این هفت مدل پردردسر را نخرید
برای یک خریدار که توان معقولی به لحاظ پرداخت دارد و در رده محصولات اقتصادی میتواند خرید کند، نشستن پشت فرمان برند لاکچری ب.ام.و یک رویاست غافل از اینکه هزینه نگهداری این اتومبیل با توجه به نبود خدمات پس از فروش رسمی این برند در ایران و افت شدید کیفیت خودرو پس از 5سال، تا 4 برابر یک خودروی اقتصادی مثل کیا است
فرادید | برای بسیاری از افراد حتما پیش آمده که هنگام خرید خودروی نو، به فکر سر زدن به بازار محصولات دسته دوم بیفتند. مهمترین گزاره در ذهن این افراد برای تمایل پیدا کردن به یک اتومبیل کارکرده و ارجح دانستن آن در مقایسه با یک خودروی نو، وسوسهای است که خودرویهای یک رده بالاتر با آپشنهای بیشت، موتور قویتر و برند و ظاهر لوکستر و خاص تر برای فرد به همراه دارند، اتفاقی که گاها به یک فاجعه منجر میشود. البته همیشه خرید از بازار خودروهای دسته دوم بد نیست و با یک آگاهی نسبی از مدلها، سطح هزینهها و سابقه تاریخیشان، میتوان مدلهای متناسب و با ارزشی به دست آورد اما در مقابل، در بسیاری از مواقع نتیجه چیزی که ما فکر میکنیم نیست و این به ضعف آگاهی ما برمیگردد.
به گزارش هفت صبح، مهمترین موضوع تفاوت رده تولید هر برند است که بسته به سطوح اقتصادی، پیمیوم یا نیمهلوکس، و لوکس، قیمت، تجهیزات و البته هزینههای نگهداری متفاوتی داشته که کمتر به ان توجه میشود. برای یک خریدار که توان معقولی به لحاظ پردات دارد و در رده محصولات اقتصادی میتواند خرید کند، نشستن پشت فرمان برند لاکچری ب.ام.و یک رویاست غافل از اینکه هزینه نگهداری این اتومبیل با توجه به نبود خدمات پس از فروش رسمی این برند در ایران، تا 4 برابر یک خودروی اقتصادی مثل کیا است. خواندن این گزارش کمک میکند اگر خواستید ماشین دسته دوم بخرید سراغ این هفت محصول نروید.
مرسدس بنز سیالاس 350 مدل 2012
قیمت: 500 -600 میلیون تومان
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: ب.ام.و 730 الآی
ب.ام.و ایکس3 مدل 2014
قیمت : 260 میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: کیا سورنتو2017
بدترین ماشینهای دستهدوم برای خریدار ایرانی خودروهای آلمانی هستند که به دلیل تفاوت بسیار زیاد آب و هوایی ایران با اروپا، خودروهای ساخت آلمان را سریعا مستهلک میکند. این را بگذارید کنار گزارش موسسه اروپایی یور مکانیک ( Your mechanic ) که بدترین برند در حوزه هزینه های نگهداری را ب.ام.و با هزینه 18 هزار دلاری در یک دوره پنج تا 10 ساله اعلام کرده است. موتور 2800سیسی مدل 2014 ب.ام.و ایکس3 در ایران بعد از سه سال چیزی نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه روی دست شما میگذارد که واقعا میخکوب کننده است. البته هیچ چیز بدتر از تعمیر جعبه دنده یک ب.ام.و نیست که بین عمده خودروهای ب.ام.و با عمر بالای 5 سال شایع میشود. در عین حال افت قیمت این ماشین هر سه سال حدود 15 درصد است.
ولوو وی 40
قیمت:200 میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: رنو تالیسمان ای3
هزینه نگهداری این هاچبک بزرگ سوئدی واقعا زیاد و خارج از تحمل است و چندین برابر یک مدل از محصولات همرده مثل آلفا رومئو جولیتا است. البته این خودرو هنوز هم در مقایسه با ب.ام.و هزینه نگهداری کمتری دارد اما گزارش یورمکانیک خبر از یک هزینه 5/12 هزار دلاری برای تعمیرات و نگهداری این خودرو به مدت سه سال پس از خرید میدهد. افت قیمت این ماشین هر سه سال حدود 10 درصد است.
ب.ام.و 530 مدل 2007
قیمت: 150میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: آلفا رومئو میتو
کیا سول 2014
قیمت: 100میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین :هیوندای اکسنت
بسترن بی50 مدل 92
قیمت: 50 میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: دنا پلاس
این ماشین یک فاجعه بشری است و به غیر از عیب و ایرادات طراحی و ایمنی، مشکل کیفیت مونتاژ و دوام دارد. افت قیمت این خودروی چینی هر سه سال حدود 10 درصد است. تجربه تعویض رادیاتور، سرسیلندر و تعمیر موتور در کیلومتر زیر 75 هزار بین خریداران این خودرو یک مورد مشترک است و متاسفانه به دلیل نبود قطعات این خودرو در بازار و نیزکیفیت ساخت پایین قطعات گیربکس وموتور، عمدتا هزینه تعویض قطعه به خریداران تحمیل میشود. یک برآورد کلی نشان میدهد این مدل با کارکرد 60 هزار کیلومتر، پس از سه سال چیز نزدیک به 5 میلیون تومان هزینه روی دست شما میگذارد.
پروتون ایمپین مدل 2012
قیمت: 30 میلیون
خودروی صفر کیلومتر جایگزین: پژو 405 جیالایکس
در رده قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان انبوهی خودروی ایرانی وجود دارد اما گاها یک خریدارا که از مدل های تکراری به سطوح امده دست به انتخابی عجیب میزند و پروتون ایمپین میخرد و به معنی دقیق کلمه بدبخت میشود. علاوه بر اینکه تعمیرکاران مجرب چندان زیادی برای یان مارک در کشور وجود ندارد، وارداتی بودن قطعات ایمپین باعث شده تا گاها هزینه تعمیر موتور این خودرو تا 3 برابر یک سمند ال.ایکس درآید. مثل همیشه نمونههای اتومات این خودرو یک فاجعه تمام عیار بوده و تعمیر کردن آن کار طاقت فرسایی است. افت قیمت این خودروی مالزیایی هر سه سال حدود 10 درصد است.