چه عواملى در ايجاد بيمارى قلبى موثرند

Faradeed

چه عواملى در ايجاد بيمارى قلبى موثرند

توازن بين مقدار كالرى كه شخص مصرف مى كند و آنچه كه صرف سوخت وساز مى كند وزن وى را مشخص مى سازد. از اين رو مصرف كالرى مازاد بر احتياج باعث چاقى مى شود. لذا براى دستيابى به وزن ايده آل بايد كالرى كمترى مصرف كرد. هر گرم كربوهيدرات و هر گرم پروتئين ۴ كالرى ايجاد مى كنند. ولى چربى ها تقريباً دو برابر اين مقدار كالرى ايجاد مى كنند، به عبارت ديگر هر گرم چربى ۹ كالرى ايجاد مى كند.
کد خبر: ۴۱۷۷۷
بازدید : ۲۳۷۴۷
۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶

چه عواملى در ايجاد بيمارى قلبى موثرند

فرادید| از عمده ترين فاكتورهاى افزايش بيمارى هاى قلبى و عروقى اضافه وزن سپس نوع چربى هاى رژيم غذايى هستند. اضافه وزن اثرات سويى براى انسان در بردارد زيرا افرادى كه دچار اين عارضه هستند از عوامل خطرساز بيشترى براى ابتلا به بيمارى هاى قلبى و عروقى برخوردارند. اين فاكتورها شامل موارد زير است:


۱- افزايش ليپوپروتئين هايى با وزن مخصوص پائين (LDL) كه كلسترول ذخيره مى كنند و كلسترول بدخوانده مى شوند.


۲- كاهش ليپوپروتئين هايى با وزن مخصوص بالا (HDL) كه كلسترول ذخيره مى كنند و كلسترول خوب خوانده مى شوند.


۳- هايپرگليسمى يا افزايش ميزان قند خون.


۴- افزايش فشار خون.


۵- افزايش ميزان ترى گليسيريد خون.


توازن بين مقدار كالرى كه شخص مصرف مى كند و آنچه كه صرف سوخت وساز مى كند وزن وى را مشخص مى سازد. از اين رو مصرف كالرى مازاد بر احتياج باعث چاقى مى شود. لذا براى دستيابى به وزن ايده آل بايد كالرى كمترى مصرف كرد. هر گرم كربوهيدرات و هر گرم پروتئين ۴ كالرى ايجاد مى كنند. ولى چربى ها تقريباً دو برابر اين مقدار كالرى ايجاد مى كنند، به عبارت ديگر هر گرم چربى ۹ كالرى ايجاد مى كند.

 

تحقيقات فراوانى لازم است تا وزن ايده آل كه متناسب با سن فرد باشد مشخص شود به خصوص وقتى كه وى رژيم غذايى پرچرب دارد. با وجود كوشش هاى بسيار هنوز در اين مورد محققين به اتفاق نظر نرسيده اند.تمامى كالرى هايى كه وارد بدن مى شوند تحت تاثير فاكتورهاى گوناگون بيولوژيكى و فيزيولوژيكى قرار مى گيرند.

 

مطمئناً وزن شما زمانى كاهش مى يابد كه مقدار كالرى رژيم غذايتان چه پرچرب و چه كم چرب را كم كنيد. همچنين به خاطر تفاوت هاى فردى و تنوع فاكتورهاى محيطى و تاثير آنها بر كيفيت و كميت غذا، ممكن است يك نوع رژيم غذايى براى شخصى مفيد واقع شود در حالى كه براى ديگرى كاملاً مضر باشد و يا برعكس. همچنانكه قبلاً گفتيم ذخيره ليپوپروتئين پلاسما در بدن باعث بيمارى هاى قلبى و عروقى مى شود. افرادى كه ترى گليسيريد و كلسترول LDL آنها افزايش داشته ولى از كلسترول HDLناچيزى برخوردارند در معرض ابتلاى بيمارى هاى قلبى و عروقى هستند.

 

بيشترين كلسترول LDL در غذاهايى وجود دارد كه حاوى چربى هاى اشباع شده و ترانس شده هستند. چربى هاى حيوانى مثل گوشت قرمز و لبنيات داراى بيشترين اسيدهاى چرب اشباع شده هستند. نظر به اينكه اسيدهاى چرب ترانس شده از هيدروژنيزه كردن چربى ها به دست مى آيند و در محصولات تجارى سرخ شده و بسته بندى شده از اين روغن هاى گياهى استفاده مى شود كه باعث محدود شدن مصرف چربى هاى حيوانى شده است، ولى هر دو نوع اين چربى ها كلسترول LDL را به شدت افزايش مى دهند. ولى با كاستن از آنها مى توان سطح كلسترول LDL را پائين آورد تا خطر بيمارى هاى قلبى و عروقى به حداقل برسد. از طرف ديگر اسيدهاى چرب اشباع نشده تك زنجيره اى و چندزنجيره اى نسبت به اسيدهاى چرب اشباع شده كلسترول LDL را كاهش مى دهند.

 

بيشترين منبع اسيدهاى چرب اشباع نشده روغن هاى گياهى طبيعى هستند از قبيل روغن ذرت و تخم آفتابگردان كه تقريباً حاوى اسيدهاى چرب چند زنجيره اى فراوانى هستند و روغن كانولا و زيتون حاوى اسيدهاى چرب تك زنجيره اى هستند. برخى از افراد چاق كه كربوهيدرات زيادى مصرف مى كنند، حتى اگر مقدار چربى رژيم غذايى آنها اندك باشد، ممكن است ترى گليسيريدشان افزايش يافته و كلسترول HDL رو به كاهش گذارد، كه خود ريسك بيمارى هاى قلبى و عروقى را به سرعت بالا مى برد. طبق آخرين يافته هاى پزشكى در رژيم هاى غذايى توجه به كل كالرى مصرفى و نوع چربى موادغذايى از اهميت ويژه اى برخوردار است. بسيار مشكل است كه مقدار و نوع چربى مصرفى را اندازه گيرى كرد. پيروى از يك برنامه تغذيه اى ويژه كه حاوى كمترين اسيدهاى چرب اشباع شده باشد در اين راه به شما كمك خواهد كرد.

 

مثل رژيم هاى سرشار از ميوه  و سبزيجات تازه، غلات با پوست كامل، لوبيا، لبنيات بدون چربى، ماهى، گوشت مرغ، خروس و بوقلمون، گوشت قرمز بدون چربى، همچنين غذاهايى كه مملو از فيبر باشند. در واقع با اين نوع رژيم شما كمترين چربى هاى اشباع شده و كلسترول را وارد بدنتان خواهيد كرد كه در نهايت به كاهش عوامل خطرساز بيمارى  هاى قلبى و عروقى منجر خواهد شد كه خود سلامتى و شادابى را برايتان به ارمغان مى آورد.


Answer Posted

منبع: شرق، ترجمه: زهره فخرياسرى

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه