کی‌روش کره‌ای‌ها را مات کرد!

کی‌روش کره‌ای‌ها را مات کرد!

اینجا، در قلب شهر سئول کره‌جنوبی، ورزشگاه جام‌جهانی همچون غولی خفته در فوتبال جهان آماده میزبانی از یکی از حساس‌ترین بازی‌های قاره کهن است؛ وقتی وارد این ورزشگاه می‌شوید، ناخودآگاه حس و حال عجیبی به شما دست می‌دهد، حسی آمیخته از ترس و غرور که شاید در ایران فقط ورزشگاه آزادی چنین ابهتی داشته باشد.

کد خبر : ۴۲۴۰۰
بازدید : ۲۷۲۵
کی‌روش کره‌ای‌ها را مات کرد!

اینجا، در قلب شهر سئول کره‌جنوبی، ورزشگاه جام‌جهانی همچون غولی خفته در فوتبال جهان آماده میزبانی از یکی از حساس‌ترین بازی‌های قاره کهن است؛ وقتی وارد این ورزشگاه می‌شوید، ناخودآگاه حس و حال عجیبی به شما دست می‌دهد، حسی آمیخته از ترس و غرور که شاید در ایران فقط ورزشگاه آزادی چنین ابهتی داشته باشد.

قطعا وقتی امروز ٦٦‌هزار صندلی آن نیز پر شود، شرایط بسیار ویژه خواهد بود. هرچه هست، سئول آماده میزبانی از مسابقه‌ای شده که برای مردمان این کشور در مسیر صعود به جام‌جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اگرچه هیچ‌کدام از ما ایرانی‌ها نیز هرگز علاقه‌ای به شکسته‌شدن رکورد گل‌نخوردن تیم‌ملی کشورمان در مقدماتی جام‌جهانی نداریم.

اعتمادبه‌نفس بالای آقای سرمربی
با توجه به این‌که در روزهای گذشته اخبار زیادی درباره کارشکنی کره‌ای‌ها درقبال اعضای تیم‌ملی ایران شنیده بودیم، تصور این‌که با کارلوس کی‌روش خنده‌رو مواجه شویم، کمی دشوار بود. سرمربی تیم‌ملی اما محکم‌تر و قوی‌تر از آن است که با وجود نداشتن زمین تمرین نامناسب و شرایط اردویی خاص سر خم کند و مشکلات برایش به معضل تبدیل شوند.

کی‌روش با لبخندهای همیشگی به نشست خبری قبل از مسابقه رفت و با اعتماد‌به‌نفس بالا از آمادگی شاگردانش برای رویارویی با کره‌جنوبی سخن گفت. او از طعنه‌زدن به کره‌ای‌ها نیز غافل نشد و وقتی با سوالی درباره شناختش از کره مواجه شد، اینطور واکنش نشان داد: «من از نقاط قوت و ضعف تیم‌ملی کره کاملا شناخت دارم اما بعد از بازی، درباره‌اش صحبت می‌کنم.» کی‌روش در ادامه خطاب به خبرنگاران کره‌ای گفت: «چرا روی صورت شما لبخند نیست و خیلی جدی هستید؟ زیاد سخت نگیرید؛ این فقط فوتبال است!»

کی‌روش، کره‌ای‌ها را عصبانی کرد
جملات کی‌روش برای عصبانی‌شدن خبرنگاران حاضر در نشست کافی بود. خبرنگارهایی که برای موفقیت تیم‌ملی کشورشان سنگ‌تمام گذاشته بودند (به ‌غیر از افراد متفرقه‌ای که در نشست خبری خوابیده بودند!) از صحبت‌های کی‌روش برافروخته شدند و سعی کردند با سوالات ادامه‌دار او را به چالش بکشند اما سرمربی ایران باتجربه‌تر از آن بود که اسیر این جوسازی شود.

وقتی کی‌روش شاعر شد
کی‌روش که از سوالات خبرنگاران کمی کلافه به‌ نظر می‌رسید، وقتی خبرنگار رویترز میکروفن در دست گرفت، آماده یک ضدحمله بیانی شد؛ سوال این خبرنگار خانم هم حسابی برای جواب قاطعانه خوب بود. سوالی که درباره دعوت‌نشدن مسعود شجاعی به تیم‌ملی پرسیده و به ماجراهای سیاسی ربط داده شد. جواب کی‌روش اما خنده جمع را در پی داشت.

این جملات را بخوانید: «خبرگزاری شما بیش از حد به این مسأله اشاره کرده است؛ من می‌توانستم ٢٤ بازیکن به تیم‌ملی دعوت کنم. البته نباید فراموش کنیم که ما خودمان را برای جام‌جهانی آماده می‌کنیم. من از شما سوال می‌کنم؛ مگر می‌شود کی‌روش اجازه بدهد کسی در کارش تأثیر بگذارد؟ مخصوصا در روند انتخاب بازیکن برای تیم ملی.» درهمین حال‌وهوا کی‌روش طبع شاعری‌اش را نیز به کار گرفت و با گفتن این شعر از جایش بلند شد و سالن را ترک کرد: «عزیزم، تو وقتی الان مرا نمی‌شناسی، هیچ‌وقت نخواهی شناخت.»

کی‌روش در نشست خبری روز گذشته وقتی با سوالی درباره سورپرایز احتمالی در بازی با کره مواجه شد، ترجیح داد حرفی نزند تا ترکیب تیمش لو برود و همه ‌چیز را به امروز موکول کرد. ناگفته نماند که در جریان این نشست خبرنگاران ایرانی با کارشکنی‌های زیادی از سوی مقامات کره‌ای مواجه شدند، به‌طوری که حتی از شارژ لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه خود نیز عاجز ماندند، چه برسد به اینترنت که در اختیار خبرنگاران قرار نگرفت.

رونمایی از سامان قدوس
کم‌کم باید برای آخرین تمرین تیم‌ملی در سئول آماده می‌شدیم؛ تمرینی که در ورزشگاه جام‌جهانی سئول برگزار می‌شد و حساسیت بالایی برای ایرانی‌ها داشت. مسیری حدودا یک‌ساعته از کمپ تیم‌های ملی کره‌جنوبی (محل برگزاری نشست خبری) تا ورزشگاه جام‌جهانی سئول طی شد تا شاهد مراسم رونمایی از سامان قدوس دورگه جدید تیم‌ملی و البته مهدی تاج خسته در اردو باشیم. قدوس که چند روزی است در تمرین تیم‌ملی حضور یافته، دیروز برای اولین‌بار مقابل خبرنگاران ایرانی قرار گرفت و خوش‌وبش گرمی با آنها داشت.

رئیس فدراسیون چشم‌بادامی شد!
دیروز تشخیص چهره مهدی تاج در تمرین تیم‌ملی کار سختی بود. رئیس فدراسیون بعد از سفری طولانی از تهران به سئول، بدون آن‌که استراحتی داشته باشد، مستقیما از فرودگاه خود را به ورزشگاه جام‌جهانی رساند تا چهره آشفته‌اش کاملا شبیه به کره‌ای‌ها شود! تاج در بدو ورود به ورزشگاه با کارلوس کی‌روش برخورد گرمی داشت و سپس با ملی‌پوشان به خوش‌وبش پرداخت. جالب‌ترین قسمت این تجدید دیدار، برخورد تاج با سامان قدوس بود.

بازیکن دورگه ایرانی- سوئدی که برای نخستین‌بار به اردوی تیم‌ملی دعوت شده، با خوشامدگویی رئیس فدراسیون مواجه شد و وقتی واژه «ممنون» را خطاب به تاج به کار برد، این جمله را شنید: «چقدر هم خوب فارسی صحبت می‌کنی.» تاج با وجود خستگی بسیار اما در گفت‌وگو با خبرنگاران شرکت کرد و از دو خاطره تلخ و شیرین خود در ورزشگاه جام‌جهانی سئول گفت: «من یک خاطره خوب از این ورزشگاه دارم که مربوط به حالاست. صعود ما به جام‌جهانی قطعی شده و با خیال راحت به ورزشگاه جام‌جهانی سئول آمده‌ایم. خاطره بد من اما مربوط به مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٠ است که در همین ورزشگاه دقیقه ٨٢ از کره گل خوردیم و نتوانستیم جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آوریم. از آن به بعد دیگر به کره سفر نکردم.»

استقبال دژاگه از قدوس
استقبال از سامان قدوس فقط منتهی به مهدی تاج نشد؛ اشکان دژاگه که خود مانند قدوس یک دورگه است و در سال‌های قبل به تیم‌ملی اضافه شده، با این جملات به بازیکن ایرانی- سوئدی خوشامد گفت: «قدوس مانند من و رضا قوچان‌نژاد بازیکنی است که در اروپا بازی کرده و قطعا می‌تواند به تیم‌ملی کمک کند. او اگر در ترکیب تیم جا بیفتد، بی‌تردید نقشی فراتر من و گوچی خواهد داشت.»

کره دست‌کم گرفته نشود
آبی‌پوشان تیم‌ملی فوتبال ایران در تمرین دیروز، با هر مشکلی که طی روزهای گذشته داشتند، به مسابقه حساس روز پنجشنبه رسیدند. حالا همه ایرانی‌ها با وجود این‌که خیالشان از بابت صعود راحت است، چشم انتظار چهارمین پیروزی متوالی مقابل کره‌جنوبی هستند و امیدوارند که در نهمین بازی از مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز دروازه ایران باز نشود و با رکوردی به یادماندنی در تاریخ فوتبال ایران راهی مسابقات جام‌جهانی روسیه شویم.

این رویا دست‌یافتنی است، مگر این‌که بازیکنان ایران بازی امروز را بی‌انگیزه شروع کنند و حریف نه‌چندان چغر را دست‌کم بگیرند. بی‌تردید اگر آنها با آمادگی همیشگی به مصاف کره‌جنوبی نروند، ٦٦‌هزار هوادار کره‌ای در ورزشگاه جام‌جهانی آماده برپایی جشن پیروزی و صعود احتمالی به جام‌جهانی خواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید