دخل و خرج یک دولت

دخل و خرج یک دولت

«بنزین و حامل‌های انرژی در‌ سال ٩٧ گران نمی‌شوند»، «نرخ واقعی ارز به نوع مبادلاتی آن نزدیک‌تر است»، «اتکای ٢٦‌درصدی بودجه به درآمد نفتی»، «٢ برابر شدن حقوق کارمندان در ٤‌سال گذشته» و «دست بردن دولت به خزانه برای پرداخت یارانه» از مهمترین محور‌های سخنان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز گذشته بود.

کد خبر : ۴۳۳۷۷
بازدید : ۱۲۷۸
دخل و خرج یک دولت
«بنزین و حامل‌های انرژی در‌ سال ٩٧ گران نمی‌شوند»، «نرخ واقعی ارز به نوع مبادلاتی آن نزدیک‌تر است»، «اتکای ٢٦‌درصدی بودجه به درآمد نفتی»، «٢ برابر شدن حقوق کارمندان در ٤‌سال گذشته» و «دست بردن دولت به خزانه برای پرداخت یارانه» از مهمترین محور‌های سخنان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز گذشته بود.
او که دیروز در نشست خبری لایحه بودجه ٩٧ حاضر شده بود، گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت در چهار‌سال گذشته ارایه داد و به مهمترین برنامه‌های بودجه‌ای دولت در ‌سال آینده اشاره کرد و گفت: «بهبود شرایط اقتصادی باید در زندگی مردم هم دیده شود به همین منظور سه فاکتور رشد اقتصادی، کاهش تورم و بیکاری می‌تواند در این ارتباط تأثیرگذار باشد. بر همین اساس دولت در ابتدا کاهش تورم را در دستور کار قرار داد و به مرحله اجرایی رساند. بعد رشد اقتصادی را بالا برد.» به نظر می‌رسد نوبتی هم باشد، حالا نوبت اشتغال است.

ما نمی‌دانیم منظور بعضی‌ها چیست!
«اتکای بودجه به درآمد نفتی به ٢٦‌درصد کاهش یافته است.» محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری لایحه بودجه ٩٧ گفت: براساس عملکرد، هزینه‌های جاری دولت از ١٢٠‌هزار ‌میلیارد تومان در ‌سال ٩٢ به ٢٠٧‌هزار‌میلیارد تومان در ‌سال ٩٥ افزایش یافت که نشان می‌دهد با توجه به تورم ٧٣‌درصد اضافه شده است. او افزود: برخی منتقدان بدون ارایه رقم و عدد خاص به صورت کلی می‌گویند که هزینه‌های جاری دولت خیلی زیاد شده است و ما نمی‌دانیم منظور آنها از خیلی چیست، ولی براساس اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که در مقابل افزایش ٧٣‌درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم و براساس عملکرد سال‌های ٩٢ تا ٩٥، هزینه‌های عمرانی حدود ١٤٣‌درصد افزایش داشته است.
او گفت: البته در همین مدت قیمت جهانی نفت از ١٠٤ دلار در هر بشکه در ‌سال ٩٢ به ٤٤ دلار در ‌سال ٩٥ کاهش یافت و این نشانگر کاهش قیمت نفت به میزان ٥٨‌درصد است.نوبخت افزود: به این ترتیب درآمدهای نفتی کشور در سال‌های ٩٢ تا ٩٥، یکصد و ٥٧‌میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار‌سال قبل از آن یعنی از ٨٨ تا ٩١ که ٢٥١‌میلیارد دلار بود، ٣٧‌درصد کاهش نشان می‌دهد.
به این ترتیب بن‌مایه منابع ما که نفت است در دولت یازدهم نسبت به چهار‌سال قبل خود نصف شد. نوبخت گفت: در ‌سال ٩٢ مجموع درآمدهای کشور ٢١٠‌هزار‌ میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه ‌سال ٩٦ به ٣٤٦‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش یافت و نشانگر رشد ٦٥‌درصدی مجموع درآمدهای کشور در قانون بودجه است.
به گفته او، سهم درآمدهای نفتی از کل منابع عمومی ملی در ‌سال ٩٢ حدود ٤١‌درصد بود که در ‌سال ٩٥ براساس عملکرد، به ٢٦‌درصد کاهش یافت.همچنین سهم مالیات از کل منابع عمومی دولت در ‌سال ٩٢، ٣٣‌درصد بود که در ‌سال ٩٥ به ٣٦‌درصد افزایش یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی از ٥ و ٤ دهم‌درصد در ‌سال ٩٢ به ٦ و نیم‌درصد در ‌سال ٩٥ افزایش یافته است.

رونق پرداخت‌های عمرانی تا دو ماه آینده
نوبخت گفت: در ‌سال‌جاری برای طرح‌های عمرانی باید ٣١‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه، صکوک و اوراق مشارکت تأمین شود، اما در تبصره ۵ قانون بودجه ‌سال‌جاری، لحاظ شده تا کمیته‌ای تشکیل شود که متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی است تا نوع اوراق منتشره را تعیین تکلیف کنند.به گفته او، تا پایان ماه جاری نیز بیش از ۳۴‌هزار‌ میلیارد تومان از پرداخت‌های بودجه عمرانی از سوی دولت صورت خواهد گرفت.

بیشترین بودجه به سمت رفاه، آموزش و سلامت می‌رود
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به این‌که ٤ بخش بیشترین هزینه جاری را دریافت می‌کنند، گفت: این ٤ بخش عبارتند از امور رفاه عمومی (صندوق‌های بازنشستگی، کمیته امداد و بهزیستی)، آموزش و پرورش، رفاه و سلامت و بهداشت.

محمدباقر نوبخت در ادامه این نشست خبری افزود: سهم اعتبارات هزینه‌ای از کل مصارف دولت از ٨١‌درصد در ‌سال ٩٢ به ٧٣‌درصد در ‌سال ٩٥ رسیده است که ٨‌درصد کاهش یافته است.

بودجه صداوسیما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که ریشه بسیاری از مشکلات به بی‌انضباطی‌های مالی دولت به‌ویژه برخی دستگاه‌های فرهنگی برمی‌گردد، گفت: دو نوع ادعا مطرح است؛ یکی از سوی منتقدان که بودجه این دستگاه‌ها را خیلی زیاد می‌دانند و دیگری از سوی این دستگاه‌ها که از کمبود بودجه شکایت دارند. بنابراین بودجه این دستگاه‌ها نیز از این پس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

حقوق کارمندان دولت ٢ برابر شده است
«متوسط حقوق کارمندان دولت از يك‌میلیون و ٤٧٠ تومان به ٢‌میلیون و ٩٧٠‌هزار تومان از سال ٩٢ تا ٩٦ افزایش یافته است.» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اشاره به این موضوع از افزایش حقوق فرهنگیان خبر داد و گفت: حقوق فرهنگیان هم از يك‌میلیون و ٢٥٠‌هزار تومان در ‌سال ٩٢ به ٢‌میلیون و ٨٥٠‌هزار تومان رسیده که افزایش ٢,٣ برابری را به همراه داشته است.نوبخت با بیان افزایش متوسط مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی افزود: این مستمری از ٧١‌هزار تومان در ‌سال ٩٢ به ٢٤٠‌هزار تومان در ‌سال‌جاری افزایش یافته که به ٣.٤ برابر رسیده است.

باید بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود
مطالبات بانک‌ها از دولت و سرمایه محدود بانک‌ها از سرفصل‌های اصلی مشکلات بانک‌هاست. معاون رئیس‌جمهوری افزود: اگر بخواهیم تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش داشته باشد باید بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود و همچنین سرمایه آنها را افزایش دهیم.

نوبخت گفت: سرمایه بانک‌های دولتی را از ٢٥٣‌هزار‌ میلیارد تومان در ‌سال ٩١ به ٥٤٣‌هزار‌ میلیارد تومان در ‌سال ٩٥ افزایش دادیم یعنی قدرت بانک‌ها برای تسهیلات‌دهی افزایش پیدا کرده است.او همچنین گفت: ‌سال گذشته ٣٩‌هزار و ١٥٠‌میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم که بخش قابل توجهی از آن‌ از طریق اوراق تسویه شده است.
نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از طریق اوراق پرداخت شد افزود: طلب‌های ما سال‌های‌ سال می‌ماند و دولت قادر به پرداخت آن نبود اما باید توجه داشت که نباید بدهی‌های مردم را با تأخیر پرداخت کرد زیرا وقتی قرار است ٣‌سال دیگر پول مردم پرداخت شود ارزش آن نيز کاهش می‌یابد. آمریکا به‌عنوان بزرگترین بدهکار و ژاپن نیز از این روش استفاده می‌کند.

قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد
سخنگوی دولت افزود: مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در ‌سال گذشته را به دولت داده بود، اما به دلیل اهمیت کنترل تورم برنامه در این خصوص نداریم. نوبخت وجود هرگونه برنامه برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تکذیب کرد و گفت: هیچ پیشنهادی نیز از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد.

نرخ واقعی ارز به نوع مبادلاتی‌ آن نزدیک‌تر است
نوبخت در نشست دیروز گفت: فکر می‌کنم نرخ واقعی ارز نزدیک به همین نرخ ارز مبادله‌ای باشد و در صورتی که تک نرخی به مرحله اجرایی برسد به سمت نرخ ارز آزاد نمی‌رویم و ارز تک نرخی شاید چیزی بین دو نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد باشد.

برای پرداخت یارانه‌ها مجبور شدیم به خزانه دست بزنیم
به دلیل توقیف حساب شرکت پالایش و پخش و گاز از سوی سازمان مالیاتی، مجبور به برداشت از خزانه برای پرداخت یارانه شدیم. منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها از دو مرجع تهیه می‌شود که یکی از محل افزایش قیمت‌ها و دیگری کمک‌های خزانه عمومی است که به صورت نقدی و غیرنقدی بین خانواده‌ها تقسیم می‌شود. او افزود: این میزان در ‌سال گذشته ٤٨‌هزار ‌میلیارد تومان بوده که حدود ٣٢‌هزار‌ میلیارد تومان آن سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده و بقیه آن بین ١٠ تا ١٢‌هزار ‌میلیارد تومان آن از خزانه برداشته شده است.
نوبخت با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته حدود ٣ تا ٤‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر پر درآمد از دریافت یارانه حذف شده‌اند، گفت: براساس آیین‌نامه‌ای که در بودجه ‌سال ٩٧ درباره پرداخت یارانه‌ها داریم، پرداخت یارانه‌های نقدی هدفمند خواهد شد.نوبخت گفت: برای‌ سال ۹۶ نیز باید آیین‌نامه اجرایی تدوین شود که این کار انجام شده است، بنابراین افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند. محمدباقر نوبخت همچنین اعلام کرد طرحی در دستور کار است که بر اساس آن حذف یارانه غیر نیازمندان به استان‌ها واگذار شود.

کشف ۵‌هزار ‌میلیارد تومان مالیات مخفی
سخنگوی دولت همچنین گفت: با استفاده از نرم‌افزار جدیدی که سازمان مالیاتی به کار برد، در ‌سال گذشته ۴ تا ۵‌هزار‌ میلیارد تومان مالیات‌های مخفی با کمک نهادهای مختلف کشف شده است. برخی‌ها این‌طور اظهار می‌کنند که افزایش مالیات به قیمت فشارهای مالیاتی بربنگاه‌های کوچک و خرده‌پا است. ما به جای این‌که نرخ مالیاتی را افزایش دهیم باید تور مالیاتی را گسترش دهیم.
سخنگوی دولت گفت: در این روش خیلی‌ها که می‌گفتند ٢٠٠‌میلیون مالیات زیاد است و به این مبلغ اعتراض کرده بودند وقتی از سیستم‌های یاد شده استفاده شد، حاضر شدند ٢٠٠‌میلیارد تومان مالیات بدهند تا دست از سرشان برداشته شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید