بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان

بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان

تلفن همراه یکی از اختراعات قرن بیستم است که شاید کسی تصور نمی کرد تا این حد رشد کند و به صنعتی سودآور و عظیم در جهان تبدیل شود.

کد خبر : ۴۳۸۴۴
بازدید : ۱۹۲۴
بزرگ ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان
تلفن همراه یکی از اختراعات قرن بیستم است که شاید کسی تصور نمی کرد تا این حد رشد کند و به صنعتی سودآور و عظیم در جهان تبدیل شود. به این ترتیب راحت تر می توان اهمیت اپراتورهای تلفن همراه و خدمات آن ها را درک کرد. این شرکت ها در حقیقت دسترسی به خدمات مخابراتی را برای کاربران فراهم و در ازای آن کارمزد دریافت می کنند.

اپراتورهای شبکه موبایل فراهم کننده خدمات مختلفی مانند تخصیص طیف رادیویی، زیرساخت شبکه بی سیم، ارسال صورتحساب، تهیه سیستم های رایانه ای، بازاریابی و خدمات تعمیراتی هستند. براساس داده های جهانی از سال 2012 تاکنون به طور رسمی 643 اپراتور موبایل در سراسر جهان فعالیت می کنند.

اپراتورهای شبکه موبایل در دهه 90 میلادی خلق شدند و اکنون با گذشت حدود 20 سال از عمرشان به صنعتی بالغ تبدیل شده اند که ساز و کار خاص خود را دارند. در اروپا و آمریکا این شرکت ها ابتدا با ارائه خدمات ساده ای مانند تماس صوتی و پیامک فعالیت خود را آغاز کردند. اما با ظهور اینترنت توجه به این موضوع اهمیت بیشتری یافت. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در کنار خدمات مخابراتی به ارائه خدمات اینترنتی روی آوردند، به طوری که اکنون آن را محور خدمات خود می دانند و بیشترین درآمدزایی را از فروش اینترنت همراه به دست می آورند.

در هر کشوری وظیفه انتقال این ارتباطات به عهده اپراتورهای موجود در آن کشور است که در این مقاله با توجه به میزان مشترکان و تعداد کارمندان آن اپراتورهای، مقایسه می شوند. جدیدترین تحقیقات آماری انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی Wireless Intelligence به بررسی و انتخاب بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی جهان از نظر بیشترین تعداد اتصال یا ارتباط پرداخته است.
بزرگ ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان
چینی ها در صدر
چین پرجمعیت ترین کشور دنیاست و به همین دلیل کاملا طبیعی به نظر می رسد که بیشترین تعداد کاربران اینترنت و موبایل جهان را هم در اختیار داشته باشد. با این اوصاف می توان گفت اپراتور بزرگ مخابراتی این کشور هم به عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی جهان انتخاب و معرفی شود.

این گزارش نشان می دهد اپراتور بزرگ چینی یعنی China Mobile با داشتن 683 میلیون 80 هزار کاربر، بزرگ ترین اپراتور مخابراتی جهان است. بعد از این شرکت و با اختلاف نسبتا زیادی اپراتور Vodafone با386 میلیون و 880 هزار نفر کاربر در جایگاه دوم قرار دارد. موسسه Wireless Intelligence اعلام کرده است این اطلاعات را از طریق آمار به دست آمده از این اپراتورها تا آخر فصل دوم سال 2015 گرفته و بعد از تحقیق و بررسی نتایج آن اعلام شده است.

اپراتورهای آسیایی
به طور کلی این گزارش نشان می دهد که قاره آسیا در رتبه بندی اپراتورهای مخابراتی بزرگ جهان مقام های متعدد بالایی را به خود اختصاص داده است تاب ه این ترتیب با بیشترین جمعیت در جهان، بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی را هم در اختیار داشته باشد.

در میان این اپراتورها، اپراتور هندی Bharti Airtel Group با در اختیار داشتن 250 میلیون نفر کاربر جایگاه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است. این اتفاق چندان هم دور از ذهن نیست، چرا که Bharti در دومین کشور پرجمعیت جهان خدماتش را ارائه می کند. نکته جالب اما اینکه همه سه اپراتور مخابراتی کشور چین، در یکی از جایگاه های یک تا دهم این رتبه بندی قرار گرفته اند.
این اتفاق بعد از آن که سومین اپراتور مخابراتی این کشور یعنی China Telecom شاهد رشد سالانه 33 درصد در فصل دوم سال 2014 بود، رخ داد. این رقم درواقع بیشترین میزان رشد سالانه یک اپراتور در یک سال گذشته بوده و در نهایت باعث شده است این شرکت با صعود دو رتبه ای در جایگاه دهم این رتبه بندی قرار بگیرد.

China Telecom حالا 144 میلیون کاربر دارد. در میان 10 اپراتور بزرگ جهان نام های شناخته شده دیگری مانند America Movil از آمریکای لاتین با رتبه سوم، Telefonica از اسپانیا با رتبه پنجم، Vimpel Com از روسیه با رتبه هفتم، Reliance از هندوستان با رتبه هشتم و Telenor از نروژ با رتبه نهم قرار دارند.

اپراتور در بازارهای نوظهور
China Mobile اما از نظر میزان درآمد هم در رتبه برتر قرار دارد. براساس گزارش موسسه Wireless Intelligence ، این اپراتور تا پایان فصل دوم امسال درآمدی برابر 22.5 میلیارد دلار داشته است. بعد از این شرکت به ترتیب اپراتورهای Verizon Wireless با درآمد 15.78 میلیارد دلاری، اپراتور AT & T با درآمد 14.77 میلیارد دلاری، اپراتور Vodafone با درآمد 13.92 میلیارد دلاری و اپراتور Telefonica با درآمد 11.44 میلیارد دلاری در رتبه های بعدی قرار دارند.

در برابر بزرگ ترین اپراتور جهانی یعنی China Mobile رقبای چینی دیگری مانند China Unicom و China Telecom اگرچه تعداد کاربران و درآمد کمتری دارند، از نظر تعداد این کاربران شبکه 3G برتر هستند. این در حالی است که تعداد کاربران شبکه 3G شرکت China Mobile تا پایان ماه مارس گذشته به 15 میلیون نفر رسیده است.

اپراتور مخابراتی هندوستان یعنی Bharti هم با وجود در اختیار داشتن 180 میلیون نفر کاربر، در 17 بازار بزرگ دیگر در آفریقا هم فعالیت می کند. این شرکت 12 مجوز فعالیت در شبکه 3G در قاره آفریقا دارد و در حال حاضر به بیش از 50 میلیون نفر در این قاره خدمات ارائه می کند. این اپراتور همچنین در دو کشور آسیایی دیگر به جز هندوستان هم فعالیت می کند.

به طور کلی این گزارش نشان می دهد که اپراتورهای فعال در بازارهای نوظهور و در حال توسعه از نظر تعداد کاربران از رقبای غربی خودشان جلوتر هستند. این در حالی است که کاربران این اپراتورها به خصوص کاربران موبایل های هوشمند به دلایل اقتصادی تمایل کمتری به پرداختن هزینه بیشتر در مقابل خدمات بهتر دارند.

اما از آن جایی که تعداد کاربران موبایل های هوشمند در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال رشد است، انتظار می رود استفاده از خدمات پیشرفته و جدید ارائه شده توسط این اپراتورها هم افزایش چشمگیری داشته باشد. آخرین آمار نشان می دهند که در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر کاربر موبایل هوشمند در جهان وجود دارد و انتظار می رود که این رقم تا پایان سال 2017 به دو میلیارد کاربر هم برسد.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید