صعود از سخت‌ترین مسیر جهان

صعود از سخت‌ترین مسیر جهان

آدام اوندرا، توانست مسیری در فلاتانگر نروژ را که از آن با عنوان سخت ترین مسیر سنگنوردی جهان یاد می شود، با موفقیت صعود کند.

کد خبر : ۴۲۶۵۴
بازدید : ۹۱۹۴
سنگنورد چکی موفق شد با صعود سخت ترین مسیر جهان، مرزهای جدیدی برای سنگنورhttp://faradeed.ir/files/fa/news/1396/6/15/159776_393.jpgدی بنا کند
آدام اوندرا توانست برای اولین بار در جهان، یک مسیر با درجه سختی ۹c را صعود کند
فرادید | پیتر بیومونت ؛ در چند سال اخیر، جامعه کوچک نخبگان رشته سنگنوردی بر روی یک غار بزرگ گرانیتی در نروژ که بسیار بادخیز نیز است، متمرکز شده اند. در این میان، آدام اوندرا که از جمله سنگنوردان تواتمند جهان است، با نگاه ویژه‌ای به این غار، سعی در ارتقای بالاترین درجه سختی صعود در این رشته را داشته است.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین ، در چند سال اخیر، غار هنشلرن در فلاتانگر که به مانند یک کاسه چشم بزرگ، بر روی تپه‌ای واقع شده است، - برخی بر این عقیده هستند که دارای سخت‌ترین صخره جهان برای صعود است - به یک میعادگاه تابستانی برای بهترین سنگنوردان از سراسر دنیا تبدیل شده است.

حال، پس از ۴۰ روز تلاش که در خلال ۲ سال و همینطور ۷ بار سفر به نروژ حاصل گشته است، اوندرا سخت‌ترین مسیر سنگنوردی اسپرت - صعود با یک طول طناب - جهان را با موفقیت صعود کرده است. آن گونه که بیان شده است، این مسیر چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ فنی، عنوان سخت‌ترین مسیر سنگنوردی در جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر، این صعود - مسیری ۴۵ متری که بر روی سقف خاکستری غار واقع شده است - آخرین دستاورد اوندرا در سنگنوردی محسوب می‌شود، کسی که به مانند یوسین بولت در دوهای سرعت رشته دو و میدانی، رشته سنگنوردی را به تسخیر خود در آورده است. او مرزهایی از دشواری را در این رشته پایه گذاری کرده که برای دیگران رسیدن به آن‌ها بسیار دشوار می‌نماید.

در رشته سنگنوردی اسپرت - با سوراخ کردن سنگ، پیچ و مهره هایی را در آن جاسازی می‌کنند تا بتوانند با نصب کارابین به آنها، طناب خود را از آن‌ها عبور دهند - بعضی اوقات، سنگنوردان ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان خود را صرف صعود یک مسیر می‌کنند تا بلکه در نهایت بتوانند بر آن فائق آیند.

برای اوندرا، این تلاش موفق در طی ۲۰ دقیقه نفس گیر به وقوع پیوست. تلاشی که حاصل ۴۰ تا ۵۰ روز تلاش در طی ۲ تابستان است.

سنگنورد چکی موفق شد با صعود سخت ترین مسیر جهان، مرزهای جدیدی برای سنگنوردی بنا کند
آدام اوندرا: این یک صعود خاص و همینطور یک صعود عجیب و غریب است
او درباره احساسش پس از این صعود می‌گوید: "زمانیکه متوجه شدم که این مسیر را بالاخره با موفقیت به پایان رسانیده ام، یکی از بی نظیرترین حالات عاطفی ممکن را داشتم. " او در ادامه می‌گوید: "حتی نمی‌توانستم فریاد بزنم. تنها کاری که توانستم انجام دهم، آویزان شدن بر روی طناب بود و این در حالی بود که اشک از چشمانم سرازیر شده بود. به نوعی، میزان فراوانی از لذت، آرامش، و هیجان با هم ترکیب شده بودند ... ماه‌ها و ماه‌ها از زندگی من در این ۲۰ دقیقه خلاصه شده بود. "
در این زمینه دنبال کنید:
تصاویر/ خطرناکترین صعود بدون طناب تاریخ!
اندک زمانی پس از این صعود، در مصاحبه با گاردین، اوندرا درباره روند طولانی این موفقیت که از ۴ سال پیش شروع شده است، توضیحاتی داد. "این یک صعود خیلی خاص بود. خیلی عجیب و غریب بود. من در جستجوی مسیری بودم که با سبک صعود من یکی باشد، و این مسیر مطابق با انتظارات من بود. "

واژه عجیب و غریبی که اوندرا از آن یاد کرده است، به خوبی در فیلم‌های تمرینات او بر روی این مسیر، مشهود است. این مسیر دارای ۲ کراکس - دشوارترین قسمت مسیر - است. بر روی یکی از آنها، اوندرا مجبور است تا با گیر انداختن زانوی خود در میان صخره، و در حالی که از سقف آویزان است، استراحتی کند و جانی تازه بگیرد.
سنگنورد چکی موفق شد با صعود سخت ترین مسیر جهان، مرزهای جدیدی برای سنگنوردی بنا کند
آدام اوندرا در حال استراحت در حین صعود در حالیکه از سقف به شکلی وارونه، آویزان است

چهار سال پیش، اوندرا - که در حال حاضر به مسابقات المپیک ۲۰۲۰ در توکیو فکر می‌کند که قرار است برای اولین بار مسابقات سنگنوردی در آن برگزار شود - حتی مطمئن نبود که این مسیر قابل صعود باشد.

"من در سال ۲۰۱۳، این مسیر را باز کردم - باز کردن مسیر به معنای قرار دادن پیچ و مهره‌های مختلف در راستای مسیر در دیواره سنگی است. آن زمان، تن‌ها به مدت چند روز بر روی آن تلاش کردم و تصورم بر این بود که این مسیر بیش از حد دشوار است. مجددا تابستان گذشته، تلاش‌های جدیدی بر روی آن شروع کردم. می‌توانم بگویم که در طی ۷ سفری که به نروژ داشته ام، ۴۰ تا ۵۰ روز به تلاش بر روی این مسیر پرداخته ام. "

البته در سال‌های اخیر، این نخستین بار نیست که اوندرا - بزرگ شده در شهر برنو در جمهوری چک - سخت‌ترین مسیر جهان را صعود کرده است. او پیش از این نیز، اولین کسی بود که توانسته بود یک مسیر سنگنوردی با درجه سختی +۹b - بر اساس درجه بندی فرانسوی که بیانگر میزان درجه سختی مسیر است - را صعود کند. مسیری که پس از او، تنها یک سنگنورد دیگر موفق به صعود آن شد.

در نظام درجه بندی فرانسوی، درجه سختی مسیر که بر اساس دستگاه شمارش اعداد طبیعی است، تلفیقی از سه مولفه است؛ مولفه نخست که همان اعداد هستند که آسان‌ترین آن از ۱ شروع می‌شود. مولفه دوم، حروف انگلیسی a, b, c هستند که به مانند ترتیب حروف الفبا، c در سطح بالاتری نسبت به a و b قرار دارد، و مولفه سوم "+" است، بدین صورت که نمایانگر درجه دشوارتری از صعود برای درجه مربوطه است.

معمولا هنگامیکه مسیری برای اولین بار صعود می‌شود، درجه سختی آن مورد ارزیابی دیگر سنگنوردان نیز قرار گرفته و ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از آنچه قبلا معرفی شده، اعلام شود. ولی در مورد شخص اوندرا، هیچ جای پرسشی در میان هم قطاران او نیست که صعود‌های شاخص او، بیانگر بالاترین مرزهای رشته سنگنوردی هستند.

اوندرا می‌گوید: "زمانیکه شما ۱۰۰ متر می‌دوید، همه چیز متفاوت است. همه می‌دانند که دویدن در دوی ۱۰۰ متر در مقیاس رکورد جهانی به چه معنا است. از آنجا که درجه بندی مسیرهای سنگنوردی بر اساس اظهارات اشخاص است، من از جمله کسانی هستم که علاقه زیادی به ایجاد شکاف‌های بزرگ بین درجات سنگنوردی دارم. همین که می‌دانم که این مسیر سخت‌ترین مسیری بوده است که تا به حال صعود کرده ام، به من این اعتماد به نفس را می‌دهد تا از این مسیر به عنوان اولین مسیر سنگنوردی در دنیا با درجه سختی ۹c یاد کنم. "

مساله‌ای که از همه جالب توجه‌تر است، این است که اوندرا با وجود تمرینات ۶ روزه اش در هفته، در دانشگاه نیز مشغول به تحصیل بوده است.

او در این باره می‌گوید: "در حال حاضر، من یک ورزشکار تمام وقت هستم. من مدرک دانشگاهی ام را گرفته ام، و امیدوارم که از این به بعد زمان بیشتری برای سنگنوری داشته باشم. "
سنگنورد چکی موفق شد با صعود سخت ترین مسیر جهان، مرزهای جدیدی برای سنگنوردی بنا کند
آدام اوندرا در حال صعود سخت ترین مسیر جهان
او گفت که احساس می‌کند که ظرفیت صعود مسیرهای دشوارتری را نیز داراست.

"زمانیکه این صعود را با موفقیت انجام دادم، احساس کردم که این صعود از مرز توانایی‌های من پایین‌تر است. من می‌توانم به صعود‌های دشوارتری فکر کنم. فکر می‌کنم که باز هم روزی بتوانم صعودی با این درجه سختی و حتی سخت‌تر از آن نیز داشته باشم. "

ناتالی بری، نویسنده وب سایت یو کی کلایمینگ، و از جمله سنگنوردان ماهر است. او که ۱ سال از اوندرا بزرگتر است، از زمانیکه در مسابقات بین المللی و جهانی سنگنوردی شرکت کرده است، اوندرا را می‌شناسد. بری درباره اوندرا چنین می‌گوید:

"تقربیا خیلی دشوار است که بتوانیم واژه‌ای را در وصف کارهایی که او می‌کند، پیدا کنیم. به نظر من، موضوعی که جالب به نظر می‌رسد، نه تن‌ها شکستن مرز‌های سنگنوردی توسط او، بلکه استفاده او از مهارت هایش در دیگر رشته‌های سنگنوردی است، به مانند صعود ۸۰۰ متری او که چندی پیش بر روی دیواره‌ای در آمریکا انجام داد.

"او از زمانیکه ۵ یا ۶ سال داشته، به سنگنوردی مشغول بوده است و از آن زمان تاکنون، هر ساله رکوردهای جدیدی از خود بر جای گذاشته است.

"نکته خوب در مورد او این است که او خود را بیش از حد جدی نمی‌گیرد؛ و این بخشی از خواسته خود اوست. اگر چیزی بر خلاف میلش پیش برود، دچار اضطراب نمی‌شود و در ورزشی که بسیار بر پایه فرد گرایی است و به آسانی فرد، درگیر افکار و ذهن خود می‌شود، او کسی است که تن‌ها به خود نمی‌اندیشد بلکه دیگران نیز در نظر او مهم هستند. "

منبع: گاردین
ترجمه و تلخیص: فرادید
مترجم: امیر درودیان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید