راهنمای حفاظت از پوست در نور آفتاب

راهنمای حفاظت از پوست در نور آفتاب

یکی از دلایلی که افراد دچار چین‌و چروک پوست و کک‌ومک می‌شوند نور آفتاب، به ویژه اشعه ماوراءبنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی باید بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، تا پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشد.

کد خبر : ۴۱۵۹۶
بازدید : ۶۴۹۸
فرادید | گرمای خورشید و تابش مستقیم نور آن بر بدن همیشه هم نمی‌تواند مفید و دوست داشتنی باشد. زمانی که در گرمای خورشید در کنار ساحل یا استخر دراز کشیده‌اید باید به عوارض تابش خورشید بر پوستتان هم دقت کنید. درست است که پزشکان روزی ۱۰ دقیقه ماندن زیر نور مستقیم آفتاب را برای دریافت ویتامین‌ها توصیه می‌کنند ولی این همه داستان نیست. این تابش مستقیم عوارض زیادی دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید.
چرا آفتاب ضرر دارد؟
یکی از دلایلی که افراد دچار چین‌و چروک پوست و کک‌ومک می‌شوند نور آفتاب، به ویژه اشعه ماوراءبنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی باید بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، تا پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشد. با اینکار مسلما آثار پیری هم دیر‌تر روی پوستش ظاهر خواهد شد.
تاثیرات آفتاب در ایجاد سرطان پوست ، ثابت شده، بنابراین حتی اگر به فکر جوان ماندن هم نیستیم باید مراقب پوستمان باشیم. شاید جنس پوست کاملا ارثی باشد اما شرایط مراقبت ما از پوست در دیر‌تر پیر شدن آن خیلی موثر است. وقتی مدت‌های زیادی خودتان را در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌دهید علاوه بر احتمال گرمازدگی عوارض خطرناکی برای پوستتان ایجاد می‌کنید. شاید در ابتدا فقط دچار یک آفتاب سوختگی ساده شوید ولی این عوارض در دراز مدت می‌تواند خیلی مخرب باشد.

آفتاب دشمن پوست
همیشه نباید فقط در هوای آفتابی از ضد آفتاب استفاده کنید
درون آفتاب چه می‌گذرد؟
شاید شما هم اسم اشعه ماوراء بنفش به گوشتان خورده باشد. حالا باید بدانید این اشعه دقیقا چیست. اشعه ماوراءبنفش طول موج خاصی از نور خورشید است که به دو قسمت A وB تقسیم می‌شود و هر دو آن‌ها برای پوست مضر هستند. اشعه ماوراءبنفش نوع B، در صورت تماس با پوست بر روی لایه خارجی پوست که اپیدرم نامیده می‌شود، تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد آفتاب سوختگی می‌شود.
این نوع اشعه آفتاب نمی‌تواند از شیشه عبور کند و در نتیجه وقتی پنجره‌ها بسته باشند توسط شیشه جذب شده و وارد اتاق نمی‌شود. اشعه ماوراءبنفش نوع A، بیشتر به عمق پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند آسیب‌های شدیدتری در پوست ایجاد کند. این اشعه، از شیشه هم عبور می‌کند و در یک اتاق با پنجره‌های بسته هم نمی‌توانید در امان باشید.

آفتاب دشمن پوست
اشعه ماوراءبنفش نوع A، بیشتر به عمق پوست نفوذ می‌کند
یکی از بهترین راهها استفاده از ضد آفتاب است. ولی علا‌وه بر آن باید سعی کنید تا حد امکان در ساعات خیلی گرم روز، حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر فقط در صورت اجبار در آفتاب قرار بگیرید، واز لباس‌هایی استفاده کنید که تا حد ممکن پوشیده باشند و بیشترین قسمت پوست را بپوشانند. کلاه‌های لبه‌دار هم محافظ خوبی در برابر اشعه آفتاب هستند.
برای محافظت از لب‌ها می‌توان از لوازم آرایشی که نقش ضد آفتاب هم دارند، استفاده کرد. در این رابطه محافظت از چشم‌ها را فراموش نکنید. عینک‌هایی را انتخاب کنید که حتما استاندارد بوده و بتوانند اشعه ماوراءبنفش را به خوبی جذب کنند. در غیر این‌ صورت این عینک‌ها به علت رنگ تیره‌شان باعث می‌شوند نور کمتری به چشم برسد، مردمک‌ها گشاد‌تر می‌شوند و اشعه ماوراءبنفش بیشتری به قسمت‌های عمیق‌تر چشم نفوذ می‌کنند.
آفتاب دشمن پوست
در ضمن یادتان باشد همیشه نباید فقط در هوای آفتابی از ضد آفتاب استفاده کنید بلکه در هوای ابری هم حتما باید ضدآفتاب زد چون ابر‌ها نمی‌توانند اشعه مضر ماوراء بنفش را جذب کنند و تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد. علا‌وه بر این در هوای ابری، گرما و نور شدید آفتاب نیست که باعث شود افراد به محیط‌های سربسته و سایه بروند در نتیجه احتمال اینکه اشعه ماوراءبنفش بیشتری به آن‌ها برسد افزایش می‌یابد. چون این اشعه قابل رویت نیست، پس مثل روزهای آفتابی باید در روزهای ابری هم ضدآفتاب زد.

عناوین مرتبط:
ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان SPFشان تقسیم‌بندی می‌شوند
کرم‌های ضد آفتاب
کرم ضد آفتاب برای کسی غریبه نیست اما برای استفاده از آن باید به نکات زیادی دقت کنید. کلمه SPFکه روی همه ضد آفتاب‌ها نوشته شده به معنی عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب است. این لغت مخفف Sun Protection factor است. ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان SPFشان تقسیم‌بندی می‌شوند. این تقسیم بندی از ۲spf تا ۶۰spf و بالا‌تر در نوسان است. حالا تعبیر این اعداد چیست.
اگر شما بدون ضد آفتاب در معرض نور مستقیم خورشید باشید۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا دچار آفتاب سوختگی شوید. ضد آفتابی با ۱۵spf، این زمان را به ۲۰*۱۵ دقیقه افزایش می‌دهد. یعنی شما تقریبا ۳۰۰دقیقه بعد دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. به عبارت دیگر ضدآفتابی با ۱۵spf، مانع رسیدن ۹۲ درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.
در کل ضد آفتاب‌ها به دو روش عمل می‌کنند. یک نوع آن‌ها با روش مسدود کننده و تشکیل یک لایه نازک روی پوست، مانع رسیدن نور خورشید می‌شوند. این نوع از ضد آفتاب‌ ها اثر بسیار خوبی برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر ماوراءبنفش A و B دارند ولی به علت تغییر رنگ ظاهری که روی پوست ایجاد می‌کنند، از نظر زیبایی، برای همه خوشایند نیستند. ساده‌ترین نمونه آن اکسیددوزنگ است. روش دیگر عمل کردن ضد آفتاب‌ها به صورت جذبی است. در این روش ضدآفتاب، اشعه‌های مضر را جذب می‌کند و مانع رسیدن آن‌ها به پوست می‌شود. در اغلب موارد ضدآفتاب‌های موجود در بازار حاوی ترکیبی از مواد هستند و با استفاده از هر دو مکانیسم فوق از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.
کدام ضد آفتاب؟
حالا زمان انتخاب رسیده، باید تصمیم بگیرید کدام ضد آفتاب را ترجیح می‌دهید . ممکن است بگویید یک ضد آفتاب با spf بالا مثلا۶۰ بهترین انتخاب است. اما همیشه بالا‌تر بودن spf مفید نیست. یک ضدآفتاب با ۱۵spf به شرطی که مرتب استفاده شود و در روز در فواصل مناسب مجددا تکرار شود، بسیار موثر‌تر از ضدآفتاب با ۶۰spfاست که مثلا یک روز در میان یا یک بار در روز استفاده می‌شود.
پس انتخاب ضد آفتاب با spf بالا کارساز نیست. یک باور غلط وجود دارد که هرچه spf بالا‌تر باشد میزان محافظت هم بالا‌تر است. spf فقط میزان محافظت در برابر اشعه‌های ماورا بنفش نوع B که باعث آفتاب سوختگی می‌شود را نشان می‌دهد و کاربردی در مقابل اشعه‌های ماوراء نبفش نوع A که باعث سرطان می‌شود ندارد یا بسیار ضعیف است.


آفتاب دشمن پوست
کودکان از شش ماهگی باید کرم ضد آفتاب استفاده کنند
کاربرد صحیح
روش درست استفاده از ضد آفتاب به مراتب تاثیر بیشتری خواهد داشت. ضدآفتاب باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل دهد و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند.
کاری که اکثر افراد می‌کنند این است که به میزان کافی ضد آفتاب بر روی پوست خود نمی‌زنند. علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، باید ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید چون در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش آغاز شود.
نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعد از آرایش استفاده شود، ‌ چون در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن ضدآفتاب شوند. هنگام استفاده از ضدآفتاب بینی‌، ‌گوش و اطراف آن را فراموش نکنید. در صورت شستن صورت، ‌ تعریق زیاد، ‌ شنا کردن و... باید ضدآفتاب دوباره استفاده شود. علاوه بر این، بهتر است در صورتی که در مقابل آفتاب هستید حداقل هر ۲-۴ ساعت دوباره ضدآفتاب بزنید. ضدآفتاب‌هایی که ضدآب هستند، نسبت به بقیه در برابر عرق کردن، ‌ بیشتر دوام می‌آورند و اثر بهتری دارند.
عناوین مرتبط:
آفتاب دشمن پوست
ضد آفتاب‌ها به انواع مختلفی از ژل و لوسیون و کرم در بازار وجود دارند
مضرات کرم‌های ضد آفتاب
انتخاب ضد آفتاب یک امر سلیقه‌ای است. این روز‌ها ضد آفتاب‌ها به انواع مختلفی از ژل و لوسیون و کرم در بازار وجود دارند که هر کس بنا بر سلیقه و وسع مالی می‌تواند آن را انتخاب کند. در انتخاب ضد آفتاب سعی کنید برای شناخت پوستتان از دکتر کمک بگیرید. ولی هیچ‌وقت فکر نکنید که اگر گران‌ترین ضدآفتاب با بالا‌ترین spf را خریدید حتما پوستتان را در برابر آفتاب بیمه کرده‌اید. مهم‌تر از نوع ضدآفتاب و میزان spf آن، استفاده مرتب و صحیح از آن است. ‌
در بعضی کرم‌های ضد آفتاب ماده‌ای به نام رتینول یا ویتامینA مصرف می‌شود که اثر ضد پیری دارد، این نوع ضد آفتاب‌ها را استفاده نکنید، رتینول یا‌‌ همان ویتامین A می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که در معرض نور آفتاب هستند، افزایش دهد. دقت کنید که فریب تبلیغات شرکت‌های تولید کننده را نخورید، ضد آفتاب با spf بالای ۵۰ هیچ فایده‌ای برای پوست ندارد. همیشه قبل از خرید محصول به مواد سازننده آن دقت کنید، اکسی بنزن یک ماده ضدآفتاب شیمیایی است که به وسیله پوست جذب می‌شود، اما این ماده به راحتی پس از جذب وارد جریان خون می‌شود و مانند هورمون استروژن عمل می‌کند.
می‌تواند در درازمدت باعث بروز مشکلاتی در باروری و غده تیرویید شود. این ماده ممکن است با نام‌هایی مانند بنزوفنون یا بنزوفنون-۳ هم نوشته شود. ضد آفتاب‌های پودری هم انتخاب خوبی نیستند چون قدرت پوشاندن همه نقاط پوست را به طور کامل ندارند. پس در زمان خرید ضد آفتاب به همه موارد دقت کنید.

آفتاب دشمن پوست
ضد آفتاب با spf بالای ۵۰ هیچ فایده‌ای برای پوست ندارد
ضد آفتاب برای کودکان
پوست کودکان حساسیت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد. پس استفاده از ضد آفتاب برای آن‌ها را هرگز فراموش نکنید. متخصصین پوست معتقدند کودکان از شش ماهگی باید کرم ضد آفتاب استفاده کنند، اما SPF مناسب برای پوست بچه‌ها باید حداقل ۱۵ باشد و بالا بودن SPF هیچ اهمیت و فایده‌ای ندارد. آفتاب سوختگی در کودکان می‌تواند ده‌ها سال بعد عوارض خود را نشان دهد و حتی زمینه ساز برخی از بیماری‌ها باشد. بنابراین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای بچه‌ها ضروری است.
البته این محافظت از آفتاب فقط شامل ضدآفتاب نمی‌شود بلکه باید در موارد دیگر هم نکات ایمنی را رعایت کرد. اجتناب از پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه که پوشش کامل ایجاد نمی‌کند یکی ازین موارد است. استفاده از کلاه آفتاب‌گیر برای تکمیل پوشش حفاظتی در برابر آفتاب نکته مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب در ساعات اولیه صبح تضمین کننده محافظت در کل طول روز نیست. نکته مهم استفاده از ضد آفتاب، در بچه‌ها مثل بزرگسالان تکرار آن در طول روز است. بهتر است ظهر و حوالی عصر در فصول گرم سال زدن ضد آفتاب تکرار شود.
آفتاب دشمن پوست
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید