رنو 4 کارخانه تولیدخودرو در ایران می‌سازد

نماینده رنو در ایران از برنامه این شرکت فرانسوی برای ساخت ۴ کارخانه تولید خودرو در ایران خبر داد و گفت: تا پایان امسال درباره خرید سهام پارس خودرو تصمیم خواهیم گرفت.

کد خبر : ۴۲۳۹
بازدید : ۱۶۷۶
نماینده رنو در ایران از برنامه این شرکت فرانسوی برای ساخت ۴ کارخانه تولید خودرو در ایران خبر داد و گفت: تا پایان امسال درباره خرید سهام پارس خودرو تصمیم خواهیم گرفت.

پیمان کارگر امروز در نشست خبری در خصوص خرید سهام پارس خودرو از سوی شرکت رنو، گفت: شایعات زیادی در خصوص خرید سهام پارس خودرو از سوی رنوی فرانسه مطرح شده است در حالی که سناریوهای متفاوتی برای همکاری با خودروسازان ایرانی از سوی رنوی فرانسه وجود دارد و برنامه ما این است که شرکت‌های رنو و نیسان، بخش مهندسی، تامین قطعات، کنترل و پرورش قطعه سازان ایران را صورت دهند.

نماینده رنوی فرانسه در ایران در پاسخ به پرسش مهر افزود: بنا داریم قلب قطب سوم خودروسازی را از سوی رنو و نیسان در ایران پایه گذاری کنیم، چرا که مشتریان ایرانی علاقه زیادی به خودروهای رنو دارند و بنابراین باید خودروهایی تولید کنیم که قیمت مناسب داشته و به لحاظ کیفی نیز بالاترین سطح کیفیت را از میان محصولات رنو دربرمی گیرند اما برای این تولید نیازمند تولید در یک کارخانه با استاندارد بالا هستیم که پارتنر ما می تواند پارس خودرو یا ایران خودرو باشد.

وی تصریح کرد: البته باید با این دو خودروساز مذاکراتی صورت گیرد و آنها پاسخگوی نیازهای رنو باشند اما در مجموع رنو بنا دارد چهار کارخانه در ایران راه اندازی کند.

کارگر گفت: چندین سناریو برای خرید سهام خودروسازان ایرانی از سوی رنو و تداوم همکاری با آنها وجود دارد به نحوی که می توان ۱۰۰ درصد سهام پارس خودرو را از سوی رنو خریداری کرده و با سایپا خداحافظی کرد یا اینکه ۲۰ درصد سهام پارس خودرو را بخریم و مدیریت در دست سایپا باشد و ما تنها یک صندلی و یک رای داشته باشیم که این کار چندان معقول به نظر نمی رسد.

کارگر ادامه داد: موضوع دیگر این است که رنو ۱۰۰ میلیون یورو برای تولید دو خودرو در ایران هزینه کند اما مسلم آن است که امروز تداوم همکاری با پارس خودرو به شیوه گذشته به هیچ عنوان جواب نمی دهد، چرا که آنها پول ندارند که بابت قطعات به رنو بپردازند یا سرمایه گذاری برای مدل‌های جدید داشته باشند. پس سناریوی دیگر این است که رنو سرمایه گذاری کند و در مدیریت نیز دخیل باشد اما ۲۰ درصد سهام پارس خودرو را خریدن برای ما معنی ندارد که مدیریت در دست آنها باقی بماند، چراکه آنها ممکن است خودروهای چینی ها را در کنار خودروهای رنو تولید کنند و این به کیفیت ما لطمه می زند.

کارگر گفت: حتی مسئولان سایپا قیمت ساندرو را که یک خودروی جدید رنو در ایران است، اعلام نمی کنند تا به چینی ها ضرر نرسد، بنابراین ما باید یا کل سهام پارس خودرو را خریداری کنیم و یا اینکه شرایط مدیریتی آنها را قبول داشته باشیم.

کارگر گفت: هنوز تصمیم گیری در این خصوص صورت نگرفته است و تا آخر سال نحوه همکاری ما با پارس خودرو مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: نحوه کار رنو با ایران خودرو متفاوت است و با این خودروساز ایرانی می توانیم به صورت «جوینت ونچر» کار کنیم و مسلماً شیوه همکاری ما متفاوت با پارس خودرو است.

کارگر گفت: رنو نقاط مختلف و کارخانه های ایران خودرو در نقاط مختلف کشور را به صورت تکنیکی ارزیابی کرده است و البته اولویت ما بر روی کارخانه شمالی ایران خودرو است که می خواهیم در آن سرمایه گذاری کرده و خط تولید بنا کنیم اما اینکه ۲۰ درصد سهام پارس خودرو را بخریم، مد نظر ما قرار ندارد.

نماینده رنو در ایران، برنامه های اساسی این شرکت فرانسوی را افزایش تولید، داخلی سازی و بهبود خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: متاسفانه قطعات از سوی رنو به خودروسازان ایرانی داده می شود و آنها از عرضه آن در شبکه نمایندگی امتناع می کنند و همین امر مشتریان را ناراضی کرده است، بنابراین در همکاری جدید رنو با خودروسازان ایرانی اجازه نخواهیم داد که مشتریان متضرر شوند.

وی افزود: تنوع بیشتر تولیدات در دستور کار قرار گرفته است و بنا داریم رنو داستر را که هم اکنون وارد می شود، با پارس خودرو در ایران تولید کنیم و برای مدل جدید آن نیز که هنوز به بازارهای دنیا وارد نشده است، پلتفورم مشترک طراحی کنیم.

کارگر گفت: رنو کپچر و کلیو که به تازگی به بازار ایران وارد شده و فیس لیفت L۹۰ را در برنامه کوتاه مدت تولیدی خود در نظر گرفته ایم و منطق داخلی سازی و استفاده ماکزیمم از قطعه سازان داخلی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: پرورش قطعه سازان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون شرکت‌های رنو و نیسان با ۶۰ قطعه ساز ایرانی مشغول به کار شده اند و از اوایل سال ۲۰۱۶ بنا داریم نحوه جدید همکاری با شرکای ایرانی خود را عملیاتی کنیم.

کارگر از راه اندازی مرکز مهندسی و تامین قطعات در ایران خبر داد و گفت: رنو از همکاری با مگاموتور عاجز شده است و از امروز به مدت ۳ ماه به مگاموتور اولتیماتوم می دهیم تا در شیوه همکاری خود با رنو تجدیدنظر کند.

وی ادامه داد: کیفیت تولید موتورهایی که از سوی مگاموتور در ایران تولید می شود، حتی بهتر از اسپانیا است اما برخی ضعف‌ها بر روی داخلی سازی وجود دارد که سرعت کار رنو را کم می کند و به نظر می رسد مشکل مگاموتور مالی است، چرا که داخلی سازی را جدی نگرفته بوده است.

کارگر تاکید کرد: کیفیت، قیمت و تحویل به موقع برای رنو در همکاری با مگاموتور بسیار مناسب است و البته داخلی سازی هم امری زمان‌بر است.

نماینده رنو در ایران خاطرنشان کرد: البته بنای ما این است که همکاری با مگاموتور را رها نکنیم ولی در نحوه کار خود با این شرکت تجدیدنظر کنیم تا تنوع تولیدات را بالا برده، داخلی سازی را سریع تر انجام دهند و کیفیت، قیمت و زمان مناسب در تحویل خدمات را ارتقا بخشد.

وی، داخلی سازی تندر ۹۰ را در حال حاضر ۶۰ درصد دانست و گفت: ظرف دو سال آینده داخلی سازی این خودرو را به ۸۰ درصد خواهیم رساند، ضمن اینکه رنو برنامه داخلی سازی خودروهای خود را در کشورهای استراتژیک از جمله ایران بالا برده است.

کارگر در خصوص کاهش قیمت خودروهای رنو گفت: متاسفانه باید گفت قیمت خودروهای رنو شامل L۹۰ و ساندرو پایین نخواهد آمد و مسائل اقتصادی، تورم، دستمزد، انرژی و برق، هر سال بالا رفته و هنر خودروساز خوب این است که این تورم را جبران و بر روی کم کردن قیمت قطعات با مهندسی کار را پیش برد، بنابراین قیمت تندر پایین نخواهد آمد، چرا که پارس خودرو و رنو پارس بر روی این خودرو تاکنون ضرر داده اند اما هنر ما این است که قیمت تندر و ساندرو بالا نرود.

وی گفت: هزینه خرید مگاموتور از سوی رنو چندین میلیون یورو است و بنابراین امیدواریم بتوانیم تنها شیوه مدیریتی مگاموتور را تغییر دهیم تا اینکه مجبور باشیم سایت مگاموتور را خریداری کنیم.

کارگر همچنین از آغاز طراحی برای تولید خودروی کوئید از سه ماه آینده خبر داد و گفت: مشتریان ایرانی می توانند دو سال آینده خودروی کوئید را در خیابان‌های ایران داشته باشند، ضمن اینکه در مورد تولید این خودرو هنوز به نتیجه برای تولید با خودروسازان ایران نرسیده ایم و مشخص نیست که با کدام خودروساز ایرانی کوئید را تولید خواهیم کرد.

نماینده رنو در ایران خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم رنو معادل ۶۰ میلیون یورو به قطعه سازان ایرانی کمک کرده ایم و بنا داریم ۱۰ تا ۲۰ قطعه ساز ایرانی را برای ارائه آموزش‌های لازم در فرانسه میزبان باشیم.

کارگر گفت: هدف رنو این است که یک مرکز مهندسی که جزئیات آن را در آینده اعلام خواهد کرد، به عنوان مرکز اصلی خود در خاورمیانه، در ایران راه اندازی کند تا کل استانداردهای مهندسی و تامین قطعات از طرف رنو در خاورمیانه را در آن پیاده کنیم و نمونه این مرکز هم اکنون در کره، برزیل، رومانی و هند راه اندازی شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید