نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟

نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟

نیسان قشقایی یکی از کراس‌اورهای ایمن در بازار ایران است. این اتومبیل در آزمون ایمنی یورو ان‌کپ سال ۲۰۱۴ موفق به کسب ۵ ستاره زرد رنگ کامل شد. امروز قصد داریم تا نگاهی به ایمنی ایمنی خودرو داشته باشیم.

کد خبر : ۴۲۱۲۸
بازدید : ۲۸۱۰
نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟
نیسان قشقایی یک کراس‌اور شهری است که اولین نسل آن در سال ۲۰۰۶ معرفی و به بازار عرضه شد. تا امروز دو نسل از این خودرو به بازار جهانی معرفی شده که اتفاقا هر دو در بازار ایران هم حضور دارند.
البته نسل اول به دلایل متعددی نتوانست در ایران حضور پررنگی داشته باشد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و تولید آن تا امروز ادامه دارد. این خودرو در آزمون ایمنی یوران‌کپ سال ۲۰۱۴ موفق شد تا نتیجه درخشانی را در کارنامه‌ی خود ثبت کند.

همان‌طور که دیدید، قشقایی عملکرد خوبی را در تست‌های تصادف این آزمون نشان داد. این خودرو موفق شد تا ۸۸ درصد در بخش ایمنی بزرگسال و ۸۳ درصد در بخش ایمنی کودکان از کل امتیاز درنظر گرفته شده آن سال را به خودش اختصاص دهد. در بخش ایمنی عابرپیاده شاهد عملکرد نسبتا خوبی با کسب امتیاز کلی ۶۹ درصد بودیم.
هم‌چنین در بخش امتیاز تجهیزات ایمنی، قشقایی ۷۹ درصد از امتیاز این بخش از آزمون سال را کسب کرد. این بخش تجهیزاتی را مثل کیسه‌های هوا و کمربندهای پیش‌کشنده مجهز به Isofix را شامل می‌شد. حال اگر موافق باشید نگاهی دقیق‌تر به عملکرد خودرو در تست تصادف از جلو داشته باشیم.
نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟
نتیجه‌ی گزارش آزمون یورو ان‌کپ در مورد نیسان قشقایی شگفت‌انگیز است! راننده به‌طور کامل در ایمن‌ترین وضعیت موجود قرار دارد؛ یعنی هیچ‌ بخش از اندام آدمک‌ها، سطح ایمنی ضعیف یا متوسطی ثبت نکرده‌اند و هرچه گزارش شده، وضعیت سبز برای راننده بوده است. در این میان، وضعیت راننده شاگرد نسبتا ایمن است اما در تست تصادف از جلو، آدمک‌ها مقدار آسیبی را در بخش قفسه‌ی سینه ثبت کرده‌اند.
در مابقی بخش‌ها شاهد نتیجه مشابه راننده هستیم. هم‌چنین وقتی کلیپ تست تصادف این خودرو را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که خودرو طراحی مهندسی‌ خوبی دارد. نمای جلوی قشقایی در برخورد از روبرو آسیب می‌بیند که کاملا منطقی است اما میزان آسیب وارد شده به بخش‌های میانی مثل کابین، سقف، ستون‌ها و بخش انتهایی منتقل نمی‌شود. تنها درب موتور، شیشه‌ی جلو و جلوبندی خودرو مثل سیستم نیروی محرکه و سیستم انتقال قدرت تا حدی آسیب می‌بینند.
نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟
در تست تصادف از بغل، بازهم راننده در وضعیت ایمنی بالا قرار دارد. به‌طوری که وقتی مانع متحرکی از بغل به خودرو برخورد می‌کند، تمام قسمت‌های راننده به لطف طراحی کابین، بدنه و تعبیه کیسه‌های هوا در ایمنی کامل هستند. تنها در تست تصادف از بغل با میله، قفسه‌ی سینه‌ی راننده کمی در تهدید خطر است که باز هم در وضعیت ایمنی قابل قبول دارد.
در تست تصادف هم می‌توانیم ببینیم که شاسی، ستون وسط و بدنه خودرو به واسطه برخورد با مانع آسیب می‌بینند اما میزان این صدمه زیاد نیست. هم‌چنین به لطف کیسه‌های هوا، هرگونه صدمه‌ی ناشی از برخود با مانع به راننده منتقل نمی‌شود.

در تست ایمنی Whiplash، گردن سرنشین هنگام تکان‌خوردن ناشی از برخورد مورد سنجش قرار گرفته است. در گزارش یورو ان‌کپ، وضعیت سبز رنگ برای گردن سرنشینان ثبت شده است که نشان می‌دهد، گردن و نخاع سرنشینان هنگام تصادف در تهدید کمی از خطر قرار دارد.

در تست ایمنی عابرپیاده، وضعیت کلی خوب و قابل قبول بوده است. درصورت برخورد عابر به سپر اتومبیل، صدمه زیادی به او وارد نمی‌شود. هم‌چنین اگر عابرپیاده در صورت برخورد روی وسط درب موتور یا شیشه‌ی جلو بیفتد، میزان آسیب دیدگی کم‌ است. اما هرچه که به سمت کناره‌های شیشه‌ و درب موتور حرکت می‌کنیم، شانس آسیب دیدگی به عابر بیشتر می‌شود.
نیسان قشقایی چقدر ایمن است؟

در بخش تجهیزات ایمنی نیسان قشقایی، شاهد نتایج خوب و قابل قبولی هستیم؛ مثلا سیستم ترمز خودکار و سیستم هشدار فاصله با مانع جلو قشقایی، عملکرد خوبی را ثبت کرده‌اند. به‌طور کلی باید درنظر داشته باشیم که خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند جدید، ایمنی بالایی برای حفاظت جان سرنشینان دارند.
طراحی کلی این خودروها به شکلی است که سرنشینان از برخورد مستقیم و نزدیک به اتومبیل‌های دیگر فاصله دارند که خود امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. هم‌چنین این خودروها مقاومت بیشتری دارند و به لطف قیمت بالایشان، معمولا از تجهیزات ایمنی متعددی بهره‌مند هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید