50 سالگی یک خودروی تاریخ‌ساز

50 سالگی یک خودروی تاریخ‌ساز

اگر قرار به معرفی یکی از خودروهایی شود که تاریخ خودروسازی جهان را ساخته‌اند، Alfa ۳۳ Stradale یکی از آنها خواهد بود. این خودرو حالا ۵۰ ساله شده است.

کد خبر : ۴۳۳۰۰
بازدید : ۱۶۱۳
50 سالگی یک خودروی تاریخ‌ساز
اگر قرار به معرفی یکی از خودروهایی شود که تاریخ خودروسازی جهان را ساخته‌اند، Alfa ۳۳ Stradale یکی از آنها خواهد بود. این خودرو حالا ۵۰ ساله شده است.
به گزارش دنده، بسیاری از کارشناسان خودرو در سراسر دنیا به مناسبت ۵۰ سالگی‌اش به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته و این پدیده ایتالیایی را که در زمان خود، نقطه عطف خودروسازی جهان به شمار می‌رفت، مورد ستایش قرار داده‌اند.

به اواخر دهه 60 میلادی بازمی‌گردیم. در آن روزها Alfa 33 Stradale، یک سوپرخودروی دیدنی شناخته می‌شد که برای رانندگی با سرعت و اطمینان بالا در جاده، انتخابی هیجان‌انگیز در گرفته می‌شد. آن روزها لامبورگینی با مدل میورا در خودروسازی دنیا یکه تازی می‌کرد تا این که به سد محکمی به نام Alfa 33 Stradale رسید. حالا با گذشت نیم قرن از آن روزهای طلایی، آلفارومئو به عنوان تولیدکننده این خودرو، 50 ساله شدنش را جشن گرفته است.

درباره این خودرو، نکات جالب و خواندنی زیادی وجود دارد. از تعداد بسیار محدود تولید شده گرفته تا قیمت خیره‌کننده‌اش. آلفارومئو فقط 18 دستگاه از این خودرو ساخت تا مشخص شود از همان نیم‌قرن پیش، فکر دهه‌های بعدی را کرده و مؤثرترین اقدام را برای جاودانه‌شدن آن انجام داده است.
در حد فاصل سال‌های 1346/ 1967 تا 1348/ 1969 این 18 دستگاه ساخته شد که اگر با معیارهای امروزی سنجیده شود، قیمتی معادل دو میلیون دلار (حدود هفت میلیارد و 800 میلیون تومان) داشت. این خودروی آلومینیومی از زیباترین محصولات ارائه شده در صنعت خودروسازی دنیا به شمار می‌آید که با استفاده از این فلز پرکاربرد ساخته شده است.

این خودروی تاریخ‌ساز را طراح معروف فرانکو اسکاجلیون، طراحی کرده و توسط مارازی ساخته است. از ویژگی‌های مهم این خودرو، نبود گوشه‌های قائمه در آن است؛ به طوری‌که قطعات منحنی کل ساختار Alfa 33 Stradale را تشکیل می‌دهد.
کارشناسان طراحی خودرو، این محصول را از مثال‌های بارز و دیدنی از خودروهای با ساختار انحنادار به شمار می‌آورند. چراغ‌های جلو بسیار بزرگ هستند، تایرها هم در نوع خود بزرگ و حتی غول‌پیکر به نظر می‌رسند. از آن گذشته، اگزوز خودرو ساختار پیچیده و اسپرت خود را به رخ علاقه‌مندان می‌کشد. این وصفی است که درباره بخش‌های مختلف این خودرو قابل بیان است.
این خودروی 700 کیلوگرمی با توان موتور 227 اسب بخاری در زمره قدرتمندترین محصولات زمان خود بوده است. مهندسان آلفا رومئو برای آن جعبه دنده شش سرعته طراحی کرده بودند و جالب این که این نوآوری سال‌ها پیش از آن که به روندی عادی در خودروسازی تبدیل شود، از سوی این خودروساز ایتالیایی ارائه شده بود.

Alfa 33 Stradale صفر تا 100 را در 5/5 ثانیه طی می‌کرد و یادمان نرود که آلفا رومئو اکنون 50 سالگی آن را جشن می‌گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید