چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!

چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!

این محصولات با نمونه‌های حاضر در بازار اروپا اضافه مصرفی 25تا50 درصدی دارند...

کد خبر : ۴۴۱۴۱
بازدید : ۹۰۷۱
چینی‌‌های

فرادید | به دنبال مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را متوقف کرد اما بازهم دست دولت برای کمک به خودروسازان چینی و مونتاژکاران وطنی از آستین بیرون آمد و تولید خودروهای قدیمی و پرمصرف ادامه پیدا کرد. محصولات چینی که بنا به ادعای روزنامه دنیای اقتصاد، 66 درصد آنها مصرفی بالاتر از 8 تا 8.5 لیتر دارند، در کنار خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا از جمله عوامل اصلی سرانه بالای مصرف بنزین در ایران و رشد چشمگیر آلودگی کلان‌شهرها بوده و در مقایسه با محصولات مدرن اروپایی یا آسیایی، کارایی کمتری به میزان 50 تا 80 درصد را در هر صد کیلومتر حرکت به ثبت می‌رسانند.

به گزارش فرادید ، قوانین قبلی که مصوبه هیئت وزیران بود و به تصویب نیز رسیده بود، خودروسازان را به استفاده از پیشرانه‌های کارا، سبز و کم مصرف سوق می‌داد اما وزیر جدید صنعت با ممانعت از فشار بر خودروسازان، بازهم مصرف کنندگان را قربانی تصمیمات دولت نمود. در واقع علیرغم جریانی که هفته قبل پلیس راهنمایی و رانندگی شروع کرد و در آن، شماره‌گذاری خودروهای تیگو 5، آریزو 5، ام‌وی‌ام‌ایکس33، جک S ۵، لیفان 820، سوزوکی گراند ویتارا، هایما اس7وبی‌وای‌دی اس6 را ممنوع کرد اما این مصوبه با درخواست وزیر صنعت در روزهای گذشته لغو شد. ایراد اصلی این خودروها، بالا بودن مصرف سوخت در رنجی بالاتر از میانگین اعلام شده بود. در یک گزارش آماری و تحلیلی تلاش کرده‌ایم ضمن مقایسه 4 مدل از خودروهای چینی این مصوبه با نمونه‌های متوسط اروپایی، میزان استاندارد مصرف سوخت را در خودروهای روز دنیا بررسی کنیم.

چری تیگو 5 / هوندا سی‌آر-وی

خودروی تیگو 5 شرکت چری که حدود 1سال است جای خود را در چین به نسل جدید داده از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 139 اسب بخار استفاده می‌کند که با عرضه 182 نیوتن‌متر گشتاور، به نسبت محصولات روز جهان قدرت پایینی را ارائه می کند. این میزان در یک محصول ژاپنی مثل هوندا سی‌آر-وی جدید که از موتوری 1.5 لیتری، توربو و 4سیلندر سود می‌برد حدود 192 اسب بخار و 260 نیوتن‌متر گشتاور است. این آمار و ارقام در حالی به ثبت رسیده که تیگو 5 در هر صد کیلومتر بیش از 8.8 لیتر بنزین مصرف می‌کند اما هوندا سی‌آر-وی کمتر از 5.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

لیفان 820 / رنو تالیسمان -دی‌اس5 ال‌اس 2017

در حالی که موتور 2400‌سی‌سی و حجیم لیفان با قدرت 158 اسب بخار و 219 نیوتن‌متر گشتاور در هر صد کیلومتر حدود 10 لیتر بنزین مصرف می‌کند، رنو تالیسمان به لطف فناوری تی‌سی‌ای و یک موتور 1.6لیتری توربو، تا 190 اسب بخار نیرو و 240 نیوتن‌متر گشتاور داشته و در هر صد کیلومتر کمتر از 6 لیتر مصرف می‌کند .در عین حال مقایسه میزان کارایی و قدرت موتور توربوی 1600‌سی‌سی دی‌اس5 با محصولات روز لیفان نظیر 820 گویای نکات بسیاری باشد. موتور این خودرو با تولید 165 اسب‌بخار نیرو و 220 نیوتن‌متر گشتاور، در هر صد کیلومتر تنها 5 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

چری آریزو 5 / رنو مگان 2017

سدان رنو مگان که قرار است به زودی راهی بازار ایران نیز شود، با داشتن یک موتور 1200 سی‌سی توربو، از نیرویی معادل 130 اسب بخار و مصرف سوختی در حدود 5.5 لیتر سود می‌برد. جالب است بدانید که موتور 1.5لیتری شرکت چری که روی مدل آریزو 5نصب شده قدرتی معادل 114 اسب بخار دارد و در حدود 8.7 لیتر نیز بنزین مصرف می‌کند که نشان از فاصله فاحش موتورهای چری با تکنولوژی روز جهان است.

جک اس5 / میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس

کراس‌اوور کوچک شرکت میتسوبیشی که از موتوری 2لیتری سود می‌برد با داشتن قدرتی 150 اسب بخاری، در هر صد کیلومتر معادل 8لیتر بنزین مصرف می‌کند. مدل 1800سی‌سی جک اس5 اما با تولید قدرتی معادل 140 اسب بخار، در هر صد کیلومتر حدود 9 لیتر سوخت مصرف می‌کند. عدم بهره‌گیری از دانش روز تولید موتور در کنار استانداردهای پایین صنعت خودروی چین باعث شده تا محصولات این کشور بیش از مسائل کارایی و زیست محیطی روی مباحث قدرت و شتاب تاکید کنند که در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید