پیشنهاد رسمی‌شدن روز «کوروش» در تقویم کشور

پیشنهاد رسمی‌شدن روز «کوروش» در تقویم کشور

چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی مردم هفت آبان می‌روند سر مقبره کوروش. حالا چه بهتر اینکه به‌جای برخی سایت‌ها خودمان ابتکار عمل را به دست بگیریم و به استقبال روز کوروش برویم.

کد خبر : ۴۴۰۶۲
بازدید : ۲۳۴۸
پیشنهاد رسمی‌شدن روز «کوروش» در تقویم کشور

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس معتقد است که شیراز با داشتن سعدی و حافظ و شاهچراغ و کوروش یک مقصد گردشگری بی‌نظیر برای توریست‌ها به شمار می‌آید و برگزاری جشن‌ها و آیین‌ها می‌تواند عامل مؤثری برای جذب گردشگر خارجی باشد.

کوروش کبیر، بنیان‌گذار سلسله پادشاهی هخامنشی است. برخی علاقه‌مندان به تاریخ ایران، هفت آبان را به‌عنوان روز کوروش کبیر نامیده‌اند. بااین‌حال در تقویم رسمی کشور هیچ روزی به نام کوروش نیست.

هر سال هفت آبان گروهی در کنار مقبره کوروش جمع می‌شوند تا نام و یاد او را گرامی دارند. گاهی این گردهمایی‌ها با حاشیه‌هایی همراه شده و به بازداشت برخی شرکت‌کنندگان منجر می‌شود. بهرام پارسایی، نماینده شیراز، در همین زمینه به ایسنا خبر داده که خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در هفت آبان است. دلیلش هم اینکه برگزاری این مراسم را دیگران و خارج‌نشین‌ها مدیریت نکنند.

او در همین زمینه نامه‌ای به مقام‌های مسئول نوشته و خواستار برگزاری مراسم ویژه روز کوروش شده است. رونوشتی از این نامه برای وزرای اطلاعات، کشور، دادگستری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و استاندار فارس ارسال شده است.

استاد فرصت‌سوزی هستیم
پارسایی همچنین می‌گوید: «متأسفانه ما استاد فرصت‌سوزی هستیم. هر کشوری شخصیت بزرگی چون کوروش در تاریخش داشت، نه‌تنها در تقویم ملی که در روزهای جهانی هم نام و یادی برایش پیدا می‌کرد اما حالا به جایی رسیده‌ایم که در تقویم ٣٦٥روزه کشورمان هیچ روزی به نام کوروش نیست. باید نگاه‌های سلیقه‌ای را کنار گذاشت. چطور می‌شود که نام و آوازه منشور کوروش در موزه‌های جهانی می‌پیچد و ما در شناساندن او در داخل کشور کمترین گامی برنمی‌داریم».

او در ادامه به افسردگی فراگیر در میان ایرانیان اشاره كرد و اینکه «برگزاری جشن‌های ملی ازجمله بزرگداشت روز کوروش نه از جانب اغیار که از جانب خودی‌ها می‌تواند مایه شادی و شادمانی برای جوانان ایرانی باشد. مردم شیراز هم به شاهچراغ‌شان می‌بالند و هم به مقبره کوروش و حافظ و سعدی. اینها با هم منافاتی ندارد اما نباید کاری کرد که مردم به سمت شبکه‌های سلطنت‌نشین سوق داده شوند. مدیریت یک مراسم ساده برای بزرگداشت یک شخصیت ملی نباید کار چندان دشواری باشد».

با روز کوروش تقابل نکنیم
علی اکبری، نماینده دیگر شیراز است و موافق برگزاری روز بزرگداشت کوروش. توضیح و دلایل او هم شبیه دلایلی است که پیشتر پارسایی به آن اشاره داشته «برگزاری مراسم روز کوروش پدیده‌ای است که باید مدیریت شود. بی‌خودی نباید بهانه به دست کسانی داد كه می‌خواهند از دل این مراسم‌ها مشکلاتی برای نظام به وجود آورند. اما راهش هم تقابل نیست.

هرجا تقابل کردیم هزینه‌اش را دادیم، مثل ماهواره، مثل دستگاه ویدئو. باید یک برنامه آبرومندانه که بار فرهنگی مناسبی داشته باشد از جانب مسئولان محلی و با مشارکت مردم طراحی شده و برگزار شود. حق مردم شیراز است که بخواهند نسبت به این چهره تاریخی ادای احترام کنند. البته راستش نمی‌دانم روز کوروش از کجا آمده. یک زمانی ٩ آبان جشن می‌گرفتند، یک زمان چهار آبان و حالا هفت آبان. فکر می‌کنم میانگین گرفته‌اند [باخنده]».

چرا خودمان ابتکار عمل را به دست نگیریم
پارسایی نیز تأکید دارد «متأسفانه وقتی خودمان به یک چهره ملی به دلایل مختلف بی‌توجه هستیم دیگران در خارج از کشور و گاهی مغرضانه می‌خواهند برنامه‌هایی را در مقبره کوروش ساماندهی کنند. سال گذشته گروهی از جوانان در یکی از همین برنامه‌ها بازداشت شدند. خانواده آنها مدام برای کمک مراجعه می‌کردند و خوشبختانه نیروی انتظامی و دادستانی همراهی داشتند اما چرا باید اجازه بدهیم چنین حوادثی پیش بیاید. چرا خودمان ابتکار عمل را به دست نگیریم».

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، سال گذشته از دستگیری کسانی که «عوامل اصلی هنجارشکنی در پاسارگاد فارس» می‌نامید، خبر داد و گفته بود: «اقدامات این افراد پیش از این از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی مورد رصد قرار گرفته بود».

مجسمه کوروش در لس‌آنجلس
علاقه به کوروش به مرزهای ایران محدود نمی‌شود. مـنشـور حقوق‌بشر کوروش کـبـیـر بـر سردرِ سـازمـان ملل نصـب شده است. درهمین‌حال تندیس منشور کوروش به‌عنوان «سمبل آزادی» در ساحل غربی آمریکا ساخته شده که برای ساخت آن بیش از یک ‌میلیون نفر از ٥٠ ملیت مختلف جهان کمک مالی کرده‌اند.

هم‌زمان با جشن‌های دویست‌وچهل‌ویکمین سالگرد استقلال آمریکا، تندیس «منشور کوروش»، بنیان‌گذار امپراتوری ایران، در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا رونمایی شد. در دوره‌های تاریخی تلاش‌هایی برای تخریب مقبره کوروش صورت گرفته که مردم هر بار به شیوه‌ای جلوی تخریب آن را گرفته‌اند.

مجموعه آرامگاه کوروش به ثبت جهانی رسیده و این روزها یکی از مقاصد اصلی بازدید توریست‌ها به شمار می‌آید. محوطه باستانی پاسارگاد بازمانده از دوران هخامنشیان است و در شمال تخت جمشید در استان فارس واقع شده است. آرامگاه کوروش، کاخ بارعام، کاخ دروازه و تل تخت از جمله آثار تاریخی موجود در این محوطه هستند.

این روز از سوی دولت ایران اعلام نشده است و هنوز یک روز غیررسمی شناخته می‌شود اما خیلی از مردم در این روز در فضای مجازی با گذاشتن عکس یا نوشته‌ای مربوط به کوروش کبیر، یاد پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند. موافقان اختصاص روز هفت آبان به نام کوروش کبیر می‌گویند این روز، روز ورود کوروش به بابل است که سرفصلی تاریخی برای حقوق‌بشر است.

کوروش بعد از ورود به بابل، امپراتوری خود را گسترش داد، یهودیان را به میهن‌شان کنعان (اسرائیل فعلی) بازگرداند و دستور داد پرستشگاه‌شان باز‌سازی شود. گفته می‌شود منشور کوروش کبیر بعد از ورود به بابل نوشته شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید