الهه فرانسوی؛ چیزی شبیه هیچ چیز!

الهه فرانسوی؛ چیزی شبیه هیچ چیز!

دی‌اس 5 را باید شکلاتی خوشمزه با طعمی متفاوت و مطبوع دانست که در میان گزینه های مختلف خرید خودرو در رنج 200 تا 300 میلیون تومان می تواند تجربه ای متفاوت باشد، به شرط اینکه شما خاص بودن را بپسندید و از تفاوت استقبال کنید.

کد خبر : ۴۳۹۱۱
بازدید : ۵۷۹۶
فرادید | محمدحسین شاوردی ؛ سیتروئن باشی و ذائقه ات متفاوت نباشد عجیب است. تو از سنت‌های فلسفی و سیاسی خاص فرانسه نشات گرفته ای و این یعنی محکومی به تفاوت با همه رقیبانت که روز به روز دارند به سمت یک حجم یکسان و طعم عادی حرکت می‌کنند. اگر تاریخ از نو تکرار شود قطعا تویوتا از نو لکسس را خواهد ساخت و همه از این برند لوکس ژاپنی تقلید می کنند، بااینهمه سیتروئن همواره راه خودش را می رود و چیزی می‌سازد ورای باورهای عمومی. و حالا راه سیتروئن، دی‌اس است.
به گزارش فرادید ، دی‌اس 5 سیتروئن چیزی است شبیه هیچ چیز دیگر! نام دی‌اس بیش از هر چیز، آدم را به یاد مدل افسانه‌ای سیتروئن دی‌اس 21 می‌اندازد و شواهد هم گویا مؤید همین امر است. سیتروئن دی‌اس خودرویی بود که در سال 1955 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و مرکبی بود فراتر از زمانه خود. با آن طراحی خاص، سیستم فنربندی کاملا متفاوت و طراحی فانتزی. نامش هم مخفف و برگرفته از کلمهdéesseفرانسوی و یا Goddess انگلیسی بود که در لغت به معنای «الهه» است. این الهه فرانسوی توسط فلامینیو برتونی ایتالیایی طراحی شد و تکنولوژی‌هایی را هم در خود گردآورده بود که پیش از آن هرگز در هیچ خودرویی دیده نشد.
دی‌اس اما تا مقطعی به روندش ادامه داد و سپس از گردونه کار حذف شد اما حالا برگشته تا به عصر طلایی خود بازگردد و در میان بزرگان لوکس ساز جایی در خور شان خود بیابد. پس از طی مراحل اداری با مسئول آزمایش برند دی‌اس همراه می شوم وماشین را تحویل میگیرم. قطعه طراحی شده برای سوئیچ دی‌اس 5 بسیار زیباست و همان طرح مشبک مشهور برند بر آن حکاکی شده. با اتصال آن به داشبورد و لمس دکمه استارت، خودرو روشن می شود.

ملاقات با فرانسوی خاص و دوست‌داشتنی
مدل مورد آزمایش یک دی‌اس 5 سری اسپرت با موتور 1.6 لیتری توربو است که می تواند 160اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور تولید کند. دامنه مناسب توزیع گشتاور در دی‌اس 5 که از 1400 دور شروع می شود و تا 4500 دور در دقیقه ادامه می یابد، دی‌اس 5 از هندلینگ مناسبی برخوردار است و اگر قدرت موتور اندکی بیشتر بود ما می توانستیم شاهد بهبود عملکردی به مراتب بهتر از وضعیت کنونی باشیم. خودرو در سربالایی ها از توان کافی برخوردار است و انصافا صدای موتور دلنشین است.
برای بررسی شتاب صفر تا صد خودرو لحظه ای توقف می کنیم. جعبه دنده را روی حالت اکونومی و وضعیت تعویض اتوماتیک قرار می دهیم و سپس پدال گاز را تا انتها فشار می دهیم. تعویض دنده‌ها سریع و بی وقفه انجام می‌شود و گرچه کمی اخلال در شتاب‌گیری وجود دارد که این به دلیل ذات پیشرانه‌های توربو کاملا عادی‌است. آزمایش شتاب گویا است و در دنده سوم و روی زمان 10 ثانیه به سرعت 100کیلومتر در ساعت می‌رسیم. این تست را در وضعیت تعویض دستی دنده از نو تکرار می‌کنیم و زمان شتاب گیری به 9.2کاهش می‌یابد.
ملاقات با فرانسوی خاص و دوست‌داشتنی
در کل شتاب دی‌اس 5 با توجه به ذات لوکس خودرو مناسب است و قدرت موتور به قدری هست که در مانورهای مختلف شما را ناامید نکند. جعبه دنده نیز به خوبی با موتور چفت شده و در حالت اتوماتیک به خوبی عمل می‌کند و حتی می‌توان گفت در دنده معکوس هوشمندانه عمل میکند و با فشار پدال گاز، به خوبی تمایل شما برای سرعت‌های بالاتر را درک می‌کند و تا دور موتور به ناحیه قرمز نرسیده از تعویض دنده خبری نیست که این خود نکته‌ای ارزشمند است. البته عدم تجهیز این مدل به سیستم تعویض دنده از نقاط منفی این خودرو است که خلا آن کاملا احساس می‌شود.

برای یک خودروی لوکس یک مورد حیاتی‌تر از همه چیز است و آن جلب توجه عمومی با استفاده از یک طراحی گیرا است و دی‌اس در اتوبان توجهات را به خود جلب می‌کند. خودرو را در اتوبان صدر محک می‌زنیم و در این راستا نحوه رفتار دی‌اس را کاملا رام و در دسترس می‌توان ارزیابی کرد. اتاق لرزش ندارد و به دلیل عایق کاری مناسب، صدای اندکی در کابین شنیده می‌شود. فنربندی نیز نرمال است و به خوبی ناهمواری‌ها را رد می‌کند. این خصیصه البته موجب شده تا در مانورهای اسپرت چندان قدرتمند ظاهر نشود، به این دلیل نمی‌توان چندان به دی‌اس 5 دل بست چرا که ذاتا این خودرو لوکس و شهری است.
در باب کابین نظرات متفاوت است با این حال کابین به شدت شبیه به کاکپیت جنگنده‌های شکاری است و از طراحی خاصی برخوردار است و اگر عاشق معماری باشید حتی می‌توان گفت طراحی چشم‌نوازی دارد چرا که طراح آن در به کارگیری احجام و خطوط دست و دلباز بوده است و کابین را مملو از جزئیات طراحی کرده است.
ملاقات با فرانسوی خاص و دوست‌داشتنی
سقف نیز از طرح جالبی برخوردار است و دو لایه است و به سه قسمت تقسیم شده که هریک از سرنشیان جلو و یا سرنشینان عقب می‌توانند با فشار یک دکمه از نوری که بر فراز سقف پانوراما و شیشه‌ای دی‌اس5 خودنمایی می‌کند لذت ببرند. صندلی‌ها شما را به خوبی در بر می‌گیرند و در بخش عقب نیز برای افرادی با قد 180سانتی متر کاملا مناسب است. نکته منفی بخش عقب احساسی است که از تنگ بودن فضا به شما دست می‌دهد و این بیشتر به دلیل شیشه دو تکه عقب و فضای تاریکتری است که ماحصل طراحی خاص دی‌اس5 است.

در بروشور خودرو از طراحی مملو از جزئیات بدنه، چرم اصل آنیلین، صندلی‌‌های گرم شونده و یک موتور سرحال که بی ام و نیز دستی به سر و روی آن کشیده به وفور صحبت شده. برای صندلی‌ها می‌توان در دو رنگ قهوه‌ای تیره و روشن پوشش چرم را انتخاب کرد. 5رنگ مختلف نیز برای بدنه نیز در دسترس است و در کل قیمت مدل وارد شده به ایران که نمونه فول آپشن است 227 میلیون تومان است.
فلسفه تولید محصولات دی‌اس چند بعدی ست و همین عامل باعث شده تا تجسم دی‌اس5 در قالب یک رده و یا کلاس واحد سخت باشد. دی‌اس 5 نه یک هاچ بک بزرگ است و نه یک شوتینگ بریک اصیل و می توان با اندکی اغماض آنرا در رده خودروهای جی تی قرار داد که ویژگی های لوکس بودن و خصیصه های اسپرتی را توامان در خود دارد.
ملاقات با فرانسوی خاص و دوست‌داشتنی
در یک از خیابان‌های بلوار کاوه کنار می‌زنیم و به بررسی هرچه بیشتر خودرو می‌پردازیم. برای بررسی فضای داخلی دی‌اس5 لازم است به شکلی ملموس قطعات و دست ساخته های سیتروئن را حس کرد تا به کیفیت آنها پی برد. برخی قسمت‌های رودری و یا نوارهای بیرونی و همچنین رویه بالایی داشبورد از کیفیت کمی برخوردارند و با پلاستیک پلیمر پوشانده شده که برای یک خودروی لوکس با قیمت 34هزار یورو مناسب نیستند.
بااین حال استفاده از کروم و استیل و طراحی دقیق و توجه به جزئیات و دیزاین باعث شده تا این نقاط نامناسب کمتر به چشم بیایند و در عوض نکات مثبت به روی شما لبخند بزنند. یکی از این نقاط پوشش چرم داخل خودرو است و به گفته سیتروئن از درجه بالایی از مرغوبیت برخوردار است و چرم سمی آنیلین نام دارد که در بخش‌هایی از فرمان، رودری‌ها و پوشش صندلی‌ها به کار رفته و با کیفت بالا حس خوبی از تفاوت را به سرنشینان منتقل می‌کند، به ویژه اینکه بوی مطبوعی نیز از این چرم با کیفیت به مشام می رسد.

با نشستن در کابین دی‌اس 5می توان تفاوت را لمس کرد، سیتروئن با دی‌اس در سودای تولید مدل‌هایی است که به خاطره‌ای محض در اذهان عمومی تبدیل شود و با چشم‌پوشی از برخی جزئیات، می‌توان نمره بالایی در این زمینه به دی‌اس 5 داد. با توجه به قیمت این مدل، در باب تجهیزات و آپشن‌های دی‌اس 5 بحث بسیار است. امکانات دی‌اس 5واقعا مناسب و حتی در سطحی بالاتر از رقبای هم رده خود به لحاظ قیمت قرار دارد و برای نمونه می‌توان به سیستم هد آپ دیسپلی اشاره کرد که در خودروهای لوکس بازار موجود است و به شکلی مناسب اطلاعات را در اختیار راننده قرار می‌دهد.
ملاقات با فرانسوی خاص و دوست‌داشتنی
به لحاظ ایمنی نیز نسخه اولیه این خودرو توانسته است 5 ستاره را از موسسه ایمنی یورو انکپ اروپا کسب نماید و تمامی تیپ‌های آن نیز به‌طور استاندارد از شش عدد کیسه هوای ایمنی بهره می‌برند. رینگ‌های زیبای این مدل که به شکلی زیبا طراحی و ریخته گری شده اند از جمله نقاط قوت این مدل هستند و کیفیت موتور نیز نکته ای است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در نهایت اینکه دی‌اس 5 را می‌توان شکلاتی خوشمزه با طعمی متفاوت و مطبوع دانست که در میان گزینه های مختلف خرید خودرو در رنج 200 تا 300 میلیون تومان می تواند تجربه ای متفاوت باشد، به شرط اینکه شما خاص بودن را بپسندید و از تفاوت استقبال کنید.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید