«فاجعه» چگونه رخ داد؟

«فاجعه» چگونه رخ داد؟

شاهدان عینی می‌گویند که تاخیر در حرکت قطارها بر ازدحام جمعیت حجاج افزود و باعث شد تا تراژدی در مکه رخ دهد.

کد خبر : ۴۳۶۳
بازدید : ۳۱۱۷۷
ازدحام جمعیت در مکه تراژدی آفرید
اجساد زائران خانه خدا پس از حادثه منا در خارج از شهر مقدس مکه - ایران عربستان سعودی را مسئول این فاجعه می‌داند

فرادید | شاهدان عینی می‌گویند که تاخیر در حرکت قطارها بر ازدحام جمعیت حجاج افزود و باعث شد تا تراژدی در مکه رخ دهد.

به گزارش فرادید به نقل از وال استریت ژورنال، این فاجعه زمانی رخ داد که هزاران زائر خانه خدا در تقاطع دو مسیر عبوری به هم می‌پیوستند.

یکی از زائرین مصری که شاهد حادثه منا بود گفت که تاخیر در حرکت و ترافیک بالا در جاده باعث شد تا بر تعداد حجاج وارد شده به مسیر حرکت زائرین افزوده شود. او همچنین گفت که حجاج صبح روز پنجشنبه پس از انجام مناسک حج از کوه عرفات راهی منا شده بودند تا در چادرهای برپا شده مستقر شوند. منا در اطراف شهر مکه قرار دارد و در سال جاری میزبان حدود دو میلیون زائر است.

این زائر مصری در ادامه گفت: «پس از انجام مناسک در عرفات متوجه شدیم که اتوبوس‌ها و خودروها حرکت نمی‌کنند. حتی ایستگاه‌های قطار هم به درستی خدمات ارائه نمی‌دادند. برخی از زائرین از این طریق به منا می‌آیند. بنابراین ما مجبور شدیم که با پای پیاده به منا برویم. ناگهان دیدیم که جمعیت از سوی مقابل به این سمت می‌آید. به همین خاطر ما به عقب رفتیم تا با جمعیت روبه‌رو نشویم.»

هرج و مرج زمانی شروع شد که دو گروه از حجاج از سوی مقابل با یکدیگر روبه‌رو شدند.

ازدحام جمعیت در مکه تراژدی آفرید
مکه - روز پس از حادثه

یکی دیگر از زائرین مصری پس از مشاهده اجساد حجاج گفت: «واقعا ترسناک بود. من هرگز آن صحنه را فراموش نخواهم کرد... ما باید پس از دیدن این صحنه‌ها حج خود را کامل کنیم. سخت است، اما مجبوریم.»

حادثه منا موجی از انتقادات را از رقیب منطقه‌ای عربستان یعنی ایران و هم‌پیمانانش به دنبال داشت. آن‌ها عربستان سعودی را به سو مدیریت و عدم کفایت متهم کرده‌اند.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند که ازدحام جمعیت یکی از دلایل حادثه منا است. خلید الفالح، وزیر بهداشت عربستان سعودی، حجاج را مسئول این حادثه می‌داند و می‌گوید که زائرین خانه خدا راهنمایی‌های مقامات مرتبط را به درستی اجرا نکرده و در جهات مختلف هم حرکت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور عربستان روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری حاضر شد و حادثه منا را با کمک نقشه شرح داد.

ازدحام جمعیت در مکه تراژدی آفرید
پلیس عربستان با دوربین‌های مداربسته همه اتفاقات مکه را رصد می‌کند

برخی از حجاج سال جاری که سال‌های قبل نیز در مراسم حج حاضر شده بودند، می‌گویند که بی‌نظمی‌ها در مراسم حج امسال بیشتر به چشم می‌خورد. برخی از زائرینی که در حادثه منا حضور داشتند هم می‌گویند که مامورین امنیتی حاضر در صحنه از پاسخگویی به سوالات معمولی و تعیین جهت حرکت عاجز بودند.

احمد صدیق از حجاج عربستانی که برای اولین سال مشرف شده بود می‌گوید: «آن‌ها چند گروه از ماموران امنیتی را در مسیر مستقر می‌کنند، ولی آن مامورین در هیچ زمینه‌ای کمک نمی‌کنند. خودروهای عبوری کجا هستند؟ آن‌ها نمی‌دانند. اتوبوس‌ها کجا هستند؟ آن‌ها باز هم پاسخی ندارند. آن‌ها اصلا چیزی نمی‌دانند.»

حادثه منا مرگبارترین حادثه‌ی 25 سال گذشته‌ی مراسم حج و دومین حادثه مرگبار حج امسال است. حدود دو هفته پیش و در پی سقوط یک جرثقیل، دست کم 109 نفر جان خود را از دست دادند.

این حادثه زمانی رخ داد که صدها هزار زائر برای انجام ادامه مناسک حج راهی جمارات بودند. حجاج در جمارات به شکل نمادین به سمت شیطان سنگ پرتاب می‌کنند.

این در حالی است که پیش از شروع مناسک حج در روز پنجشنبه، وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که از حدود 100 هزار نیرو برای برقراری امنیت مسیر استفاده خواهد کرد.

آقای صدیق، زائر عربستانی می‌گوید: «ما در این حادثه آسیب ندیدیم. دلیلش نیز این بود که در واپسین لحظات تصمیم گرفتیم که عصر حرکت کنیم تا گرما اذیتمان نکند. به همین دلیل در چادرهایمان ماندیم.»

در زمان انجام مراسم حج، اتوبوس‌ها و اتومبیل‌ها اجازه تردد در برخی از نقاط شهر مکه را ندارند تا رفت و آمد زائرین به راحتی صورت گیرد. مقامات سعودی در سال 2010 مترو مکه موسوم به «قطار مشاعر» را با کمک چینی‌ها افتتاح کردند تا حمل و نقل حجاج راحت‌تر شود. رسانه‌‎های عربستان در آن زمان از مترو مشاعر به عنوان یک «معجزه مهندسی» یاد کردند. [گفته می‌شد این قطار توان جابجایی نود هزار حاجی را در هر ساعت دارد.]

با این حال، تاخیرات به وجود آمده در حرکت قطار مشاعر باعث شد تا بسیاری از حجاج تصمیم خود را تغییر دهند و با پای پیاده آن مسیر را طی کنند. برخی از حجاج می‌گویند که ممکن است که این مسئله به ازدحام جمعیت در مسیر کمک کرده باشد.

پس از مرگ 131 زائر ایرانی، دولت ایران خواستار پاسخگویی عربستان سعودی در این رابطه شد. حسن روحانی، ریاست‌جمهوری ایران، نسبت به این مسئله ابراز تاسف کرد و خواستار شروع بازجویی‌ها در مورد حادثه منا شد. او عربستان سعودی را مسئول این حادثه می‌داند. همچنین آیت الله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، در سخنان خود عربستان را در مدیریت حج نالایق خواند و گفت که سازمان کنفرانس اسلامی باید تکلیف حج را مشخص کند.

ازدحام جمعیت در مکه تراژدی آفرید
پلیس عربستان راه را برای عبور آمبولانس باز می‌کند

آقای روحانی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: «از دولت عربستان می‌خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظائف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل نمایند.»

خبرگزاری دولتی سوریه نیز گفت: «[حادثه منا] توجه دولت عربستان به امنیت حجاج را زیر سوال برده است، زیرا مقامات سعودی مدعی هستند که سالیانه میلیاردها دلار برای مراسم حج سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

ملک سلمان، پادشاه عربستان، روز جمعه اعلام کرد که کشورش به خدماتی که برای مراسم حج ارائه می‌دهد، افتخار می‌کند. روزنامه الریاض عربستان نیز تجارب «ممتاز» عربستان در مدیریت جمعیت را ستود و مدعی شد این تجارب باید به جهان آموزش داده شود.

ملک سلمان در دیدار با مسئولان سازمان‌های حج و زیارت کشورهای مختلف اظهار کرد: «ما خودمان، توانایی‌هایمان و تمام تلاش‌هایمان را صرف میهمانان خدا کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که امنیت و ایمنی آن‌ها برقرار شده است.»

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    ( تاخیر در حرکت قطارها بر ازدحام جمعیت حجاج افزود و باعث شد تا تراژدی در مکه رخ دهد.)
    یعنی ازدحام باعث شد که زایران همدیگر را زیر پا له کنند>این دیگه چه جورش است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید