راه های کاهش وزن پس از زایمان

راه های کاهش وزن پس از زایمان

اگر تازه زایمان کرده اید و هنوز اضافه وزن زیادی دارید، ممکن است به این فکر بیفتید که یک رژیم لاغری بگیرید. در این صورت اگر خودسرانه از رژیم های مشهور و فراگیر شده در جامعه استفاده کنید، ممکن است روند کاهش وزن شما را سخت تر کند.

کد خبر : ۴۱۲۱۵
بازدید : ۱۸۰۱
طبیعی است که می خواهید اضافه وزن دوره بارداری خود را کاهش دهید، اما باید مطمئن شوید که این کار را از راه درستی انجام می دهید. در این مطلب چند راه برای کاهش وزن پس از زایمان را بیان میکنیم.

به گزارش آوای سلامتی، طبیعی است که می خواهید اضافه وزن دوره بارداری خود را کاهش دهید، اما باید مطمئن شوید که این کار را از راه درستی انجام می دهید. در این مطلب چند راه برای کاهش وزن پس از زایمان را بیان میکنیم.

1-رژیم های سخت نگیرید
اگر تازه زایمان کرده اید و هنوز اضافه وزن زیادی دارید، ممکن است به این فکر بیفتید که یک رژیم لاغری بگیرید. در این صورت اگر خودسرانه از رژیم های مشهور و فراگیر شده در جامعه استفاده کنید، ممکن است روند کاهش وزن شما را سخت تر کند.

بهترین راه برای کاهش وزن حذف غذاهای پرکالری است.غذاهای حاوی مقادیر بالا چربی و شکر که فاقد مواد مغذی هستند. با حذف کیک، کلوچه، شیرینی جات، نوشابه، الکل، فست فود هایی مانند پیتزا و هات داگ شروع کنید.

2-غذاهای حاوی مواد مغذی دریافت کنید
بسیاری از افراد در مقابل وسوسه ی مصرف مواد غذایی که در دسترس است خود را نمی توانند کنترل کنند.پس از تولد نوزاد، علی الخصوص اگر شیر مادر دریافت می کند، نیاز مادر به دریافت مواد مغذی افزایش می یابد.

بهتر است غذاهای پرپروتئینی مثل گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات را بیشتر مصرف کنید ونیاز به کلسیم را از شیر و ماست و پنیر تامین کنید. ماهی سالمون و قزل آلا برای شما فوق العاده اند چرا که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ای هستند که نوزاد شما هم به آن نیاز دارد.


راه های کاهش وزن پس از زایمان

3-میان وعده های سالم مصرف کنید
مصرف میان وعده بسیار توصیه شده است و انتخاب میان وعده ی صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است. از مصرف میان وعده های پر شکر و پر چرب خودداری کنید و از میان وعده های سالمی چون میوه های تازه و غلات آماده کم شیرین به جای نوشیدنی های شیرین و الکلی، آبنبات و چیپس استفاده کنید. چرا که اینها کالری زیادی دارند و مواد مغذی زیادی ندارند.

پس چه خوب است که در حین شیردهی میان وعده های سالمی را در دسترس داشته باشید.

4-به نوزادتان شیر مادر بدهید
شیر مادر نه تنها برای نوزاد فواید زیادی دارد بلکه برای کاهش سایز دور شکم مادر هم خوب است. بسیاری از مادران ، با شیر دهی به نوزاد زودتر به وزن قبل از بارداری رسیده اند.

5-آب بنوشید
مطمئن باشید که به میزان کافی آب می نوشید. شاید در مواقعی اینکه دقیقا بگوییم گرسنه ایم یا تشنه ، کمی سخت باشد. بنابراین اگر اول آب بنوشید احساس سیری می کنید و هوس خوردن نمی کنید. علاوه بر این اگر بدنتان دچار کم آبی شود نمی تواند کالری زیادی بسوزاند. پس حداقل یک لیوان آب با هر بار شیردهی بنوشید.

6-فعال باشید
یک خبر خوب، لازم نیست حتما به باشگاه های ورزشی بروید. کودکتان را در کالسکه بگذارید و در هوای آزاد به پیاده روی بروید. دیدن افراد جامعه و تغییر حال و هوایتان می تواند از استرس شما بکاهد.

ورزش کردن باعث می شود بدنتان سفت شود و برای یک روز انرژی کافی داشته باشید. به آرامی شروع کنید و پیاده روی خود را تا 30 دقیقه در روز و 5 بار در هفته برسانید.

با پزشکتان مشورت کنید که چه مدت بعد از زایمان می توانید ورزش را شروع کنید.

7-خوب بخوابید
راهی پیدا کنید که حداقل 7 ساعت درشبانه روز بخوابید(حتی اگر پیوسته نباشد.). وقتی خواب کافی نداشته باشید ممکن است افزایش وزن هم پیدا کنید. در یک مطالعه مادران جوانی که 5 ساعت یا کمتر در شبانه روز می خوابیدند ، کمتر از مادرانی که حداقل 7 ساعت در شبانه روز می خوابیدند وزن کم کردند.

سعی کنید خواب کودتان را طوری تنظیم کنید که به زودی یاد بگیرد به روال هر شب در زمان معینی باید بخوابد.

8-وعده های غذایی منظم مصرف کنید
سعی کنید حجم غذای زیادی نخورید. پروتئین های سالم باعث می شوند در تمام روز حس سیری و انرژی داشته باشید.

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید مخصوصا صبحانه را. چرا که با حذف یک وعده گرسنگی زیادی ایجاد می شود و بیش از حد می خورید و احتمالا از سر راحتی غذاهای پر چرب را انتخاب می کنید.

گرسنه ماندن می تواند متابولیسم بدن شما را کاهش دهد و این باعث آهسته شدن روند کاهش وزنتان می شود.

9-صبور باشید
کم کردن نیم کیلو وزن در هفته یک هدف واقع بینانه است چرا که این اضافه وزن برای شما در طی 9 ماه ایجاد شده پس فکر نکنید که بعد از زایمان فورا باید از بین برود و سریعا به شکل قبل باز گردید.

10-راهنمایی بگیرید
یک رژیم درمان می تواند با شما در این مسیر همراه شود.بسیاری از افراد نمی دانند که مصرف چه مواد غذایی ای صحیح است. با کمک یک متخصص تغذیه و رژیم درمان می توانید مواد غذایی سالم را برای وعده ها و میان وعده های خود انتخاب کنید.
از طرف دیگر، یکی از فواید این مشورت و راهنمایی، استفاده از تجربه ی متخصین می باشد و از این طریق می توانید با افراد دیگری که مشتاقانه و با جدیت در این مسیر در حرکتند آشنا شوید و از هم مشورت بگیرید. شما در این مسیر تنها نیستید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید