شانس بالای بانوان برای تماشای مسابقات تیم ملی بسکتبال

شانس بالای بانوان برای تماشای مسابقات تیم ملی بسکتبال

درحالی‌که برخی از فدراسیون‌های ورزشی چند سالی است با دستور وزارت ورزش‌وجوانان، درگیر ممنوعیت حضور بانوان تماشاگر در سالن‌های مسابقات هستند؛ اما فدراسیون بسکتبال درصدد است تا این مشکل را در حوزه خود مرتفع کند.

کد خبر : ۴۴۱۷۳
بازدید : ۸۷۶
شانس بالای بانوان برای تماشای مسابقات تیم ملی بسکتبال
میزبانی بسکتبال ایران از مرحله اول رویداد مهم انتخابی جام جهانی ٢٠١٩، عاملی است که باعث شده تا بار دیگر موضوع ورود خانم به استادیوم‌ها مطرح شود. محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال مدت‌هاست دنبال این است تا شرایطی فراهم کند که خانم‌ها هم بتوانند مانند گذشته برای تماشای مسابقات آسمان‌خراش‌های ایران به سالن بسکتبال آزادی تهران بیایند.
آنها به مسئولان رده‌بالای ورزشی و امنیتی این اطمینان را داده‌اند که مثل گذشته بدون هیچ مشکلی پذیرای زنان در جایگاه تماشاگران باشند. رقابت‌های لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور، در چند سال گذشته در حالی برگزار می‌شد که حضور بانوان به سالن‌ها بلامانع بود.
فینال لیگ بسکتبال سال گذشته مردان هم در حالی بین دو تیم دانشگاه آزاد و مهرام در زمین دانشگاه آزاد برگزار شد که محمد دادکان، معاون ورزش دانشگاه آزاد، توانست زمینه حضور خانم‌ها را در این دیدار مهیا کند.
فاطمه کرم‌زاده، نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال در امور بانوان نیز در این مسیر همراه مشحون شده تا در حمایت از زنان تماشاگر علاقه‌مند به مسابقات بسکتبال، به او کمک کند. او دراین‌باره می‌گوید: «مطمئن باشید هر‌جا اسمی از خانم‌ها در بسکتبال بیاید، من هم هستم و از آنها حمایت می‌کنم. آقای مشحون مدت‌هاست دنبال این قضیه هستند.
ما با ورود زنان تماشاگر در سالن‌ها، علاوه بر اینکه در رعایت حقوق مدنی این قشر جامعه تأثیرگذار خواهیم بود، به رشد بسکتبال بانوان ایران هم کمک خواهیم کرد. بانوان بسکتبالیست ما بعد از سال‌ها توانستند مجوز حضور در مسابقات بین‌المللی را با حجاب کامل به دست آورند. آنها درحال‌حاضر بی‌تجربه هستند و برای اینکه بتوانند به تجربه لازم برسند، باید مسابقات آقایان را از نزدیک تماشا کنند تا به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند.

درحال‌حاضر حضور زنان در بسکتبال بیشتر شده و ما باید به پررنگ‌ترکردن آن کمک کنیم. در همین مسابقات اخیر جوانان پسران غرب آسیا که ایران میزبان آن بود، ناظر رقابت‌ها خانم بود؛ حتی داورهای دیگر هم بانوان بودند.
این یعنی آنکه بانوان این رشته راه خودشان را پیدا کرده‌اند».او به حضور بانوان تماشاگر در سالن‌های بسکتبال در سال‌های گذشته اشاره می‌کند: «مسابقات لیگ آقایان در گذشته، در شرایطی برگزار می‌شد که هیچ مشکلی برای ورود خانم‌ها در سالن‌ها نبود. ما تماشاگران بسیار فهیمی داریم که همه ورزشی هستند.
متأسفانه یک‌سری‌ها که اصلا تماشاگر و ورزشی نبودند، در بعضی از مسابقات شئونات لازم را به‌عنوان یک تماشاگر رعایت نکردند و نتیجه‌ آن هم این شد که وزارت ورزش مانع از ورود تماشاگران رشته ما هم در سالن‌ها بشود. به‌هرحال، خانم‌ها باید بپذیرند که هر مکانی ضوابط خاص خودش را دارد که همه باید از آن تبعیت کنند».
فدراسیون بسکتبال در حالی برای ورود بانوان در سالن‌های مسابقات تلاش می‌کند که دو روز پیش نیز محمدرضا داورزنی، سرپرست فدراسیون والیبال، از شانس بالای ایران برای گرفتن میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۸ خبر داد. موضوعی که اجرائی‌شدن آن، قطعا نیازمند حضور بانوان در سالن‌هاست؛ چراکه فدراسیون جهانی والیبال طبق قوانین این رقابت‌ها، هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی را برنمی‌تابد.
مسئله ورود بانوان در رقابت‌های لیگ جهانی والیبال در چند سال گذشته در حالی یکی از چالش‌های مهم ورزش ایران در سطح داخلی و بین‌المللی بوده که مسئولان فدراسیون والیبال و وزارت ورزش در لیگ جهانی امسال، تا حدودی از حساسیت‌های این موضوع کم کردند. اگر تا پیش از این تعداد مشخصی از خانم‌ها آن‌هم به صورت هدایت‌شده، می‌توانستند این رقابت‌ها را تماشا کنند، در لیگ ٢٠١٧ حضور پررنگ‌تر شد و به ٣٠٠ نفر رسید.
اتفاق مهم‌تر، در رقابت‌های انتخابی والیبال قهرمانی جهان در اردبیل بود؛ جایی که درهای ورزشگاه شش‌‌هزارنفری حسین رضازاده در اردبیل، روی همه زنان باز شد و ‌هزارو ٥٠٠ صندلی از کل ظرفیت این استادیوم به بانوان اختصاص داده شد. باید دید با این حرکت‌های مثبت اخیر که تنشی را به دنبال نداشته است، نهادهای امنیتی و مراجع دینی برای همیشه این مانع را از پیش‌روی زنان ایرانی برخواهند داشت یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید