فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

در میان جذاب ترین جنبه های هنرهای مختلف، جنجالی بودن یک اثر هنری به شیوه ای بسیار خاص باعث جدا ماندن مخاطبان و هنرمندان می شود و فضا را برای مناقشه در مورد محدودیت هایی که یک اثر هنری می تواند داشته باشد مهیا می سازد.

کد خبر : ۴۴۲۶۴
بازدید : ۲۰۲۷۱
در میان جذاب ترین جنبه های هنرهای مختلف، جنجالی بودن یک اثر هنری به شیوه ای بسیار خاص باعث جدا ماندن مخاطبان و هنرمندان می شود و فضا را برای مناقشه در مورد محدودیت هایی که یک اثر هنری می تواند داشته باشد مهیا می سازد.
فرقی ندارد که چنین اثر هنری در ادبیات باشد یا عکاسی و یا حتی فیلمسازی. معمولاً هنرمندان علاقه دارند که آزادانه و بدون احساس محدودیت هنر خود را عرضه کرده و توانایی ها و احساسات خود را در قالب آثارشان به نمایش بگذارند. اما ممکن است این رویکرد هنرمندان با انتقاد و یا حتی سانسور کسانی روبرو شود که حس کنند هنرمندان مذکور برخی محدودیت ها و خطوط قرمز را زیر پا گذاشته اند.

شاخص قابل قبول بودن یک اثر هنری برای هر شخص یا جامعه ای متفاوت است اما برخی از مواقع بخش اعظم یک گروه یا جامعه بر این باورند که اثر هنری خاصی غیرقابل تحمل بوده و توهین آمیز است. در میان انواع مختلف هنر، فیلمسازی یک هنر نوپا به شمار می آید که به سرعت محبوبیت و توسعه پیدا کرده و به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده است. به همین دلیل سالانه فیلمسازان سراسر جهان سعی می کنند در این صنعت پویا و انتفاعی شیرجه زده و با تصویرسازی های خاص خود هم تماشاگران را مبهوت خود کرده و هم از لحاظ مالی خود را به سطح بالایی برسانند.

در مسیر ساخت فیلم، تصمیماتی که توسط کمپانی های ساخت فیلم و بخصوص کارگردانان گرفته می شود می تواند به بحث ها و مناقشات بسیاری در زمان اکران فیلم منتهی گردد و حتی در برخی موارد نادر تصاویری که آن ها در اثر هنری خود به نمایش می گذارند شدیداً غیرمناسب و توهین آمیز تلقی شده و از به نمایش درآمدن فیلم به صورت عمومی بدستور مراجع ذیصلاح جلوگیری شود.
فیلم هایی که در ادامه ی این مطلب آمده اند در زمان اکران خشم عمومی مردم را در سراسر ایالات متحده برانگیختند و به همین دلیل به طور قانونی از ادامه ی اکران آن ها جلوگیری شد. دلیل اصلی برای ممنوع شدن نمایش چنین فیلم هایی از درج شدن تصاویر مستهجن، داشتن پیام های نژادپرستانه و یا نشان دادن واقعیتی طبیعی اما ناخوشایند بوده که باعث شده اعلام شود آن ها خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و نمایششان برای همیشه ممنوع اعلام شود.

15- تولد یک ملت (1915)
فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
ایالات متحده تاریخ درازی در حوزه ی نژادپرستی و تلاش های گروه های اقلیتی برای بدست آوردن حقوق مدنی خود به چشم دیده است که همگی به خوبی ثبت و ضبط شده اند و در سال 1915 فیلمی با عنوان اورجینال «عضو فرقه» (Clansmen) که بعدها به «تولد یک ملت» (The Birth of a Nation) تغییر نام داد با دست گذاشتن بر روی چنین موضوعات حساسی در همان روزهای اول اکران خشم گسترده ای را در ایالات متحده به راه انداخت. فیلم پر از تصاویر و مضامین نژادپرستانه علیه سیاهان بود که آن ها را انسان هایی یاغی، وحشی و سنگدل نشان می داد.
در طرف مقابل شخصیت های مثبت و قهرمانان داستان سفیدپوستانی بودند که با بی رحمی تمام این سیاهان را قتل عام می کردند. بدین ترتیب علی رغم نقدهای جالب منتقدان و فروش فوق العاده ی فیلم ادامه اکران آن در چندین ایالت از جمله اوهایو و کانزاس ممنوع اعلام شد. بدون شک جنجالی بودن داستان فیلم سهم زیادی در فروش بالای آن داشت و برخی ادعا کردند که فیلم بیش از 50 میلیون دلار فروش داشته است.

14- هاکسان (1992)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
فیلم «هاکسان» (Haxan ) فیلمی صامت و مستندی سوئدی-دانمارکی بود که در سال 1922 ساخته شده و بسیار جاه طلبانه و جلوتر از زمان خود ساخته شده بود. از این رو مردم ایالات متحده در آن دوران هنوز آمادگی لازم برای دیدن تصاویر دلخراش شکنجه و مستهجن فیلم را نداشته و از پرداختن فیلم به داستان های جادوگرانه به خشم آمدند. بدین ترتیب خیلی سریع این فیلم از پرده سینماها پایین کشیده شد و در برخی مناطق دیگر نیز تنها پس از حذفیاتی فراوان اجازه ی نمایش پیدا کرد تا شرایط لازم برای دیده شدن توسط عامه ی مردم را پیدا کند. البته این فیلم در روزگار کنونی دیگر فیلمی نسبتاً معمولی به شمار می آید که تماشای صحنه های دلخراش و مشمئز کننده ی آن حساسیت های 100 سال پیش را ندارد.

13- صورت زخمی (1932)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
اگر چه نسخه ی ثانویه فیلم «صورت زخمی» (Scarfac ) با بازی بی نظیر آل پاچینو نیز بدون جنجال نبود اما نسخه ی کلاسیک تر فیلم که دهه ها قبل و در سال 1932 ساخته شد نیز یک فیلم گانگستری بود که بسیاری از محدودیتها و خط قرمزهای زمان خود را زیر پا گذاشت. تصویرسازی نامعمول و تایید خشونت مسائلی بود که باعث شد این فیلم در بسیاری از ایالات و شهرهای ایالات متحده اجازه ی اکران پیدا نکند. فیلم «صورت زخمی» از لحاظ تجاری و نظرات منتقدان یک فیلم موفق به شمار می آید و حتی در حال حاضر نیز در سایت روتن تومیتوز نمره ی 100 را در اختیار دارد.

12- اکستازی (1933)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
تنها یک سال پس از اکران فیلم جنجالی «صورت زخمی»، یک فیلم ساخته شده در کشورهای اتریش و چک به نام «اکستازی» (Ecstasy) راه خود را به سینماهای ایالات متحده باز کرد و به سرعت جنجال آفرین شد. فیلم با توجه به صحنه های شنیع و مستهجن خود در همان روزهای اول از پرده سینماها پایین کشیده شد و 7 سال بعد بود که تنها در برخی شهرها و ایالت ها، ممنوعیت اکران آن لغو گردید. اگر چه در دوران کنونی فیلم هایی با شرایطی بسیار بدتر از فیلم «اکستازی» از لحاظ برهنگی موجود در این فیلم در ایالات متحده به راحتی به نمایش در می آیند اما برهنگی موجود در فیلم «اکستازی» برای دوران ساخت خود بسیار غیرقابل قبول به نظر می رسید.

11- همایش در شهر (1933)
فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
در دورانی که فیلم «اکستازی» جنجال آفرین شده بود فیلم دیگری نیز اکران شد که اعتراضات به آن چنان بالا گرفت که تصمیم گرفته شد نسخه های آن به طور کامل نابود شوند. اکران فیلم «همایش در شهر» (Convention City) در دسامبر سال 1933 شروع شد اما خیلی سریع پیام های نژادپرستانه و تصاویر نامناسب اخلاقی فیلم باعث شد که هالیوود تصمیم بسیار سختگیرانه ای را بگیرد که از اکران نشدن فیلم برای همیشه اطمینان حاصل نماید. برخلاف دیگر فیلم هایی موجود دراین فهرست، این فیلم در ابتدا علی رغم نقدهای کوبنده و منفی رسانه ها آزادانه به نمایش درآمد اما وقتی چند سال بعد تولیدکنندگان فیلم سعی کردند بار دیگر فیلم را به سینماها ببرند با واکنش شدیداً منفی مسئولان هالیوود روبرو شده و در نهایت حتی نگاتیوهای آن نیز از بین برده شدند. بدین ترتیب دیگر هیچ اثری از این فیلم باقی نماند.

10- وسواس (1943)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
فیلم ایتالیایی «Ossessione » نه دارای مضامین نژادپرستانه بود و نه خط قرمزهای برهنگی و محتوای غیر اخلاقی را زیر پا گذاشته بود. هیچ عنصر غیردینی یا شیطانی در آن وجود نداشت که بتواند نمایش فیلم را متوقف سازد. اما تماشاگران ایتالیایی به مدت چندین سال از تماشای فیلم «وسواس» به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین کپی رایت محروم شدند. فیلم داستانی معمولی و بسیار ساده در مورد رابطه ای بسیار عاشقانه را روایت می کرد اما از آن جا که از داستان رمان «پستچی همیشه دو بار زنگ می زند» اقتباس شده بود سازندگان فیلم مجبور شدند بیش از 30 سال برای اجازه اکران فیلم تلاش کنند. سرانجام در سال 1976 فیلم مجوز اکران را دریافت کرد و با استقبال بی سابقه ای روبرو شد. جالب این که فیلم «وسواس» در همان سالی به صورت جهانی اکران شد که کارگردان آن، لوچینو ویسکونتی درگذشت.

9- مرزهای گمشده (1949)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

فیلم «مرزهای گمشده» (Lost Boundaries) نیز به خاطر مضامین نژادپرستانه اش خشم عمومی را در میان ایالت های جنوبی ایالات متحده در سال 1949 برانگیخت. این فیلم داستان یک زوج جوان سیاه پوست اما با پوستی کمرنگ را روایت می کند که به شمال سفر کرده تا یک زندگی آرام را تجربه کنند به همین دلیل خود را زوجی سفید پوست نشان می دهند تا بتوانند به هدف خود دست یابند. این فیلم با استانداردهای کنونی سینما نیز مشکل زا بوده و پخش آن جنجال آفرین می شد. در نهایت فیلم به دلیل این که می توانست موجل تنش های نژادی در مناطقی مانند آتلانتا و ممفیس شود به طور کامل از اکران محروم شد. چالب این که فیلم در فستیوال کن جایزه بهترین فیلمنامه را بدست آورد.

8- ماه آبی است (1953)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
فیلم «ماه آبی است» (The Moon is Blue) در جولای سال 1953 در بسیاری از سالن های سینمایی ایالات متحده بدون مشکل اکران شد اما پخش آن در ایالت نیوجرسی و به طور ویژه در نیوجرسی سیتی ممنوع اعلام شد. در این فیلم مگی مک نامارا نقش شخصیت پتی اونیل را بازی می کرد که بسیار بی ادب بوده و در مسائل جنسی بی پروا بود چنان که این رفتارها در شهری مانند نیوجرسی سیتی قابل تحمل نبود. این فیلم اگر چه 3 میلیون دلار در گیشه فروش داشت اما با انتقادات شدید منتقدان روبرو شد. با این وجود دیوید نیون برای بازی در این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر را بدست آورد و مگی مک نامارا نیز نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

7- چمنزار محو شده (1954)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
شاید کمپانی والت دیزنی آخرین کمپانی فیلمسازی بود که فکر می کردید اسمش در این فهرست بیاید اما در سال 1954 فیلم مستند «چمنزار محو شده» (The Vanishing Prairie) به مذاق بسیاری خوش نیامد. این فیلم مستند به دلیل نشان دادن صحنه ی وضع حمل کردن یک بوفالو در نیویورک اجازه ی اکران دریافت نکرد. در نهایت پس از درگیری های فراوان این ممنوعیت برداشته شد و فیلم اجازه ی نمایش دریافت کرد. جدای از جنجالی که در مورد فیلم به وجود آمد، فیلم «چمنزار محو شده» یک مستند موفق بود که با تحلیل های بسیار مثبت منتقدان نیز روبرو گردید و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را نیز بدست آورد.

6- قربانی (1962)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
برخلاف بسیاری از فیلم های دیگر این فهرست، فیلم «قربانی» (Victim ) تنها به دلیل استفاده از زبان عامیانه و رکیک در برخی از شهرهای ایالات متحده با ممنوعیت نمایش روبرو گردید. فیلم داستان اخاذی و خیانت بود و برای اولین بار در آن از واژه های تابویی استفاده شده بود.

5- زنده باد ماریا (1965)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

فیلم «زنده باد ماریا» (Viva Maria!) به دلیل تصاویر غیراخلاقی و بخصوص توهین به کلیسای کاتولیک در شهر دالاس ایالت تگزاس با خشم تماشاگران روبرو شد. اما در نهایت به حکم دادگان ممنوعیت فیلم لغو شده و نمایش آن از سر گرفته شد. اگر چه منتقدان نظرات بسیار منفی در مورد فیلم داشتند اما جنجالی شدن آن باعث شد که فیلم از لحاظ تجاری با موفقیت همراه باشد.

4- من کنجکاو هستم (زرد) (1967)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
نمایش فیلم سوئدی «من کنجکاو هستم (زرد)» (I Am Curious (Yellow)) که دو ساعت طول داشت به دلیل استفاده از تصاویر بسیار ناخوشایند و ضداخلاقی در برخی از ایالات آمریکا ممنوع گردید. سازندگان فیلم بارها و بارها برای برداشتن ممنوعیت نمایش آن اقدام کردند و در نهایت اجازه ی نمایش آن را دریافت کردند و فیلم نیز علی رغم تحلیل های منفی منتقدان به فروشی در حدود 27 میلیون دلار دست یافت.

3- طبل حلبی (1979)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

فیلم «طبل حلبی» (The Tin Drum) به دلیل نشان دادن برخی تصاویر ضداخلاقی مربوط به کودکان نه تنها در ایالت های آمریکا مانند اوکلاهاما با ممنوعیت پخش مواجه گردید بلکه هیئت سانسور شهر اونتاریو در کانادا نیز با نمایش آن در کشور مخالفت کرد. این فیلم تا سال 2001 نتوانست در اوکلاهاما جواز نمایش دریافت کند. جالب این که فیلم «طبل حلبی» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم جشنواره اسکار را دریافت کرد و عمدتاً با استقبال منتقدان روبرو شد.

2- سود (2001)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد

فیلم مستند «سود» (The Profit) کلیسای ساینتولوژی را به خاطر پنهانکاری ها و دورویی هایش با باد انتقاد می گرفت. اگر چه بسیاری از افرادی که در گذشته در این کلیسا عضویت داشتند پس از خروج از آن پرده از رازهای وحشتناکی که در این کلیسا رخ می داد برداشتند اما فیلم «سود» بسیار بی پرواتر اتفاقات پشت پرده در این کلیسا را به تصویر کشیده بود به همین دلیل مسئولین کلیسا خیلی زود برای پایین کشیدن فیلم از پرده سینماها دست به کار شدند. فیلم به طور واضح قواعد این فرقه ی مذهبی را تقبیح کرده و نسبت به گرویدن به این فرقه هشدار می داد. نمایش این فیلم پس از شکایت کلیسای ساینتولوژی در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر ممنوع اعلام شد هر چند فیلم با استقبال چندانی نیز مواجه نشده بود.

1-هیلاری: فیلم (2008)

فیلم‌هایی که نمایش آن‌ها در آمریکا ممنوع شد
هیلاری کلینتون در دو دهه ی اخیر روزگار سختی را در زمینه ی سیاسی و خانوادگی گذرانده و به طور ویژه دو بار در راه رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده از رقبای خود شکست خورده است. در فیلم «هیلاری: فیلم» (Hillary: The Movie) که یک فیلم مستند است تعدادی از افراد بلند مرتبه ی سیاسی در مخالفت با هیلاری کلینتون سخنانی را ایراد می کنند و تصویر منفی از او ارائه می دهند.
این فیلم در زمان اکران نتوانست مجوز پخش شدن در شبکه های خانگی را دریافت کند و دلیل این امر نیز جلوگیری از تحت تاثیر قرار دادن انتخابات درون حزبی حزب دموکرات بود. با این وجود فیلم «هیلاری: فیلم» به طور آزادانه در اینترنت پخش گردید و تمامی مشکلات سیاسی و لحظات سخت زندگی هیلاری کلینتون را به تصویر می کشد.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید