چرا فاجعه منا این همه تلفات داد؟

رادیو ملی آمریکا این حادثه را تلخ ترین حادثه 25 سال گذشته توصیف کرده است.

کد خبر : ۴۳۹۶
بازدید : ۱۷۴۱
رادیو ملی آمریکا این حادثه را تلخ ترین حادثه 25 سال گذشته توصیف کرده است.

دولت عربستان تاکنون زائران خانه خدا را به دلیل آنچه عدم رعایت توصیه های ایمنی خوانده، به عنوان متهم ردیف اول حادثه منا معرفی کرده است.

همه اینها ظاهرا توجیهاتی است که مقامات عربستانی در دفاع از خود در برابر سیل شدید انتقادات بیان می کنند، به هر صورت آمار کشته شدگان هم اکنون حداقل 719 نفر و آمار مجروحان نیز بیش از 863 نفر اعلام شده است.

امسال بیش از 2 میلیون زائر از سراسر جهان رهسپار سفر حج شده بودند و به گفته اکثر کارشناسان، این اتفاق بدترین حادثه در ربع قرن اخیر بوده است.

حادثه منا در حالی رقم خورد که مقامات عربستانی تجربه مدیریت این فضای پرازدحام را داشته اند. آنها با 100 هزار نیروی امنیتی و با به کار بردن چندین دوربین امنیتی که حرکات زائرین را زیر نظر داشت سعی می کردند از بروز نا امنی و آسیب دیدگی به زوار جلوگیری کنند.

با این حال، اظهار نظر مقامات عربستانی در مورد اینکه خود حجاج در مرگ خود و سایرین مقصر بوده اند باعث خشم بسیاری از کشورهای مسلمان جهان شد.

به گفته ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی ممکن است علت بروز فاجعه منا عمل نکردن برخی زائرین به دستورالعمل های ما بوده باشد.

همچنین جمال خاشوگی، یکی از کارشناسان اهل عربستان سعودی در گفتگو با سی ان ان گفت: زائری که برای نخستین بار به عربستان سعودی می آید تا حج را به جا آورد غالبا می خواهد خودش همه کار را انجام دهد و به توصیه کسی عمل نمی کند، حتی برخی اوقات او سعی می کند از یک مسیر میان بر زودتر به مقصدش برسد و دردسر از همین جا شروع می شود.

با این حال سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در ادامه صحبتهایش می گوید: گرمای شرجی بالای 43 درجه عربستان و خستگی زوار کافی است که ریسک هر فاجعه ای را برای آنها به همراه داشته باشد.

اما به گفته بی بی سی، مقامات ایرانی با این سخنان مقامات عربستان سعودی مجاب نشده اند آنها می گویند این سوء مدیریت مقامات کشور عربستان سعودی بوده است که به کشته شدن بیش از 133 زائر ایرانی منجر شد و چنین فاجعه ای را به بار آورد و آنها باید مسولیت کاری را که کرده اند به عهده بگیرند و پاسخگو باشند.

به گفته آریا بطراوی یکی از زائرین نجات یافته از فاجعه منا مقامات عربستانی در هدایت سیل زائرین به سوی رمی جمرات اصلا موفق عمل نکردند و نتوانستند با مدیریت صحیح زائرین را به مقصد راهنمایی کنند.

این در حالی است که برخی هم معتقدند این عجله خود زوار بود که کابوس مرگ را برایشان رقم زد.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، دیدن تصاویر زجر کشیدن و جان دادن زائرین با آن وضعیت در منا کاملا نشان از مستولی بودن جو ترس و استرس بالا و بی پناهی زائرین داشت.

دلیل دیگر این رویداد به هم ریختگی صفوف ورود و خروج زوار از رمی جمرات بود یعنی عده ای که قصد ورود به رمی را داشتند و عده ای که در حال ترک جمره بودند به خاطر شتابی که داشتند به هم خوردند و این حادثه به وجود آمد.

همچنین به گزارش تلویزیون الجزیره؛ این حادثه دقیقا در خیابان 204 در نزدیکی تقاطع پنج طبقه ای پل جمرات در منا روی داد.

به گفته یکی از زائرین زن؛ شدت فشار جمعیت و هل دادن های مکرر آنها به حدی بود که زبان از گفتنش قاصر بود و همین مساله بر کشته شدن و مجروح شدن زوار انجامید.

این زائر می گوید: در بحبوحه فاجعه منا برخی مردان به او توصیه کردند که نباید بگذارد سیل جمعیت او را به زمین بزند چون همان زمین خوردن می تواند به کشته شدن او بینجامد زیرا هیچ جمعیتی برای به پا خواستن او متوقف نخواهند شد.

وی افزود: باید گفت با وجود حادثه به وجود آمده حجاج می گویند امیدوارند روح از دست رفتگان در فاجعه منا قرین رحمت الهی شود و در این باره کار دیگری نمی توان کرد و مهم این است که سایر زائرین اعمال باقی مانده حج را به نحو احسن انجام دهند.

منبع: انتخاب
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید