رنو کپچر چقدر ایمن است؟

رنو کپچر چقدر ایمن است؟

سال ۲۰۱۱ بود که رنو در نمایشگاه خودرو ژنو از کانسپتی به نام کپچر رونمایی کرد. کپچر هم‌اکنون یکی از محصولات شرکت رنو است که در کلاس خودروهای کراس‌اور کوچک قرار دارد.

کد خبر : ۴۳۴۵۳
بازدید : ۵۷۳۸
رنو کپچر چقدر ایمن است؟
سال ۲۰۱۱ بود که رنو در نمایشگاه خودرو ژنو از کانسپتی به نام کپچر رونمایی کرد. کپچر هم‌اکنون یکی از محصولات شرکت رنو است که در کلاس خودروهای کراس‌اور کوچک قرار دارد.
کپچر اولین بار در سال ۲۰۱۳ به روی خط تولید رفت و تولید آن تا امروز ادامه دارد. این خودرو در تست تصادف سال ۲۰۱۳ شرکت کرد و توانست ۵ ستاره ایمنی کامل را از موسسه یورو ان‌کپ بگیرد. به همین دلیل، کپچر را می‌توان یکی از کراس‌اورها یا به اصطلاح شاسی‌بلندهای موجود در بازار ایران دانست. در ادامه می‌توانید تست تصادف این اتومبیل را ببینید.
کپچر در آزمون یورو ان‌کپ توانست در بخش‌ ایمنی بزرگسال، خردسال و عابرپیاده به ترتیب ۸۸ درصد، ۷۹ درصد و ۶۱ درصد از کل امتیازهای هر بخش را بگیرد.

در بخش اول این آزمون که ایمنی جلوی اتومبیل سنجیده می‌شود، کپچر سربلند از آن درآمد.
پس از برخورد اتومبیل با مانع از جلو، آدمک‌های تصادف نتایج خوبی را ثبت کردند؛ بدین شکل که راننده در وضعیت ایمنی کامل قرار دارد و تمام بخش‌های بدن آدمک تست تصادف با رنگ سبز مشخص شده است. این درحالی است که سرنشین جلو در وضعیت کلی خوبی به سر می‌برد.
بجز قفسه‌ی سینه که با رنگ زرد در گزارش کپچر مشخص شده، بقیه قسمت‌ها از جمله سر، گردن، ران، زانو و ساق پا در بالاترین سطح از ایمنی قرار دارند. از دلایلی که نقش مهمی در حفظ ایمنی سرنشینان کپچر داشته، می‌توان به کیسه‌های هوای جلو اشاره کرد که از سر، گردن و تا حد زیادی قفسه‌ی سینه‌ی سرنشین حفاظت کرده‌اند.
هم‌چنین طراحی کابین به شکلی بوده که پس از برخورد کم‌ترین نیرو و آسیب را به داخل منتقل کند و اجزایی مثل فرمان و پدال‌ها به سرنشین برخوردی نداشته باشند. جلوبندی اتومبیل پس از برخورد نابود می‌شود اما تلاش مهندسان برای مهار نیرو به کابین موفق بوده است.
رنو کپچر چقدر ایمن است؟

در بخش دوم آزمون تست تصادف، مانع متحرکی از بغل به کپچر برخورد می‌کند. در این آزمون نتایج کلی خوب گزارش شده اما نه به خوبی بخش اول. پس از برخورد مانع متحرک به کناره‌ی اتومبیل، سر، شکم و لگن راننده در وضعیت ایمنی خوبی قرار دارد. با این حال، قفسه‌ی سینه با رنگ زرد مشخص شده که به معنی ایمنی قابل قبول این بخش است. پس از برخورد مانع متحرک به نمای جوانبی خودرو، ستون و شاسی کمی کج می‌شود.

تست تصادف از بغل بخش دیگری را هم شامل می‌شود که اتومبیل روی ریل از بغل با میله برخورد‌ می‌کند. در این آزمون، آدمک‌های تست تصادف نتایج متوسط رو به خوبی را برای این کراس‌اور فرانسوی ثبت‌ کرده‌اند. بدین شکل که به لطف کیسه‌های هوای جانبی، سر سرنشینان جلو در وضعیت ایمنی خوبی قرار دارد. لگن راننده هم وضعیت خوبی دارد اما آدمک‌های تست تصادف، وضعیت ایمنی شکم و قفسه‌ی سینه را به ترتیب متوسط و ضعیف گزارش داده‌اند. در این بخش، شاسی، درب و ستون کج و سقف اتومبیل کمی تاب برمی‌دارد.

در تست REAR IMPACT (WHIPLASH)، تصادف از پشت اتومبیل شبیه‌سازی می‌شود. بدین شکل که آدمک تست تصادف روی صندلی با شتاب به سمت جلو پرتاب می‌شود. در این آزمون می‌توان متوجه شد که پس از برخورد از پشت، چه مقدار نیرو به گردن سرنشینان وارد می‌شود. در این بخش، کپچر وضعیت ایمنی متوسط رو به پایین را کسب کرده است. نتیجه‌ی چندان مطلوبی نیست اما احتمالا آسیب کمی به گردن و نخاع سرنشینان وارد می‌شود.
رنو کپچر چقدر ایمن است؟

در بخش دیگری از تست تصادف، ایمنی عابر پیاده پس از برخورد به اتومبیل ارزشیابی می‌شود. در این بخش همان‌طور که گفتیم، کپچر نتیجه‌ی ۶۱ درصد از ایمنی کل خودروی سال را کسب کرد. طراحی سپر به گونه‌ای بوده که پس از برخورد اتومبیل به عابرپیاده، صدمه‌ی زیادی به شخص وارد نشود.
اگر عابر پس برخورد روی جلوپنچره و درب موتور بیفتد وضعیت کمی فرق می‌کند. چراکه در بالای جلوپنجره، هرچه از کناره‌ها به سمت وسط می‌رویم وضعیت ایمنی از خوب به ضعیف و متوسط میل می‌کند. این درحالی است که روی درب موتور وضعیت عکس حالت پیش است. اگر عابرپیاده پس از برخورد روی درب موتور فرود بیاید، هرچه از وسط به سمت کناره‌های می‌رویم احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید