آیا لوکس‌های میلیاردی برمی گردند؟

آیا لوکس‌های میلیاردی برمی گردند؟

با تغییر قانون واردات خودرو به زودی شاهد اتفاقات بسیار متفاوتی خواهیم بود، گرانی باز هم بیشتر می شود و در عین حال مدل های محبوب از دسترس همه خارج می شوند...

کد خبر : ۴۳۱۵۵
بازدید : ۳۴۴۶
آیا لوکس‌های میلیاردی برمی گردند؟
فرادید | ب ازار خودروهای وارداتی باز هم دچار تغییر و تحول خواهد شد و به نظر می رسد خریداران بزرگترین گروهی هستند که منافع شان نادیده گرفته می شود. در واقع این دقیق ترین چیزی که می توان با دقت بالا درباره بازار خودروهای وارداتی در طول شش ماهه آینده بیان کرد، آشفتگی بیشتر بازار در عین گرانی برخی مدل ها و کاهش چشمگیر سهم برندهای اصلی در این بخش از بازار خودروی ایران است.

به گزارش فرادید، شاید باورکردنی نباشد اما باز هم زلف تولید و واردات به هم گره خورده و بدون توجیه دقیق چرایی یک خطای اقتصادی، قرار است مدل های پرفروش فاصله 3 تا 7 هزار دستگاهی خود را از طریق تاسیس خط تولید در ایران پر کنند. با اینکه زمزمه‌های تغییر قانون واردات به نفع خریداران اخیرا قوت گرفته اما در کمال ناباوری، به زودی باید شاهد برخی نابسامانی ها در بازار خودروهای وارداتی باشیم. البته چیزی که خبرگزاری تسنیم روز گذشته آن را منتشر کرده، به کل متفاوت است و خبر از لغو ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به ایران داده است. البته فعلا وزارت صنعت خبر ورود مدل های بالای 2500 سی سی را تکذیب کرده اما نمی توان چندان روی برنامه ریزی آتی بازار حساب باز کرد و هر آن ممکن است طرح تازه ای به تصویب برسد. به زودی و به رغم ماندگاری ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500سی سی، شرایط جدیدی در بازار خودروهای وارداتی رقم می‌خورد که چکیده آن را می‌توان در ده نکته اینگونه بیان کرد.

1

این تصمیم که به نظر بدون مشورت با انجمن واردکنندگان خودرو یا فعالان بخش خصوصی و تجار حاضر در اتاق ایران اتخاذ شده، به نظر می رسد توانایی به هم ریختن بازار خودروهای وارداتی را به خوبی داشته باشد چرا که قرار است در ظرف زمانی اندک اجرایی شده که این با روح شرایط با ثبات اقتصادی و شعار بهبود مستمر فضای کسب و کار در تلاقی است.

2

براساس بند یک «دستورالعمل مدیریت واردات خودروهای سواری»، انجام ثبت سفارش خودروهای سواری توسط نمایندگی های رسمی، حداکثر تا سقف سه هزار دستگاه مشروط براینکه ارزش آن از سقف 100 میلیون دلار بالاتر نرود مجاز خواهد بود. تعرفه واردات چه برای محصولات هیبریدی و چه برای خوروهای بنزینی بر همان روال قبلی استوار است. در عین حال افراد نزدیک به سازمان توسعه تجارت خبر از برقراری 50 درصد تعرفه بیشتر روی خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی می‌دهند که فعلا تکذیب شده است.

3

در صورت صحت مورد دوم، ورق دربازار خودروهای وارداتی در ایران از سمت برندهای اقتصادی و شهری به سمت سازندگان محصولات لوکس برمی‌گردد و تراز مالی و سهم فروش در این بخش به سمت و سوی جدیدی تغییر جهت می‌دهد.در واقع با توجه به اندازه تعیین شده برای واردات و حجم دلاری واردات خودرو، سازندگان لوکس دست بالا را دارند و برندهایی از قبیل پورشه، مرسدس بنز، مازراتی، ب.ام.و و جگوار می‌توانند با توجه با سابقه تاریخی خوبی که در ایران دارند، سهمی بالااز این بازار را بدست آورند. در غیر این صورت، بازار به شکلی رقابتی خرد می شود و بین طیفی گسترده تر از برندهای خارجی تقسیم می شود.

4

سازندگان خودروهای اقتصادی و شهری از قبیل هیوندای، کیا، رنو و تویوتا بازندگان اصلی قانون جدید هستند که تا پیش از ابلاغ چنین قانونی، همواره بیش از 10 تا 20 هزاردستگاه خودرو در سال در بازار ایران می‌فروختند و از این به بعد الزاما باید برای تحقق سهم قبلی در ایران خط تولید راه بیاندازند.

5
کلیت قانون جدید واردات به رغم افزایش اندک سطح درآمدهای دولت، موجبات کاهش سطح مصرف بنزین و نیز خروج کمتر آلاینده های خودرویی می گردد چرا که قانون جدید همچنان به حمایت از محصولات کم مصرف، پاک و مدرن می پردازد و این قانون در مجموع با روح برنامه های دولت که از اقتصاد توسعه پایدار دفاع می کند، هماهنگ است.
6

خریداران خودروهای اقتصادی با توجه به محدودیت موجود در روح قانون احتمالی آتی واردات خودرو، بزرگ‌ترین بازندگان بازار هستند چرا که با توجه به کاهش کل واردات، هر برند مجبور به سهمیه‌بندی محصولات خواهد شد و این موضوع به افزایش قیمت بسیاری از خودروهای پرفروش مثل هیوندای سانتافه، تویوتا کورولا و ... منجر خواهد شد.

7

کاهش تنوع مدل‌های هر خودروساز در کنار افزایش چشمگیر برندهای حاضر در بازار ایران مورد دیگری است که در صورت نهایی شدن پیش‌نویس قانون واردات، موجبات شکستن انحصار برندهایی مثل تویوتا، رنو، و کیاهیوندای در زمینه سهم فروش در بازار ایران خواهد شد.

8

اگر بحث ورود خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی واقعیت داشت، درآمد دولت از محل تعرفه‌های تجاری بخش خودرو به شدت افزایش می یافت و این یک موفقیت بزرگ بود. در واقع به لطف ورود برندهای لوکس و اضافه درآمد حاصل از رشد تعرفه برای خودروهای این بخش، دولت می توانست کسری فعلی خود را در بخش تحقق درآمدهای مالیاتی تا حدی جبران کند. گفته می‌شود از مهم‌ترین دلایل تمایل دولت برای تغییر قانون واردات خودرو، همین موضوع است گرچه فعلا همه چیز تکذیب شده است.

9

موضوع نارحت کننده دیگری که از قبل ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از 2500سی سی ایجاد می شود، بحث ورود خودروهای پیکاپ، وانت و اس‌یووی است که قطعا جزو خودروهای لوکس به حساب نمی آیند و در صورت گشایش واردات، برنده آن را باید برندهایی نظیر میتسوبیشی، تویوتا و نیسان دانست. خودروهایی نظیر لندکروز، پرادو و هایلوکس از تویوتا در کنار محصولات هم‌رده برند میتسوبیشی مثل پاجیرو و ال200، یا خودورهای این رده نیسان مهم‌ترین محصولاتی هستند که می توانند فروشی موفق‌ را در بازار ایران به ثبت رسانند.

10

مدل‌های اسپورت کوپه و سریع که در بین خریداران مرفه ایرانی طرفداران بسیاری دارند، با توجه به قانون جدید از جمله مهم‌ترین بازیگران بازار ایران خواهند ب ود که باز هم پشت درهای تعرفه می مانند. در واقع پس از ابلاغ قانون جدید، شاهد دگردیسی خاصی در وضعیت این بخش از بازار نباید باشیم مگر اینکه واردکنندگانی مثل آلفا موتور یا مرسدس بنز روی موتورهای کم حجم و توربوی خود مانور دهند. همین الان لیستی از محصولات پورشه، آئودی و آلفارومئو وجود دارند که با کمک موتروهای کم حجم توربو، می توانند در دوره جدید با بیشترین موفقیت روبرو می‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید