تصاویر/"گوام"چطور تحت حاکمیت امریکا درآمد؟

تصاویر/"گوام"چطور تحت حاکمیت امریکا درآمد؟

این روزها نام "گوام" زیاد در رسانه ها برده می‌شود؛ کره شمالی در اوج تنش با امریکا اعلام کرده این جزیره را هدف 4 موشک قرار می‌دهد و در مقابل امریکا نیز تهدید کرده در این صورت کره شمالی را "پشیمان" خواهد کرد. بسیاری اکنون نگران آن هستند که این جزیره که زمانی در جنگ جهانی دوم محل نزاع میان قدرت ها بود نقطه شروع جنگ جهانی سوم شود.

کد خبر : ۴۱۵۸۵
بازدید : ۵۲۴۹
فرادید | این روزها نام "گوام" زیاد در رسانه ها برده می‌شود؛ کره شمالی در اوج تنش با امریکا اعلام کرده این جزیره را هدف 4 موشک قرار می‌دهد و در مقابل امریکا نیز تهدید کرده در این صورت کره شمالی را "پشیمان" خواهد کرد. بسیاری اکنون نگران آن هستند که این جزیره که زمانی در جنگ جهانی دوم محل نزاع میان قدرت ها بود نقطه شروع جنگ جهانی سوم شود.

به گزارش مجله تاریخ فرادید، "گوام" که مساحت آن بیش از 549 کیلومتر نیست و حدود 160 هزار نفر جمعیت دارد، یکی از پایگاه های استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام است که از زمان جنگ جهانی دوم بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در آن مستقر هستند.

اینکه این جزیره چطور جزو حاکمیت ایالات متحده به شمار می آید به پیمان موسوم به "پیمان پاریس" در پایان منازعات اسپانیا و امریکا در سال 1898 بازمی گردد که بر اساس آن اسپانیا پذیرفت از مطالبات خود در کوبا دست بکشد و گوام را به آمریکا واگذار کند.

اما این همه ماجرا نیست چرا که در سال 1941 و در جریان جنگ جهانی دوم طی دو روز ارتش امپراتوری ژاپن به این جزیره حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد. بعض روایات تاریخی می گوید ژاپن در مدت 2 سال و نیم تصرف این جزیره دست به کشتار و شکنجه ساکنان زد و تلاش کرد فرهنگ ژاپنی را به آنها تحمیل کند. با این حال در جولای سال 1944 امریکا در نبردی سرنوشت ساز توانست در عملیاتی مشترک با نیروی دریای سلطنتی بریتانیا قوای ژاپنی را از جزیره بیرون کند و کنترل آن را در دست بگیرد. در تاریخ گوام این روز به نام "روز آزادی" لقب گرفته است.

از آن تاریخ امور سیاسی گوام توسط "دفتر امور جزایر" وزارت کشور آمریکا اداره می‌شود. همچنین مردم این جزیره شهروند ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آیند گرچه خاک این جزیره متعلق به امریکا نیست.

توپخانه نیروی دریایی ارتش امریکا در حال شلیک به مواضع نیروهای ژاپنی در جزیره
توپخانه نیروی دریایی ارتش امریکا در حال شلیک به مواضع نیروهای ژاپنی در جزیره "گوام". آگوست 1944
تصویری از قایق های امریکایی که در شروع حمله به
تصویری از قایق های امریکایی که در شروع حمله به "گوام" خود را به جزیره می رسانند. آگوست 1944
ناوهای امریکایی در نزدیکی جزیره
ناوهای امریکایی در نزدیکی جزیره "گوام". جولای 1944
سربازان نیروی دریایی ارتش امریکا میان درختان پنهان شده و تدارک حمله غافلگیرانه به مواضع ژاپنی ها را می‌بینند. جولای 1944
سربازان نیروی دریایی ارتش امریکا میان درختان پنهان شده و تدارک حمله غافلگیرانه به مواضع ژاپنی ها را می‌بینند. جولای 1944
یک سرباز نیروی دریایی سعی می کند به سرباز مجروح در عملیات
یک سرباز نیروی دریایی سعی می کند به سرباز مجروح در عملیات "گوام" آب بدهد. جولای 1944
صحنه نبرد سربازان نیروی دریایی امریکا با قوای ژاپن در گوام. جولای 1944
صحنه نبرد سربازان نیروی دریایی امریکا با قوای ژاپن در گوام. جولای 1944
"سر بروس فریزی" فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا در بادزید از جزیره گوام. آگوست 1945
کشتی نیروی دریایی بریتانیا در حال پهلو گرفتن در بندر
کشتی نیروی دریایی بریتانیا در حال پهلو گرفتن در بندر "گوام" آگوست 1945
نزدیک شدن ناو دریایی ارتش بریتانیا به ساحل
نزدیک شدن ناو دریایی ارتش بریتانیا به ساحل "گوام". آگوست 1945
سرباران نیروی دریایی امریکا و انگلیس در پایگاه مشترک در گوام. آگوست 1945
سرباران نیروی دریایی امریکا و انگلیس در پایگاه مشترک در گوام. آگوست 1945
"سر بروس فریزی" فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا و دریاسالار "نیمیتز" فرمانده نیروی دریایی امریکا در اقیانوس آرام در باشگاه افسران گوام. آگوست 1945
بازدید
بازدید "سر بروس فریزی" فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا در اقیانوس آرام از پایگاه مشترک با امریکایی ها در گوام. آگوست 1945

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید