نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار

نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار

از میان این آثار حالا فقط چهار فیلم به مرحله بعدی راه پیدا کردند. «رگ خواب»، «نفس»، «مالاریا» و «ویلایی‌ها»

کد خبر : ۴۳۰۴۳
بازدید : ۱۷۵۲
فرادید | سینمای ایران امسال برای اسکار با ده گزینه وارد شد، که از میان آنها تنها چهار فیلم به تائید نهایی رسیدند و در نهایت از بین این ده انتخاب فقط یک فیلم شانس حضور در بزرگ‌ترین آکادمی فیلم را خواهد داشت.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
سینمای ایران امسال برای اسکار با ده گزینه وارد شد
«برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری، «بیست و یک روز بعد» ساخته سید محمدرضا خردمندان، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» ساخته حمیدرضا قربانی، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله، «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «نفس» ساخته نرگس آبیار،«وارونگی» ساخته بهنام بهزادی، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی.
این ده فیلم توسط هیئتی ده نفره با حضور سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، رسول صدر عاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) که در سال جاری در این کمیته عضویت دارند انتخاب شدند.
از میان این آثار حالا فقط چهار فیلم به مرحله بعدی راه پیدا کردند. «رگ خواب»، «نفس»، «مالاریا» و «ویلایی‌ها»
نگاهی کوتاه به این چهار فیلم:
«رگ خواب»
فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌الله و نویسندگی معصومه بیات است. این فیلم محصول سال 1394 و برنده سه جایزه از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر است. این فیلم برای بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین جلوه‌های میدانی و بهترین عکس برنده جایزه شد.
در یازدهمین دوره جشنواره منتقدان و نویسندگان ایران نیز برای بهترین فیلم، کارگردان، فیلم‌نامه، موسیقی متن، نقش اول زن و مرد برنده جایزه شد؛ و همچنین در نوزدهمین دوره جشن خانه سینما هم موفق شد در بخش بازیگر نقش اول زن، فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه بصری، صداگذاری و صدابرداری جوایزی دریافت کند.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
این فیلم دومین همکاری نعمت‌الله با همایون شجریان و سهراب پورناظری برای موسیقی فیلم است
در این فیلم لیلا حاتمی ، کوروش تهامی و الهام کردا نقش‌آفرینی می‌کنند. موضوع فیلم به زندگی مینا (لیلا حاتمی) مربوط می‌شود که بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل سکونت می‌گردد. در این مسیر با کامران مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود. کامران سرپناهی به او می‌دهد. مینا تحت تأثیر حمایت‌ها و محبت‌های کامران به او دل می‌بازد، کامران نیز به مینا مشتاق و علاقه‌مند است. روزها از پس هم می‌گذرد و عشق مینا به کامران کم نمی‌شود و اوج می‌گیرد. اما کامران دیگر قصد ادامه ندارد...
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
در این فیلم لیلا حاتمی ، کوروش تهامی و الهام کردا نقش‌آفرینی می‌کنند
این فیلم دومین همکاری نعمت‌الله با همایون شجریان و سهراب پورناظری برای موسیقی فیلم است. او در تجربه قبلی و فیلم آرایش غلیظ با برخورد خوبی از مخاطبان مواجه شد به همین دلیل این همکاری را در این فیلم هم تکرار کرد و نتایج مثبتی گرفت.
«نفس»
نفس فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار محصول سال ۱۳۹۴ است که آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.این فیلم روایت زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند. دنیای این کودکان، دنیایی پر از رؤیاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
بازی و گریم پانته‌آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود
نفس برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است؛ و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورد. بازی و گریم پانته‌آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت. در این فیلم مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک صفری، گلاره عباسی و محمدرضا شیرخانلو بازی می‌کنند.
«مالاریا»
مالاریا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی است و محصول سال ۱۳۹۴ است. مالاریا در جشنواره سی و چهارم نتوانست جایزه‌ای کسب کند ولی در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد. در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم وِنیز در بخش رسمی مسابقه افق‌ها پذیرفته شد. در این فیلم منتخب جشنواره‌های ورشو لهستان- بوسان کره جنوبی-شیکاگو امریکا-و... شد.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم وِنیز در بخش رسمی مسابقه افق‌ها پذیرفته شد
داستان فیلم درباره دختر و پسری است که در تهران‌گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد، آن‌ها سعی می‌کنند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آزاده نامداری و آذرخش فراهانی بازیگران این فیلم هستند.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
مالاریا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی است
«ویلایی‌ها»
ویلایی‌ها فیلمی به کارگردانی منیر قیدی، نویسندگی منیر قیدی و ارسلان امیری است. این فیلم برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد تا جوایزی را کسب کند. این فیلم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در سینماهای کشور به اکران عمومی درآمده است.
ویلایی‌ها قصه‌ای درباره خانواده‌های فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
این فیلم برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد
در این فیلم طناز طباطبایی ، پریناز ایزد یار، آناهیتا افشار، ثریا قاسمی، صابر ابر، علی شادمان و فریما کهنمویی بازی می‌کنند. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به ثریا قاسمی برای بازی در این فیلم رسید. بهترین جلوه‌های ویژه بصری و استعداد درخشان بهترین فیلم اولی هم نصیب ویلایی‌ها شد.
نگاهی به فیلم‌های انتخابی برای اسکار
ویلایی‌ها قصه‌ای درباره خانواده‌های فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است
یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی جایزه خلاقیت و استعداد درخشان را به کارگردان این فیلم اهدا کرد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را هم طناز طباطبایی گرفت.در نوزدهمین جشن خانه سینما هم جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را گرفت.
حالا باید دید از میان این چهار فیلم کدام یک شانس شرکت در اسکار 2018 را خواهند داشت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید