اما و اگرِ توقيفی‌ها

اما و اگرِ توقيفی‌ها

ماجراي فيلم‌هاي توقيفي سينماي ايران، حالا به داستاني طولاني و شايد ملال‌آور تبديل شده است.

کد خبر : ۴۲۹۴۸
بازدید : ۱۲۳۴
اما و اگرِ توقيفی‌ها
ماجراي فيلم‌هاي توقيفي سينماي ايران، حالا به داستاني طولاني و شايد ملال‌آور تبديل شده است.

گهگاه خبرهايي از رفع توقيف فيلم‌هايي که برخي از آنها تنها به دليل سوءتفاهم‌هايي کوچک در محاق توقيف مانده‌اند، به گوش مي‌رسد و کمي بعد با تکذيب خبر، ته‌مانده اميد سينماگراني که فيلم‌هايشان رنگ پرده سينما را نديده، اميد‌ها، نااميد مي‌شود، اما ماجراي فيلم‌هاي توقيفي، موانع بسياري براي وزارت ارشاد ايجاد کرده و حتي سخت‌گيري‌هاي اخير وزارت ارشاد در صدور پروانه نمايش بسياري را به يقين رساند که کنترل فيلم‌هايي که ممکن است در آينده مهر توقيف به آنها زده شود از همين ابتداي کار با وسواس دقيق‌تري صورت گيرد.

مدتي قبل ابراهيم داروغه‌زاده، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي، در گفت‌وگو با ايسنا درباره سخت‌گيري‌هاي شوراي پروانه ساخت گفت: «ما در سال، امکان اکران حدود ٥٠ تا ٦٠ فيلم سينمايي در سراسر کشور را داريم و حدودا صد فيلم پروانه ساخت سينمايي مي‌گيرند و حداکثر تا ٨٠ فيلم سينمايي نمايش عمومي خواهند داشت. تعدادي از فيلم‌ها هم در گروه هنر و تجربه نمايش داده مي‌شوند و حتي بعضي از فيلم‌ها ممکن است، فرصت نمايش پيدا نکنند».

او ادامه داد: «سياست اصلي سازمان سينمايي و شوراي پروانه ساخت اين است که اين تعداد فيلمي که براي ساخت مجوز مي‌گيرند تنوع ژانر داشته باشند. دراين‌ميان فيلم‌هاي سرگرم‌کننده و کمدي بخش قابل‌توجهي از امکان نمايش را به دست خواهند آورد. فيلم‌هاي اجتماعي و دفاع مقدس و همچنين ژانر کودک هم سهمي در نمايش دارند. در نتيجه ما در شورا اين دستورالعمل را نداريم که مثلا فيلم‌هاي اجتماعي را کمتر پروانه بدهيم و به طور طبيعي سعي مي‌کنیم تنوع ژانري را داشته باشيم».

اما فارغ از مسير صدور پروانه ساخت و اعمال نظر بيشتر در اين مرحله از کار سينماگران، چندروزي است خبرهايي از کميته بررسي فيلم‌هاي توقيفي رسانه‌اي شده که باز هم اميد روی‌پرده‌رفتن فيلم‌هاي توقيفي سال‌هاي اخير را بيشتر کرده است.
اما و اگرِ توقيفی‌ها

‌اعلام دوباره اسامي ٥ فيلم رفع‌توقيف‌شده
اواخر هفته گذشته اسامي چند فيلم رفع‌توقيف‌شده که مدتي قبل هم از مشکل‌نداشتن آنها براي اکران عمومي صحبت شده بود، در حالي دوباره اعلام شده که چندي پيش هم اين خبر اعلام شده بود. داروغه‌زاده پيش از اين به ايسنا گفته بود، سه فيلم «عصباني نيستم»، «خانه پدري» و «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» از نظر شوراي پروانه نمايش سازمان سينمايي و همچنين خود او قابليت نمايش دارند و برخي فيلم‌هاي ديگر از جمله «خانه دختر» هم با فيلم‌برداري دوباره يک سکانس قابل اکران است.

او همچنين از حل مشکل «پارادايس» علي عطشاني براي اکران خبر داده بود. البته اسامی اين فيلم‌ها که گفته شده با انجام اصلاحات آماده اکران مي‌شوند، در شرايطي عنوان شده که کيانوش عياري بارها تأکيد کرده است که حاضر به حذف صحنه‌اي از فيلم «خانه پدري» نيست.

٥ فيلم آزادشده و چند سؤال
اما باوجود انتشار دوباره اسامي پنج فيلم رفع‌توقيفي، ابهام‌ها درباره اين مسئله همچنان باقي است. مشخص نيست مشکل اين فيلم‌هاي توقيفي چگونه حل شده است، آيا سازندگان اين آثار که تأکيد بسياري مبني‌بر حذف‌نکردن بخش‌هايي از فيلم‌هايشان داشته‌اند، با سازمان سينمايي به اتفاق‌نظر رسيده‌اند يا قرار است فيلم‌ها با روش‌هاي ديگري به اکران برسند؟

داروغه‌زاده پيش از اين گفته بود: «مشکل فيلم «خانه دختر» حل شده و حتي سکانسي قرار شده کامل فيلم‌برداري شود.

مشکل فيلم «پارادايس» هم حل شده است. مسئله «خانه پدري» در کميته حل شده و چون به آنجا رسيديم که طبق خواست فيلم‌ساز امکان تغيير در فيلم نيست، ما گزارش را به شورا مي‌دهيم تا آنها تصميم بگيرند.

درواقع مي‌توانم بگويم مشکل بيشتر فيلم‌ها در اين کميته حل شده است».

‌رفع توقيف فيلمي با نسخه قاچاق!
رضا درميشيان از جمله کارگرداناني است که فيلم اولش؛ «عصباني نيستم» چند سال در محاق توقيف بود. او مدت‌ها منتظر ماند تا پروانه نمايش فيلمش را بگيرد؛ اما متأسفانه مدتي قبل نسخه قاچاق فيلم او بيرون آمد و طبعا همين موضوع ضررهاي مالي بسياري را متوجه سازندگان اين فيلم کرد.

درميشيان در تازه‌ترين واکنشش به رفع توقيف «عصباني نيستم» نوشت: «در آستانه ورودي سالن «تئاتر نمايشي» (Teatr Dramatyczny) که يکي از مهم‌ترين مراکز اجراي نمايش در شهر ورشوي لهستان است، به مناسبت چهارصدمين سالگرد درگذشت شکسپير، با گويي بزرگ، فالي درست کرده‌اند.

هرکس نيت کرده و مي‌چرخاند تا ببيند بر اساس اشعار و جملات شکسپير به مراد دلش مي‌رسد يا نه. نيت مي‌کنم: شکستن طلسم نمايش عمومي «عصباني نيستم!» در «ايران» و گوي را مي‌چرخانم. شکسپير بزرگ اين‌چنين پاسخم مي‌دهد: تمام دنيا صحنه‌ي نمايشي است که مردان و زنان، بازيگران آنند.

مفهوم شعر شکسپير بي‌اختيار مرا به ياد شعر حضرت خيام مي‌اندازد که ٥٠٠ سال پيش از شکسپير چنين سروده است: ما لعبتکانيم و فلک لعبت‌باز/ از روي حقيقتيم نه از روي مجاز». از اين برخورد طنزآميز درميشيان که بگذريم، نويد محمدزاده، بازيگر فيلم «عصباني نيستم»، هم پس از انتشار خبر رفع توقيف اين فيلم نوشت: «عصباني نيستم را فقط در سالن‌هاي سينما ببينيد».

خانه پدري در رده‌بندي فيلم‌هاي خشن!
از سوي ديگر ظاهرا شروطي هم براي اکران فيلم‌هاي توقيفي در نظر گرفته شده است، از جمله اينکه گفته مي‌شود براي اکران فيلم «خانه پدري»رده‌بندي سني گروه فيلم‌هاي خشن در نظر گرفته خواهد شد. ‌‌‌‌

هنوز مشخص نيست چه زماني فيلم‌هاي رفع‌توقيف‌شده رنگ پرده سينما را ‌می‌بينند و قرار است چه تعداد سالن براي آنها در نظر گرفته شود. مدتي قبل شايعاتي مبني‌بر نمايش فيلم‌هاي توقيفي در پرديس سينمايي مگامال مطرح شد و صحبت‌هايي نيز مبني‌بر نمايش فيلم‌ها در گروه سينمايي هنر و تجربه شده است. بايد منتظر ماند و ديد واکنش‌هاي سينماگراني که فيلم‌هايشان پس از سال‌ها اجازه اکران پيدا کرده، چيست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید