واردات با ژست تولید ملی!

واردات با ژست تولید ملی!

صرف نظر از همه عیوبی که در صورت ورود خودروسازان داخلی به پروسه واردات احتمال ایجادشان بالاست، باید این سوال را از مسئولان دو شرکت سایپا و ایران خودرو پرسید که به جای واردات محصولاتی مانند 301 و 508 یا تلاش برای واردات خودروهای کیا و نیسان، چرا روی ایرادات انبوه دو خودروی دنا و ساینا تمرکز نمیِ کنید؟ چرا وضعیت آشفته خدمات پس از فروش محصولاتتان را سامان نمی دهید؟

کد خبر : ۴۲۱۹۵
بازدید : ۲۷۶۰

واردات با ژست تولید ملی!

فرادید | با انتشار چند خبر غیررسمی از تلاش برخی از خودروسازان داخلی برای اخذ نمایندگی دو شرکت کیا و نیسان، به نظر می‌رسد کسب بیشترین میزان ممکن از سهم 10هزار میلیارد تومانی بخش واردات هدف جدیدی است که سازندگان داخلی تلاش دارند آن را مال خود کرده و در اصطلاح درآمد خود را بیشینه کنند. در واقع سازندگان اصطلاحا ملی که با استفاده از فرصت بزرگ تعرفه های وارداتی توانسته اند علیرغم همه کم کاری های شان و در خلا تولید محصولات مدرن، ایمن و مناسب به حیات خود ادامه دهند، به جای تمرکز بر تولید و رفع مشکلاتی که روزانه هزاران نفر از خریداران ایرانی را آزار می دهد، به واردات خودروهای لوکس چشم دوخته اند.

به گزارش فرادید، این موضوع از آنجا رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد که واردکننده رسمی محصولات هیوندای در ایران نیز چندی پیش به همین معضل دچار شد و یکی از سازندگان بخش خصوصی صنعت خودرو با اخذ نمایندگی از شرکت مادر، عملا بخش کلانی از سهم واردات محصولات پرطرفدارترین برند کره‌ای بازار را بدون کمترین زحمتی از آن خود کرد . کار و سرمایه ایرانی هم این وسط کشک است و واردکننده بخت برگشته که ده سال مداوم به توسعه برند هیوندای در حد و توان خود در ایران تمرکز کرد، یک شبه قافیه را به یک سازنده وطنی باخت. این موضوع وقتی در کنار اخبار ضد و نقیض بسیاری مثل خبر همکاری قریب الوقوع سایپا با کیا و پارس خودرو با نیسان قرار می گیرد، خبر از ایجاد یک فضای جدید در بازار خودروی ایران می دهد. فضایی که به نظر می رسد باز هم به نفع دو سه مونتاژکار عمده داخلی تمام شده و آنان را به مالک مطلق بازار خودروی ایران تبدیل می کند.

تجزیه و تحلیل شرایط حاکم در بازار خودروی ایران نشان می‌دهد علیرغم اینکه 97 درصد خودروهای حاضر در بازار ایران محصولاتی با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان بوده و بیش از 93 درصد بازار خودروی ایران را محصولات تولید داخل تامین می‌کند اما بخش عظیمی از گردش مالی صنعت خودرو که به بیش از 20 تا 25 درصد کل حجم مالی بازار سر می‌زند به واردکنندگانی متعلق است که به گواه امار چیزی در حدود 5تا 7 درصد کل بازار ایران به لحاظ میزان واردات خودرو در اختیار دارند و عمدتا به واردات خودروهایی با قیمت بالاتر از 100 میلیون تومان می‌پردازند .

در عین حال دو شرکت ایران خودرو و سایپاکه روی هم رفته درآمدی بالغ بر 34 هزار میلیارد تومان را در سال 95 کسب کرده‌اند به نظر می رسد تلاش دارند با حضور در بخش واردات خودرو درآمد خود را بازهم افزایش داده و چه بسا به مرز 40 هزار میلیارد تومان برسانند. خودروسازان و مونتاژکاران داخلی که فرصت به دست امده از ابلاغ قانون واردات را به خوبی درک کرده‌اند، با تمرکز روی کسب مجوز نمایندگی از برندهای پرطرفدار بازار، سعی دارند جای واردکنندگان اصلی را در بازار ایران بگیرند. به موجب قانونی که چندی است از سوی وزارت صنعت ابلاغ شده تنها شرکت‌هایی مجاز به واردات خودرو به ایران هستند که در داخل کشور خط تولید خودرو راه اندازی کنند.

در این بین ایران خودرو که با تولید بیش از 500 هزار دستگاه خودرو در سال، رتبه اول تولید خودرو در کشور را به خود اختصاص داده روی دو برند مرسدس بنز و پژو تمرکز کرده تا سهمی مناسب از واردات خودرو در دو بخش لاکچری و اقتصادی کسب کند. در عین حال شرکت سایپا نیز که سهمی حدودا 30 درصدی را از تولید خودرو در ایران دارد، اخیرا با تمرکز روی سه برند سیتروئن، نیسان و کیا تلاش دارد واردات محصولات محبوب این دو شرکت را در ایران مال خود کند. چیزی که شائبه اخذ مجوز نمایندگی واردات محصولات کیا و نیسان توسط سایپا را تقویت می کند، عدم راهیابی محصولات جدید این 2 شرکت به ویژه محصولات شرکت کیا‌ به لیست ثبت سفارش است که مدت‌هاست ثابت مانده و خبری از ورود محصولات تازه این شرکت به ایران نیست . موضوعی که اگر قطعی شود باز هم جایگاه مشتری و خدمات دهی مناسب را در بازار خودروی ایران تا چندین درجه تنزل داده و رقابت را در این گستره اقتصادی تجاری به شدت سرکوب می کند.

صرف نظر از همه عیوبی که ورود خودروسازان داخلی به واردات دارد، باید این سوال را از مسئولان دو شرکت سایپا و ایران خودرو پرسید که به جای واردات محصولاتی مانند 301 و 508 یا تلاش برای واردات خودروهای کیا و نیسان، چرا روی ایرادات انبوه دو خودروی دنا و ساینا تمرکز نمیِ کنید؟ چرا وضعیت آشفته خدمات پس از فروش محصولاتتان را سامان نمی دهید؟

ایرادات کیفی خودروهای تولید شما آنقدر زیاد است که هیچ محصول اصطلاحا وطنی نتوانسته تاکنون موفق به راهیابی در لیست باکیفیت ترین خودروهای تولید داخل شود. آیا بهتر نیست کمی روی متن تمرکز کنید و دست از سر بازار بردارید و سودای واردات خودرو را با اندکی دوراندیشی به رویای صادرات خودروی ایرانی تبدیل کنید؟ شما که توان برگزاری یک پیش فروش ساده اینترنتی را ندارید، چطور می توانید تا این اندازه خیال پرداز باشید؟ ای کاش کمی به جای سودپرستی به فکر توسعه، رشد و ارتقا محصولات تان بودید و از قبل پول های نفتی که مدام اندر مدام با دستاویز تولید داخلی آنها را از دولت گرفته و غصب می کنید، به اصلاح ساختار شرکت های تحت مدیریت تان می کردید و وابستگی به دولت را پایان می دادید. ای کاش کمی بلندپرواز بودید مثل محمود خیامی.


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    والا مهمترين مسئله توليد خودرو بروز هست نه دنا و ساينا
    بعد هم اگه قرار باشه نمايندگي بگيرن بايد خودرو ارزانتر بدن نه همونو با همون قيمت واردكننده همينجا توليد كنن يا سرهم كنن ارزانتر هم بدن نه اينكه با واردكننده رقابت كنن تو قيمت

  • حمید ارسالی در

    وضعیت خودرو در ایران وضعیت شتر گاو پلنگه.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید