بازداشت شهردار در سايه

بازداشت شهردار در سايه

خبري که بارها به صورت شايعه و حرف‌وحديث فراوان درباره عيسي شريفي، «شهردار در سايه» ١٢سال گذشته تهران به گوش مي‌رسيد و مديران مديريت شهري قبلي علاقه‌اي به اعلام رسمي آن نداشتند، بالاخره حدود دو هفته پس از آخرين شايعات، از سوي سخنگوي قوه قضائيه تأييد شد.

کد خبر : ۴۲۵۴۷
بازدید : ۱۳۱۷
بازداشت شهردار در سايه

خبري که بارها به صورت شايعه و حرف‌وحديث فراوان درباره عيسي شريفي، «شهردار در سايه» ١٢سال گذشته تهران به گوش مي‌رسيد و مديران مديريت شهري قبلي علاقه‌اي به اعلام رسمي آن نداشتند، بالاخره حدود دو هفته پس از آخرين شايعات، از سوي سخنگوي قوه قضائيه تأييد شد.

به گزارش شرق، محسني‌اژه‌اي روز گذشته اعلام کرد: «اصل دستگيري عيسي شريفي درست است و اتهام ايشان مالي است، از جزئيات خبر ندارم، اگر داشتم هم از بيان آن معذور بودم». همين تأييد از اين مرجع رسمي کفايت مي‌کند تا با وجود فضاي تاريک و پرغباري که عيسي شريفي براي خود در اين سال‌ها درست کرده و برايش درست کرده‌اند، تمام شايعاتي که تاکنون درباره اين مرد نظامي و مديرِ مديران شهري وجود داشته است...

عيسي شريفي، مدير محمدباقر قاليباف بود که از روز اول همانند ساير مديران نظامي با او به شهرداري تهران آمد و در بالاترين مسئوليت نشست و تا سال گذشته در مقام قائم‌مقامي شهردار و معاون امور مناطق باقي ماند. او بعد از فرهاد يعقوبي رکورددار عدم تغيير در معاونت خود بود؛ تنها مدير ١٢ساله قاليباف که هيچ‌گاه با هيچ رسانه‌اي گفت‌وگويي حتي چنددقيقه‌اي نداشت و تقريبا از سال ٩١ به‌بعد (روزهاي قبل از انتخابات ٩٢) ديگر در برنامه‌هاي خبري که در سايت‌هاي رسمي شهرداري تهران هم منتشر مي‌شد، حضوري نداشت.

از سال ٨٤ به‌بعد بسياري از افتتاح‌هاي شهري و خبرهاي مهم را عيسي شريفي، آن‌هم فقط در گفت‌وگو با رسانه‌هاي متعلق به شهرداري خبري مي‌کرد، در مراسم‌هاي افتتاح حضور دائم داشت و حتي براي ارائه گزارش عملکرد شهرداري‌هاي مناطق به شوراي شهر تهران، در صحن علني شورا هم حاضر مي‌شد، اما اين حضور به شکلي کاملا محسوس از سال ٩٢ قطع شد. از همان زمان بود که شايعاتي از عدم حضور و رهاکردن مسئوليت در شهرداري و شورا پيچيد، اما کسي اين موضوع را تأييد نکرد.

شهردار در سايه شهر تهران در حلقه مشهدي‌هاي مقيم بهشت نبود، اما به‌واسطه اتصالات قوي‌ای که با شهردار داشت، در جايگاهي که «مي‌بايد» قرار داشت. مسئوليت قائم‌مقامي شهردار تهران، مسئوليتي مهم است که اتفاقا در برخي از برهه‌هاي زماني خاص؛ همانند زمان انتخابات که شهردار تهران ممکن است براي رياست‌جمهوري برود و برگشت او به شهرداري آمد و نيامد دارد، بيشتر خودش را نشان مي‌دهد.

شريفي در سه دوره‌اي که محمدباقر قاليباف براي رياست‌جمهوري خيز برداشت، هربار حدود يک ماه قائم‌مقام سرپرست شهرداري تهران بود. قائم‌مقام شهردار تهران که اولين مقام بعد از شهردار تهران است، درعين‌حال معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران هم هست. شهرداري‌هاي مناطق يعني همان مجموعه‌هايي که قاليباف و اين معاون او همانند پازل‌هايي مهم، هر چندوقت يک‌بار يک‌نفره يا ١٦نفره جابه‌جايشان مي‌کردند؛ شهرداران مناطق همان‌هايي هستند که قاليباف در سال‌هاي پايان دوره کاري خود اقرار کرد در نهايت نتوانسته آن‌طور که مي‌خواسته آنها را کنترل و هدايت کند و در نهايت معاونت امور مناطق همان معاونتي است که معدود گزارش‌هايي را به شورا و رسانه‌ها مي‌داد. نمونه اين عدم رضايت شورا و پاسخ‌گويي محدود اين معاونت به شوراي شهر را مي‌توان در جلسه علني ٢٩ دي ١٣٨٨ ديد.

قائم‌مقام و معاون امور مناطق شهردار سابق تهران که مي‌توان خود او و معاونتش را جعبه‌سياه شهرداري تهران خواند، به دلايلي که هيچ‌گاه گفته نشد، اما شايعات مي‌گفت «اختلاف با شهردار تهران و تيم مديران مشهدي»، است در سال ٩٢ مسئوليت و پست مهم خود را ترک کرد. معاونان قاليباف اين موضوع را تکذيب کردند و همه‌چيز دوباره در سکوت فرورفت تا اينکه خردادماه امسال برخي از اعضاي شوراي چهارم در جلسه علني ٣٤٨ خود، با اشاره به اتمام انتخابات و نتايج آن و معلق‌بودن بسياري از امور شهري در نبود معاونان شهردار تهران و برخي از مديران، نسبت به اين شرايط هشدار دادند و درعين‌حال موضوع غيبت قائم‌مقام شهردار تهران هم مطرح شد.

ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران، خبر کناره‌گيري و استعفاي عيسي شريفي را رسما اعلام کرد. او از پذيرش استعفاي معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران به دليل بيماري فرزندش خبر داد و گفت: معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران در سال گذشته درخواست استعفا کرده بود که اين استعفا به دليل بيماري فرزندش بود که با درخواست شهردار تهران اين موضوع به بعد از انتخابات موکول شد. در همان جلسه، برخي از اعضاي اصولگرا از اينکه چنين شايعاتي پشت‌سر معاون شهردار- که چنين مشکل خانوادگي دارد- است، گلايه کردند و اين موضوع را ناشي از عدم اطلاع‌رساني درست از سوي روابط‌عمومي شهرداري تهران دانستند.

اعضاي شورا چند روز بعد در جلسه‌اي که آن را رسانه‌اي هم کردند، با شريفي ديدار کردند تا خيال همه راحت باشد که او در تهران است.
جدا از تعريف‌و‌تمجيدهاي معمولي که اعضاي شوراي چهارم و مديران شهرداري از قائم‌مقام استعفاداده شهردار تهران داشتند، معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري پايتخت، شريفي را مردي ولايت‌مدار، توانمند، رئوف و پرتلاش معرفي کرد.قدرت گودرزي با اشاره به بداخلاقي‌ها و هجمه‌هاي سياسي اخير اظهار کرد: شريفي اواسط اسفندماه به دليل درمان دخترش درخواست مرخصي کرد، اما شهردار تهران از ايشان خواست اين مرخصي را به تعويق بيندازد. امروز نيز با وجود اينکه دخترش در بستر بيماري است، در محل کار خود حاضر شده.

ناصر اماني هم گفت: «بار اصلي فعاليت‌هاي اجرائي به‌عنوان قائم‌مقام پس از دکتر قاليباف در راهبري پروژه‌هاي کلان بر دوش آقاي شريفي بوده است. پيش‌بيني مي‌شد بلايي که بر سر اغلب نيروهاي کارآمد مي‌آورند و مورد تخريب و آماج قرار مي‌دهند، روزي بر سر فردي مانند شريفي که محور اجرائي مديريت شهري بوده است، هم آورده شود. در هيچ‌يک از پروژه‌ها و افتتاحيه‌هاي يک دهه اخير مديريت شهري چهره شريفي ديده نشده و رسانه‌اي نشده است؛ اما فضاي نامطلوب رسانه‌اي کشور با اهداف سياسي تصوير اين مرد عمل را تخريب کرد. متأسفانه فضاي سياسي حاکم بر جامعه به گونه‌اي ناسالم و مسموم شده است که در حق مردان جنگ و جبهه؛ هماناني که جان‌شان را بر طبق اخلاص گذاشته‌اند، هم به‌راحتي بي‌انصافي مي‌شود و مورد هجمه و آماج سياسي قرار مي‌گيرند».

اين‌گونه بود که در مراسم خداحافظي شوراي چهارم که شهردار ١٢ساله تهران و معاونان او به جز شريفي حاضر بودند، شوراي چهارم لوح تقديري را هم براي عيسي شريفي در نظر گرفت که ناصر اماني به جاي او دريافت کرد تا به دستش برساند. قائم‌مقام شهردار تهران که سابقه درخورتوجهي در جنگ تحميلي دارد و نامش در ميان فرماندهان وجود داشته و دارد، بيشترين حضورش در ماجراي پلاسکو بود. او در روزهاي آواربرداري با ظاهري متفاوت در کنار شهردار تهران بود؛ اما در اين زمان هم کمترين پوشش خبري و مصاحبه را داشت. تغيير در ظاهر شريفي به واسطه موي رنگ‌شده و محاسن از ته تراشيده‌شده که او را متفاوت و جوان‌تر کرده بود، در چند مراسم ازجمله در مسجدي که مراسم يادبود شهداي آتش‌نشان پلاسکو برگزار شد، مشهود بود.

براي اين معاون باسابقه که سال‌ها با ظاهري جدي، خشک و چهره‌اي که محاسن در آن نقش اصلي را دارد، اين تغيير در ظاهر عجيب به نظر مي‌آمد؛ اما آن زمان جاي سؤال وجود نداشت و حالا با تأييد خبر اتهام مالي او، مي‌توان برخي ربط‌ها را به اين تغييرات نسبت داد. حالا او بازداشت شده است و بايد ديد در روزهاي آينده از جزئيات پرونده مالي او چه چيزي منتشر مي‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید