زنان ایرانی چگونه از فاجعه منا نجات یافتند؟

در حالی که منابع سعودی تعداد کشته شدگان حادثه منا را ۷۱۷ نفر اعلام می کنند، جمع آمار قربانیان کشورهای مختلف به نقل از مقام ایرانی نشان می دهد که تعداد تلفات بسیار بیش از این عدد است.

کد خبر : ۴۳۸۳
بازدید : ۵۶۸۵
در حالی که منابع سعودی تعداد کشته شدگان حادثه منا را ۷۱۷ نفر اعلام می کنند، جمع آمار قربانیان کشورهای مختلف به نقل از مقام ایرانی نشان می دهد که تعداد تلفات بسیار بیش از این عدد است.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران در تماس تلفنی از مکه با شبکه ۲ سیما آخرین آمار جان باختگان را که حاصل تجمیع آمار اعلامی کشورهای مختلف است را نزدیک به ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

سعید اوحدی گفت: کشور نیجریه در این حادثه ۶۰۰ کشته داشته است. مصری ها و پاکستانی های زیادی در این حادثه جان خود را از دست داده اند. 136 ایرانی هم در فاجعه منا جان خود را از دست داده اند.

بدین ترتیب، تنها آمار کشته شدگان ایرانی و نیجریه ای، رقمی بالاتر از آمار ادعایی سعودی ها می شود که با افزودن تلفات سایر کشورها، تعداد قربانیان به نزدیک 2000 نفر می رسد.

اوحدی درباره وسعت حادثه گفت: هم اکنون تریلی های یخچال دار که حامل اجساد کشته شدگان هستند در برابر سردخانه های عربستان متوقف هستند و تعداد قربانیان آنقدر زیاد است که هنوز نتوانسته اند آنها را در سردخانه ها تخلیه کنند.

وی درباره کشته شدگان ایرانی هم گفت: اکثر فوتی های ایرانی در این حادثه از استان های خراسان رضوی، گلستان، مازندران و لرستان هستند. بیشتر مجروحان و مفقودان ایرانی هم از این چهار استان هستند زیرا در لحظه حادثه، کاروان های این استان ها در مرکز حادثه قرار داشتند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، تعداد مجروحان هم به حدی زیاد است که علاوه بر بیمارستان های مکه، تعدادی از مجروحان به شهرهای دیگری مانند ریاض و طائف انتقال داده شده اند و ما در حال کسب مجوز از مقامات عربستانی برای رفتن به بیمارستان های این شهرها هستیم تا بتوانیم مفقودان ایرانی را در این شهرها بیابیم.

در همین حال برخی حجاح ایرانی که در منا هستند، در گفت و گوی تلفنی از وضعیت نابسامان حاکم بر منا خبر دادند. به گفته آنها، هم اکنون بسیاری از حاجیانی که در حادثه منا آسیب ندیده اند، به ویژه حجاج سالخورده و بانوان، بر اثر استرس ناشی از آن واقعه حال مساعدی ندارند و تیم های پزشکی در حال رسیدگی به این افراد هستند. با این حال، با توجه به این که تمرکز امدادرسانی ها به مصدومان حادثه است، رسیدگی به حجاج دیگر در اولویت قرار ندارد.

همچنین درباره این که چرا قریب به اتفاق کشته شدگان حادثه منا را مردان تشکیل می دهند کسب اطلاع شد که طبق روال، بانوان در ساعات نخستین صبح و به طور جداگانه به سمت محل برگزاری مراسم رمی جمرات برده شدند و لذا در لحظه وقوع حادثه، تقریباً همه حاجیان حاضر در محل را مردان تشکیل می دادند.

آمار رسمی تلفات سایر کشورها
براساس آمار رسمی منتشر شده در رسانه های خارجی از سوی مقامات کشورهای مختلف، تلفات برخی کشورها در حادثه منا تا این لحظه به شرح زیر است:

- نیجریه: ۱۵ کشته و ۴۰ زخمی

- مالی: ۳۰ کشته

- سنگال: ۵ کشته

- کامرون: ۳ کشته

- بوروندی: ۶ کشته

- مصر: ۱۴ کشته و ۳۱ زخمی

- پاکستان: ۷ کشته و ۶ زخمی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید