وگو با روزنامه «همشهري» مي‌گويد: عربستان متأسفانه دچار يک توهم دشمني از طرف ايران است.
به عقيده من، او نسبت به ايران متوهم است. من زماني که وزير خارجه بودم، يک‌بار با سعودالفيصل، وزير خارجه سابق عربستان، در منزلش در جده دوساعتي صحبت کردم. به او گفتم چرا نسبت به ايران نگران هستيد؟ فکر مي‌کنيد ايران دنبال چيست؟ خداوند به هر دو کشور ايران و عربستان هر آنچه نعمت زميني است، ازجمله سرزمين، نفت، معادن و... داده، نه ما به سرزمين شما چشمداشت داريم و نه شما به سرزمين ما، پس مطمئن باشيد ما دنبال اهدافي در ارتباط با عربستان نيستيم و ما اتفاقا خيرخواه عربستان هستيم نه از باب مجامله بلکه به‌خاطر امنيت خودمان؛ چون هرچه منطقه امنيت داشته باشد، ما کمتر نسبت به شرايط اقتصادي و تجاري خود در خليج‌فارس نگران خواهيم بود.علاوه بر اخوت اسلامي، از باب منافع ملي‌مان هم مي‌خواهيم با هم دوست باشيم تا مطمئن باشيم خليج‌فارس در امنيت کامل است».
اما فيصل در جواب گفته است: «آقاي صالحي يک نگاه به نقشه بکن، عربستان را ببين، در شمال عربستان عراق و سوريه هستند که ايران در آن نفوذ دارد، در جنوب عربستان هم يمن است که شما جاي پايي داريد، منطقه شرقي عربستان شيعه‌نشين هستند و تصور مي‌کنيم که تمايل به ايران دارند، آن سوي خليج‌فارس هم که سواحل ممتد ايران باعث اشراف کامل آن شده است؛ بنابراين فقط براي ما حوزه درياي سرخ باقي ‌مانده و شما ما را احاطه کرده‌ايد».
ببينيد سعودي‌ها اين‌طور فکر مي‌کنند! فيصل فکر مي‌کرد ما مي‌خواهيم عربستان را محاصره کنيم؛ درحالي‌که اين هدف ما نيست، محاصره کنيم که چه شود؟!».
او تأکيد مي‌کند: «ما عربستان را يک کشور مهم مي‌دانستيم. عربستان همچنان يک کشور مهم و نقش‌آفرين در منطقه است. ما بالاخره بايد تلاش کنيم اين توهمي را که در عربستان نسبت به ايران ايجاد شده، اصلاح کنيم. ما به‌عنوان ايراني مي‌دانيم که هيچ نيت سوئي عليه عربستان نداريم؛ اما اگر خود را جاي سعودي‌ها بگذاريم، مي‌بينيم ايران روزبه‌روز در حال قدرتمندترشدن است و اين سبب شده که آنها اين‌طور فکر کنند.
ما صرفا نمي‌توانيم بگوييم لطفا اين‌طور فکر نکن. ما بايد تلاش کنيم اين سوءتفاهم را رفع کنيم. سياست خارجي يعني همين. عربستان متوهم است، مثل يک بيمار، نمي‌توان به بيمار گفت چرا مريض شدي، بايد درمانش کرد. درمانش اين است که با شيوه‌هاي سياسي بنشينيم و صحبت کنيم و اين البته شيوه‌هاي خودش را مي‌طلبد». ايران دنبال دشمني با عربستان نيست؛ مصافحه ظريف با الجبير اتفاقي هم باشد، مي‌تواند مقدمه‌اي شود براي پايان هر آنچه اختلاف‌آفرين است. بايد به شيوه ديپلماتيک با عربستان گفت‌وگو کرد.

فريب ژست‌هاي توخالي صهيونيست‌ها را نخوريد
ظريف، در اين نشست درباره وضعيت قدس و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي گفت: «ما آخرين رشته از تجاوزهاي صهيونيستي را که در بي‌اعتنايي کامل به حقوق بين‌الملل و با هدف تغيير وضعيت تاريخي حرم شريف، تغيير ترکيب جمعيتي و کنترل بر اماکن مقدسه اسلامي در قلب قدس اشغالي صورت گرفت، قويا محکوم مي‌کنيم. ما به مردم فلسطين افتخار مي‌کنيم که با مقاومت قهرمانانه خود به اين اقدام تجاوزکارانه پايان دادند».
او ادامه مي‌دهد: «قدس شريف در نتيجه محاصره طولاني اين شهر، ايست‌هاي بازرسي، نيروهاي اشغالگر، شهرک‌سازي‌هاي غيرقانوني، اقدامات مسلحانه و خشن شهرک‌نشينان، تحقير، تبعيض و سرکوب ساکنان فلسطين، خفه شده است. از سوي ديگر، ما نبايد وضعيت دو ميليون فلسطيني ساکن غزه را که تحت محاصره غيرقانوني و مجازات‌هاي دسته‌جمعي قرار گرفته‌اند و از نيازهاي اوليه و حتي حياتي‌شان در زمينه دارو، آب سالم و انرژي محروم شده‌اند، فراموش کنيم. اين کابوس انساني نيازمند اقدام عاجل از طريق پايان‌دادن فوري به محاصره است».
ظريف در بخشي از متن سخنراني خود اظهار مي‌کند: «رژيم اسرائيل همچنان به تمامي درخواست‌هاي جهاني براي توقف و تغيير در سياست‌ها و اقدامات نژادپرستانه‌اش عليه مردم فلسطين بي‌اعتنايي مي‌کند. ما امت اسلامي بايد ابتدا و بيش از هر چيز، باهم براي پويشي جهاني و يکپارچه، متحد شويم و تلاش‌هاي صهيونيستي را براي مخفي‌نگاه‌داشتن برنامه‌ها و اقدامات مجرمانه‌شان خنثي کنيم.
همه ما بايد با هرگونه تلاشي که توجه جمعي ما را از هدفي اصلي که ما را در سازمان همکاري اسلامي گرد هم آورده دور مي‌کند، مقابله کنيم.
ما نبايد به هيچ‌چيز و هيچ‌کس اجازه دهيم آرمان اصلي اين سازمان را که ارتقاي وحدت امت اسلامي، مقابله با توسعه‌طلبي و اشغالگري صهيونيستي و حمايت از تأسيس دولت مستقل و پايدار فلسطيني به پايتختي قدس شريف است، منحرف کند. ما نبايد به صهيونيست‌ها اجازه دهيم براي ما دستور کار تعيين کنند يا مسائل جديدي خلق کنند و در نتيجه آن، از جناياتي که عليه همه ما مرتکب شده‌اند، مصونيت يابند.
کشورهاي اسلامي نبايد با ژست‌هاي توخالي و سراب غيرواقعي وعده و وعيدهاي آنها گمراه شوند». به گفته ظريف ضروري است ما با يک صدا با جامعه بين‌المللي به‌ويژه شوراي امنيت ملل متحد سخن بگوييم و از آنها بخواهيم به فرهنگ بي‌کيفري براي رژيم اسرائيل پايان دهد و اين رژيم را مجبور کند تا برنامه‌ها و جناياتش را متوقف کند.
او در حاشيه نشست فوق‌العاده وزراي خارجه سازمان همکاري اسلامي با «رتنو مرسودي»، وزير امور خارجه اندونزي و «مولود چاووش‌اوغلو»، وزير امور خارجه ترکيه رايزني کرد. پيش از اين نشست، نشست کارشناسان سازمان همکاري اسلامي برگزار شده بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید