بازگشت آثار ایرانی به صدر پرفروش‌ها

بازگشت آثار ایرانی به صدر پرفروش‌ها

«قهوه سرد آقای نویسنده» از روزبه معین دوباره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و اغلب کتابفروشی‌ها در آمار اعلامی خود از این کتاب به عنوان یکی از کتاب‌‌های پرفروش این هفته نام بردند.

کد خبر : ۴۱۱۵۴
بازدید : ۱۶۹۷
استقبال علاقه‌مندان ادبیات در ماه‌های اخیر بیشتر به رمان و از میان رمان‌ها عموما آثار نویسندگان خارجی بوده است. استقبال علاقه‌مندان ادبیات در ماه‌های اخیر بیشتر به رمان و از میان رمان‌ها عموما آثار نویسندگان خارجی بوده است. در هفته‌ای که گذشت آثاری از نویسندگان داخلی چه در زمینه رمان و چه آثار علوم انسانی توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند آنچنان‌که هر دو گروه توانستند در صدر جدول پرفروش‌ها قرار گیرند.
به گزارش ایبنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از کتابفروشی‌های تهران و چند شهرستان همچون جیحون، کتابفروشی سوره مهر، شهرکتاب الف، کتابفروشی چشمه مرکزی کریم‌خان، کتابفروشی امیرکبیر، کتاب‌فروشی رود، کتا‌بفروشی ثالث پردیس کتاب مشهد، کتاب‌فروشی اسفند شیراز و شهرکتاب گرگان، «قهوه سرد آقای نویسنده» از روزبه معین دوباره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و اغلب کتابفروشی‌ها در آمار اعلامی خود از این کتاب به عنوان یکی از کتاب‌‌های پرفروش این هفته نام بردند.
یک عاشقانه آرام از نادر ابراهیمی عنوان کتاب دیگری است که دوباره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. نادر ابراهیمی در این کتاب سعی دارد تا به بیان این واقعیت نایل شود که در زندگی عاشقانه، روزمرگی و عادت که احساس دلمردگی و پوچی را در پی دارد، وجود ندارد.
قوت اصلی ابراهیمی در این کتاب را می‌توان در بیان جملات عاشقانه و زیبا در متن کتاب جست؛ جملاتی که نه حاشیه بلکه دقیقا متن و مانیفست کتاب را می‌سازند. سال گذشته پس از معرفی «یک عاشقانه آرام» در برنامه«خندوانه» استقبال از این کتاب افزایش یافت به شکلی که در طول زمان برگزاری مسابقه کتابخوانی این برنامه همواره جزو آثار پرفروش کتابفروشی‌ها بود.

«رفتیم بیرون سیگار بکشیم 17سال طول کشید» عنوان کتاب دیگری است که با وجود اینکه از ابتدای انتشار همواره فروش خوبی داشت و اغلب در جدول پرفرو‌ش‌ها دیده می‌شود، اما این هفته فروش بهتری داشته است به‌‌طوری که سومین اثر پرفروش هفته اول مرداد شد. این کتاب مجموعه داستان‌هایی از نویسندگان روس است که آبتین گلکار آن را ترجمه کرده و از سوی نشر چشمه منتشر شده است.
در این کتاب 9 داستان از هفت نویسنده‌ معاصر روس (دینا روبینا، لودمیلا اولیتسکایا، لودمیلا پتروشفسکایا، آندری گلاسیموف، ویکتور پِلِوین، میخاییل یلیزاروف و زاخار پریلِپین) به فارسی ترجمه شده است؛ داستان‌هایی که برحسب اتفاق انتخاب نشده‌اند و جهان‌شان کم‌وبیش به‌هم نزدیک است. قهرمانان این داستان‌ها از لایه‌هایی از جامعه انتخاب شده‌اند که در گذشته امکانی برای رساندن صدایشان به گوش خوانندگان پیدا نمی‌کردند و چه بسا وجودشان نادیده گرفته می‌شد.

«مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن با ترجمه حسین تهرانی از نشر چشمه، «عامه‌پسند» نوشته چارلز بوکفسکی با ترجمه پیمان خاکسار و احسان نوروزی از نشر چشمه، «مردی که خودش را تا کرد» نوشته دیوید جرولد با ترجمه رضا اسکندری آذر از انتشارات هیرمند، «ملت عشق» نوشته الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی از انتشارات ققنوس، «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد از نشر چشمه، «ترلان» نوشته فریبا وفی از نشر مرکز و «مزایای منزوی بودن» نوشته استیون چبوسکی با ترجمه کاوان بشیری از انتشارات میلکان عناوین بعدی پرفروش‌‌های هفته اول مردادماه، در حوزه رمان بودند.

پرفروش‌های غیرداستانی
از میان آثار غیر داستانی کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان، شامل 5 مقاله از این تاریخ‌نگار، با ترجمه و انتخاب بهرنگ رجبی منتشر شده است. پرفروش‌‌ترین کتاب هفته اول مرداد ماه در میان کتاب‌‌های علوم انسانی شد.
موضوع محوری پژوهش‌های این کتاب، تغییرات و تحولاتی است که نه از گذر گفت‌وگوها و بده‌بستان‌های سیاستمداران حرفه‌ای پشت درهای بسته، بلکه به واسطه حضور مردم در خیابان یا همبستگی اصناف و جمعیت‌ها برای رسیدن به خواست‌هایی جمعی به دست آمده است.
این کتاب شامل پنج مقاله «نقش جمعیت‌‌های مردمی در انقلاب مشروطه ایران»، «نقش جمعیت‌های مردمی در سیاست ایران: ۱۳۳۲-۱۲۸۵»، نقش جمعیت‌های مردمی در انقلاب ایران»، «کمونیسم و مساله اشتراک در ایران» و «شکل گیری پرولتاریا در ایران مدرن: ۱۳۳۲-۱۳۲۰» است.

این مقاله‌ها بررسی قوت‌ها و ضعف‌های چند نمونه از جنبش‌های مردمی در فرازهای تاریخی مهم این سرزمین‌اند، چندوچونی در این پرسش که آدم‌های کوچه و خیابان چطور کوشیده‌اند فردای‌شان را بهتر کنند، کجاها موفق بوده‌اند و کجاها شکست خورده‌اند. کتاب «مردم در سیاست ایران» با ترجمه بهرنگ رجبی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.
این کتاب پیش از این نیز در جمع پرفروش‌‌ها حضور داشت و در زمان چاپ در طول یک هفته به چاپ دوم رسید. یرواند آبراهامیان، در حوزه «تاریخ ایران معاصر» از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران محسوب می‌شود.
وی در دانشگاه‌های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. «ایران بین دو انقلاب»، «تاریخ ایران مدرن» و «کودتای ۲۸ مرداد» از جمله تالیفات وی به‌شمار می‌‌روند که در بین ایرانیان شناخته شده هستند.

«ناگفته‌های جنگ» نوشته احمد دهقان از انتشارات سوره مهر عنوان کتاب دیگری است که در روزهای اخیر فروش خوبی داشته است. در این کتاب حرف‌ها و خاطره‌هایی از زبان شهید علی صیاد شیرازی است.
این خاطرات سال‌ها پیش و در روزهای پایانی جنگ تحمیلی توسط حجت‌الاسلام سعید فخرزاده ضبط شده و سپس از سوی احمد دهقان نویسنده عرصه جنگ تحمیلی تدوین و با تجربه‌هایی در داستان‌نویسی حوزه دفاع مقدس به خوبی آمیخته شده‌اند.
«نامه به سیمین» نوشته ابراهيم گلستان که در جدول پرفروش‌های هفته گذشته نیز فروش خوبی را تجربه کرده بود این هفته نیز در بالای جدول پرفروش‌‌ها قرار گرفته است. این کتاب نوشته‌‌هایی از ابراهیم گلستان به سیمین دانشور است و پاسخی است به نامه‌های او. کتاب به همت عباس میلانی در ۱۰۶ صفحه در انتشارات بازتاب‌نگار منتشر شده است.
ابراهیم گلستان نویسنده و مترجم متولد۱۳۰۱ است. مجموعه داستان‌‌های «آذر، ماه آخر پاییز» «شکار سایه»، «جوی و دیوار و تشنه»، «مد و مه» و داستان‌‌های «اسرار گنج دره جنی» و « خروس» از جمله آثار این نویسنده است.

«دختر شینا» نوشته بهناز ضراب‌زاده از انتشارات سوره مهر، «فرهنگ عامیانه مردم ایران» نوشته صادق هدایت و گردآوری جهانگیر هدایت از سوی نشر چشمه، «حقوق بگیران انگلیس» در ایران نوشته اسماعیل رائین از انتشارات بدرقه جاویدان، «شفای زندگی» نوشته لوئيز ال.هي و ترجمه گيتي خوشدل از سوی انتشارات پيكان (البرز)، «هگل و پدیدارشناسی روح» نوشته رابرت استرن با ترجمه محمدمهدی اردبیلی و سید محمدجواد سیدی از انتشارات ققنوس، «نيمه تاريك وجود» نوشته دبي فورد با ترجمه فرناز فرود از انتشارات حميدا و «ملا صالح» نوشته رضیه غبیشی از سوی انتشارات شهید کاظمی عناوین کتاب‌های دیگری هستند که در میان10اثر پرفروش این هفته قرار دارند.
بازگشت آثار ایرانی به صدر پرفروش‌ها
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید