راهنمای شاد زندگی کردن

راهنمای شاد زندگی کردن

خندید‌ن ترشح هورمون اندورفین را در بدن شما افزایش می‌دهد.این هورمون به شاد بودن شما کمک می‌کند پس سعی کنید برای خندیدن ارزش بیشتری قائل باشید.حتی گاهی خودتان را مسخره کنید و بخندید. دفعه بعد که کاری خجالت‌آور انجام دادید آن را پنهان نکنید.

کد خبر : ۴۲۰۶۵
بازدید : ۳۷۸۸
فرادید | همه ما در این دنیای پر از استرس و فشار زندگی نیاز داریم به خودمان کمک کنیم تا روح و روان سالم تری داشته باشیم. اگر بخواهیم به قرص و دارو پناه ببریم تنها یک آرامش مصنوعی نصیبمان می‌شود که با قطع قرص‌ها از بین می‌رود. اگر هم بخواهیم تن به این فشارها بدهیم که خیلی زود فرسوده می‌شویم و از بین می‌رویم. پس بهترین کار این است که راه‌های شاد زیستن را پیدا کنیم و تا حد ممکن در زندگی از آن بهره ببریم. ما می‌توانیم چند راه ساده را به شما پیشنهاد کنیم.
شاد باشید
راه‌های شاد زیستن را پیدا کنیم
در لحظه زندگی کنید
اینکه اصلاً به فکر آینده و سرانجام کارهایتان نباشید منظور ما نیست. بلکه هدف ما از این راه لذت بردن از لحظه‌ای است که در آن هستید. اگر در یک رستوران با دوستان نشسته‌اید تمام فکر خود را متمرکز بر این برنامه کنید. فکر کردن به مشکلات و گرفتاری‌ها و کارهای عقب‌مانده را بگذارید برای اوقات تنهایی. از این موقعیت با تمام وجود لذت ببرید.
خنده را فراموش نکنید
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ۱۶ نفر را که همگی معتقد بودند، تماشای یک فیلم برای آنها خنده‌دار بود را مورد بررسی قرار دادند. سه روز قبل به نیمی از آنها گفته بودند که این فیلم کمدی است. این دسته از افراد قبل از تماشای این فیلم متوجه تغییرات بیولوژیکی در بدنشان شدند. وقتی مشغول تماشای فیلم بودند، میزان هورمون اضطراب در بدنشان به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرد.
شاد باشید
خندید‌ن ترشح هورمون اندورفین را در بدن شما افزایش می‌دهد
این در حالی بود که میزان هورمون‌های شادی‌بخش افزایش داشت. خندید‌ن ترشح هورمون اندورفین را در بدن شما افزایش می‌دهد. این هورمون به شاد بودن شما کمک می‌کند پس سعی کنید برای خندیدن ارزش بیشتری قائل باشید. حتی گاهی خودتان را مسخره کنید و بخندید. دفعه بعد که کاری خجالت‌آور انجام دادید آن را پنهان نکنید. آن را برای دوستان و اعضای خانواده تعریف کنید و با هم دقایقی را بخندید و شاد باشید.
قانون‌ها را بشکنید
اشکالی ندارد اگر گاهی اوقات قوانین را بشکنید. لزومی ندارد شما همه چیز را طبق قانون و قاعده خاصی پیش ببرید. گاهی متفاوت باشید و سعی کنید از کاری که می‌کنید لذت ببرید و کار را فقط برای تمام کردن انجام ندهید. اگر کتابی را شروع کردید و دوست نداشتید مجبور نیستید آن را تمام کنید و لذت نبرید. کتاب را ببندید و یکی دیگر انتخاب کنید.
هر کاری در زمان خودش
این‌که می‌گویند مغز خانم‌ها مالتی پل است و چند کار را باهم انجام می‌دهند در خیلی موارد گزینه خوبی نیست. وقتی در حال انجام یک کار هستید بهتر است فقط روی همان کار تمرکز کنید. حتی اگر این کار شستن ظرف‌ها باشد. دکتر "ادوارد سوئارز" یکی از استادان روان‌پزشکی در دانشگاه دوک معتقد است: "افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می‌پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می‌شوند."پس برای شاد بودن همیشه یک کار را انجام دهید وقتی تمام شد سراغ کار بعدی بروید.همزمان انجام دادن کارها به شما استرس وارد می‌کند.
خبر بد را دنبال نکنید
همه می‌دانیم که هیچ روزی در دنیا نیست که بدون خبر بد شروع و تمام شود. پس مطمئن باشید برای شنیدن این اخبار هیچ‌وقت عقب نیستید. برای مدتی به اخبار نشریات و رسانه‌ها گوش ندهید. مدتی روزنامه نخوانید، به هیچ اخباری گوش نکنید و حتی به عناوین اخبار هم اهمیت ندهید، با این کار از دنیای پُر تنشی که این خبرها برای ما ساخته‌اند دور می‌شوید.
شاد باشید
مدتی روزنامه نخوانید، به هیچ اخباری گوش نکنید
برنامه ریزی کنید
شلوغی و بی‌نظمی تنها در محیط اطراف آزاردهنده نیست.وقتی ذهن شما انباشته از فکرها و کارهای گوناگون باشد همان‌قدر عصبی و آشفته می‌شوید که خانه‌تان شلوغ باشد. پس هیچ‌چیز بهتر از این نیست که کارهایتان را بنویسید. این کار باعث می‌شود تا برای انجام آنها برنامه‌ریزی کنید و تنش و نگرانی را از وجودتان دور کنید. وقتی مطمئن شوید که همه کارها را به خوبی انجام داده‌اید بی اختیار شاد و خوشحال می‌شوید.
گیاهان را دوست داشته باشید
تنفس هوای تازه و انجام حرکات ورزشی باعث کاهش اضطراب می‌شود و فرد را سرحال و سرزنده می‌کند.کارهایی مثل باغبانی زدودن علف‌های هرز باغ یا باغچه، تماشای رشد دانه‌ای که به گیاه تبدیل شده و گل می‌دهد و نیز هرس شاخ و برگ درختان که ممکن است فقط چند ساعتی وقتتان را بگیرد، می تواندحس شادی و آرامش را در وجودتان زنده می‌کند. البته اگر به این کار علاقه ندارید اصلاً خودتان را درگیر نکنید.کارهای زیادی مشابه باغبانی هست که می‌تواند شما را شاد کند.
خوب بخوابید
خوابیدن به موقع و کافی همیشه در روحیه تأثیر دارد. اگر امکان استراحت در طول روز را ندارید جوری برنامه ریزی کنید که شب‌ها زودتر و با آرامش به خواب بروید.این راهکار برای بهبود خلق‌وخو و نیز چشم‌اندازتان نسبت به زندگی مؤثر است.
شاد باشید
شب‌ها زودتر و با آرامش به خواب بروید
به موزیک گوش دهید
همیشه شنیدن موسیقی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است. تحقیقات حاکی از آن است که شنیدن موسیقی آرام قسمتی از مغز را فعال می‌کند که باعث شادی می‌شود. در ضمن این راهکار به کسب آرامش هم کمک می‌کند.
ایمان داشته باشید
همیشه ایمان و امید داشتن به زندگی افراد رنگی دیگری می‌دهد. این موضوع با تحقیقات علمی هم ثابت شده است. دکتر "دیوید مایر" استاد روان‌شناسی دانشکده "هوپ" هلند گفته "پس از بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم که افراد با ایمان شادتر از کسانی هستند که پایه‌های اعتقادی سست دارند و بهتر می‌توانند با مشکلات و ناراحتی‌ها مقابله نمایند. اعتقاد و ایمان به زندگی بسیاری از افراد معنا می‌بخشد، قدرت پذیرش آنها را زیاد می‌کند، آنها را به عالم معنویت و دنیایی غیر از دنیای مادی سوق می‌دهد."
کهنه‌ها را نگه ندارید
یک قانون قدیمی می‌گوید تا جنس کهنه را دور نریزی جایی برای جدیدترها باز نمی‌شود. پس هر چه زودتر کهنه‌ها را دور بریزید تا جا برای چیزهای جدید داشته باشید. این فرمولی است که باعث می‌شود بتوانیم زندگی را متعادل و متوازن نگه‌داریم چون باعث می‌شود از خودمان بپرسیم "واقعاً چه چیزی برایم مهم است؟"
شاد باشید
همیشه شنیدن موسیقی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است
تغییر ایجاد کنید
گاهی خریدن یک شی کوچک و اضافه کردن آن به خانه می‌تواند تا مدت‌ها روحیه شما را خوب و شاد نگه دارد.هر چند وقت یک‌بار بر حسب شرایط مالی‌تان تغییری در وسایل خانه ایجاد کنید.لزومی ندارد حتماً وسایل بزرگ را عوض کنید حتی اگر یک حوله رنگی در سرویس بهداشتی بگذارید تا چند وقت شما را شاد می‌کند.
تحقیقات نشان داده‌اند که نوع قرار گرفتن وسایل خانه در کنار هم، می‌تواند انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. استفاده از گل و گلدان در تزیین خانه همچنین رنگ‌های شاد و آرام‌بخش نیز می‌تواند موجب افزایش احساس شادمانی در شما شود.
خوش‌رنگ باشید
سعی کنید لباسی که بر تن می‌کنید را دوست داشته باشید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست بدهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تأثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ را فراموش نکنید. رنگ‌ها هم برای خود زبان دارند که روی ما تأثیر می‌گذارد.
ترجیحاً سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند در حالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. بنابراین کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.
شاد باشید
ا عتقاد و ایمان به زندگی بسیاری از افراد معنا می‌بخشد
مثبت باشید
هر صبح که از خواب بیدار می‌شوید یادتان باشد خیلی‌ها امروز دیگر نعمت زندگی را ندارند.پس برای اینکه نفس می‌کشید و بیدار شدید دنیا را سرزنش نکنید. وقتی از خواب بیدار شدید نفس عمیقی بکشید، یک‌دم و بازدم عمیق تا ریه‌ها پر از هوای تازه شود. لبخند را فراموش نکنید. اگر اتاقتان پنجره‌ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود حتماً بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق بیاید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریباً سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همان‌طور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.
عجله نکنید
اگر روزی ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید نیازی نیست با عجله و استرس دیر رسیدن، کارهایتان را بکنید.می‌توانید با خونسردی و آرامش آماده رفتن به محل کارتان شوید و این موضوع حال شما را تا آخر شب خوب نگه می‌دارد.دیر رسیدن و اضطراب راه و عجله داشتن همیشه ترشح هورمون‌های منفی را بیشتر می‌کند.
شاد باشید
پس برای سلامتی خودتان هم که شده با دوستان زیادتری ارتباط داشته باشید
ذهنتان را خالی کنید
وقتی در فکرتان همیشه با خود یا دیگران در جنگ و جدال هستید هرگز نمی‌توانید انسان شادی باشید.فکرهای منفی و اما اگرها را دور بریزید و جنبه‌های مثبت خود و زندگی را دریابید.هر فکر منفی یک روز از عمر شما کم می‌کند،پس این فکرها را دور بریزید و به ذهن و روحتان آرامش دهید.
بخشنده باشید
کمک کردن به دیگران و بخشیدن آنچه نیاز ندارید به نیازمندان ناخودآگاه روحیه شما را شاد می‌کند.از طرفی باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات خودتان هم برایتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعی بیشتر نیز می‌گردد. افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک به دیگران هستند.یکی از تحقیقات حاکی از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می‌شود.
شاد باشید
این حق شماست که اگر چیزی را نمی‌خواهید نه بگویید
دوست داشته باشید
یکی از تحقیقات انجام شده در مورد ۱۳۰۰ نفر حاکی از آن است که کسانی که دوستان نزدیک و صمیمی بیشتری دارند، نسبت به آنهایی که فقط یک یا دو دوست صمیمی دارند، فشار خون، چربی و قند خون و هورمون اضطرابشان کم‌تر است.بسیاری از بررسی‌ها این نکته را نشان می‌دهد، افرادی که احساس تنهایی و اضطراب دارند و گوشه‌گیری می‌کنند، ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کسانی که به دیگران محبت می‌کنند، با دیگران صمیمی هستند و به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، بیمار می‌شوند.پس برای سلامتی خودتان هم که شده با دوستان زیادتری ارتباط داشته باشید.
نه گفتن را تمرین کنید
یادتان باشید شما مجبور نیستید برای آنچه که نمی‌خواهید به هیچ‌کس توضیح بدهید.این حق شماست که اگر چیزی را نمی‌خواهید نه بگویید.از نه گفتن نترسید و ببینید خیلی وقت‌ها گفتن یک نه چقدر شما را شاد و آرام می‌کند.

آجیل بخورید
محققان دانشگاه بارسلونای اسپانیا در گزارشی خوردن آجیل را باعث آزادسازی هورمون سروتونین در بدن اعلام کردند.این هورمون وظیفه ایجاد حس شادابی در بدن شما را دارد.هورمون سروتونین نه تنها باعث افزایش روحیه شما می‌شود بلکه احساس گرسنگی شما را کاهش نیز می‌دهد و به سلامت قلب شما کمک می‌کند. بهترین مواد غذایی موجود برای آزادسازی این هورمون در یک مُشت گردو و بادام و فندق در مصرف روزانه یافت می‌شود.




۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید