ده خبر مهم هفته/ از بازداشت برادر جهانگیری تا پاسخ آملی به روحانی

ده خبر مهم هفته/ از بازداشت برادر جهانگیری تا پاسخ آملی به روحانی

از چهارشنبه گذشته تا امروز اخبار مهمی در ایران و جهان اتفاق افتاده است، از حضور اردوغان در ایران تا آزادی حلویجه.

کد خبر : ۴۴۰۲۹
بازدید : ۳۱۵۶
حضور اردوغان در ایران
دوازدهم مهر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی یک سفر رسمی به تهران آمد و با مقامات ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این سفر درحالی شکل گرفت که در چند ماه گذشته مقامات نظامی و سیاسی ایران و ترکیه سفرهای متعددی به کشور یکدیگر داشته‌اند.

کمک به مخالفان سوری توسط ترکیه رابطه ایران و ترکیه را مدت‌ها تیره و تار کرده بود. اما موضع گیری شفاف ایران نسبت به کودتا نافرجام ۲۰۱۶ و حمایت از دولت ترکیه، تاثیری مثبت بر روابط دو کشور گذاشت. اما آنچه بیش از همه در نزدیکی این دو کشور نقش داشت، ادامه بحران سوریه و همه‌پرسی اخیر کردستان عراق است.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

بازداشت برادر معاون رئیس جمهور
جمعه چهاردهم مهر مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران بازداشت شد. برادر معاون رئیس جمهور پیش از این در فضای افکارعمومی با اتهاماتی مواجه شده بود که کوشیده بود پاسخ‌هایی به آن‌ها بدهد.

برخی از اتهامات متوجه حضور او در بانک گردشگری بود. علت بازداشت جهانگیری دقیقاً مشخص نیست، اما احتمالاً بی‌ارتباط با مسائلی که پیرامون او در یک سال اخیر در سطح رسانه‌ها مطرح شده، نیست.

با توجه به حساسیت‌های سیاسی و مسائلی که قبلا در مورد برادر رئیس جمهور اتفاق افتاد و همچنین پست اینستاگرامی دو پهلوی معاون رئیس جمهور این خبر بازتاب فراوانی در رسانه‌ها داشت.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

اعمال محدودیت برای رئیس دولت اصلاحات
شنبه پانزدهم مهرماه سید محمد وکیل رئیس دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره انتشار اخبار ضد و نقیض در رسانه‌ها مبنی بر اعمال محدودیت‌هایی برای رییس دولت اصلاحات، گفت: اخیراً برگه‌هایی منتسب به یک مرجع قضایی به رویت آقای خاتمی رسیده که حاکی از اعمال برخی محدودیت‌ها به لحاظ عدم حضور ایشان در مجالس عمومی است.

این اظهارات به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، اما سخنگوی قوه قضاییه اعمال محدودیت جدید برای رئیس دولت اصلاحات را رد کرد.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

حضور روحانی در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها
شنبه پانزدهم مهرماه روحانی در سخنرانی به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها به انتقاد از منتقدان برجام و برخی مشکلات کشور پرداخت. نکته‌ای که بیش از همه در رسانه‌ها دیده می‌شد صحبت‌های وی در نقد ممنوعیت‌های اعمال شده برای رئیس دولت اصلاحات بود.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

یکی بودن سپاه و دولت
یکشنبه شانزدهم مهر، جلسه هماهنگی برای برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم‌نشینی ظریف، وزیر امور خارجه و جعفری، فرمانده سپاه را رقم زد.

فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر یکسان بودن جهت‌گیری دیپلماتیک و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، خطاب به رییس‌جمهوری امریکا گفت: «آقای ترامپ مطمئن باشند که ما با وزارت امور خارجه و دولت مان یکی هستیم و دل‌های‌مان یکی است».

با توجه به اینکه فرمانده سپاه قبلا گفته بود ایران قصد ندارد مسائل منطقه را از طریق مذاکره حل کند و به نظر می‌آمد این صحبت‌ها مغایر با تصمیمات دستگاه دیپلماسی ایران باشد، این دیدار در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

پاسخ رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور
رئیس قوه قضاییه در سخنرانی خود گفت: "اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند. "

روز پانزده مهر ماه حسن روحانی در سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه تهران گفته بود: برخی از دستگاه‌ها بیکارند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار می‌کنند. حرمت افراد مثل حرمت کعبه است، اما توسط عده‌ای براحتی شکسته می‌شود. یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

گرانی دلار
دلار با ادامه مسیر صعودی رشد خود در سیزده مهر ماه به ۳۹۴۸ تومان و در پانزده مهر ماه به یکباره به ۳۹۷۱ تومان رسید تا گرانی دلار همچنان ادامه دار باشد.

در نهایت برای اولین بار در روز دوشنبه ۱۷ مهر دلار برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت تا به رکورد جدیدی دست پیدا کرده باشد. دلار در این روز ۴۰۴۱ تومان در بازار آزاد عرضه شد.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

اتهام جاسوسی دری اصفهانی
طبق اظهارات محسنی اژه‌ای آقای عبدالرسول دری اصفهانی فرزند حسین، دوتابعیتی بود و از جمله کسانی بود که متهم به جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان بود و با دو سرویس جاسوسی مرتبط بود که دادگاه رسیدگی و او را به ۵ سال حبس قطعی محکوم کرد. به دادگاه بدوی اعتراض شد و دادگاه تجدیدنظر تأیید کرد و حکم قطعی شد که ایشان باید حکم ۵ سال را تحمل کند.
در ادامه در واکنش به اژه ای وزیر اطلاعات گفت، از نظر معاونت ضدجاسوسی این وزارت که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط با جاسوسی است، دری اصفهانی مرتکب جاسوسی نشده است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمود علوی در خصوص اتهام جاسوسی یکی از مشاوران تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: وزارت اطلاعات مسئول صیانت و حراست از مذاکرات هسته‌ای بوده و در این موضوع یکی از درخشان‌ترین فعالیت‌های خود را در این حوزه انجام داده است.

بحث ها در مورد این اتفاق همچنان ادامه دارد.

هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

آزادی حویجه
نوزدهم مهرماه فرمانده عملیات آزادی حویجه از پایان مراحل عملیات و بازپس گیری کامل این شهرستان خبر داد. اکنون و بعد از آزادی شهرستان حویجه که یکی از مقرهای مهم داعش در عراق بود، تن‌ها مناطق مرزی با سوریه در دست داعش مانده است.


هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

موافقت مشروط مسعود بارزانی برای تعلیق همه‌پرسی
دوشنبه هفدهم مهرماه معاون رئیس‌جمهور عراق، که اخیرا برای کاستن از تنش‌ها به اربیل سفر کرده، از موافقت مشروط مسعود بارزانی برای تعلیق همه‌پرسی در برابر رفع تحریم‌ها و آغاز گفت‌وگو‌ها خبر داد.


هفته‌ای که گذشت از نگاه اخبار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید