بخشش ٢ جوان ٢٥ساله از قصاص

بخشش ٢ جوان ٢٥ساله از قصاص

دو قاتل با گذشت اولیای‌دم از چوبه دار نجات پیدا کردند. بخشش، فرصت زندگی مجددی برای دو جوان ٢٥ساله فراهم کرد.

کد خبر : ۴۴۳۴۹
بازدید : ۱۲۵۶
بخشش ٢ جوان ٢٥ساله از قصاص
دعوا، نزاع با چاقو برسر موضوعی پیش‌پاافتاده وجه تشابه این دو حادثه منجر به قتل بود. چشم درچشم، نگاه‌های سنگین، ردوبدل‌شدن چند جمله کوتاه و آغاز درگیری و درنهایت ضربه با چاقو همه آن چیزی بود که باعث شد تا این دو جوان به اتهام قتل محاکمه شوند و تا پای چوبه دار هم بروند، اما این حادثه تلخ با گذشت این دو خانواده از قصاص پایان خوشی داشت.
این دو جوان که در زمان ارتکاب به جنایت ١٩‌سال داشتند، پیش از این در روز اجرای حکمشان با مهلت چند روزه اولیای‌دم مواجه شده بودند. بخشش این دو خانواده با تلاش محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران و واحد صلح و سازش صورت گرفت و درنهایت اولیای‌دم با حضور در اجرای احکام با ارایه رضایتنامه کتبی از قصاص این دو قاتل جوان گذشت کردند.

عامل نزاع خونین بیسیم بخشیده شد
پرویز جوانی ٢٥ساله که چند روزی بیشتر به اجرای حکمش باقی نمانده بود، با گذشت اولیای‌دم از چوبه ‌دار نجات پیدا کرد. او در هنگام ارتکاب به جنایت ١٩‌سال بیشتر نداشت. درگیری خونین او و دوستانش با یک جوان ١٧ساله در محله بیسیم تهران باعث شد تا او به اتهام قتل از سوی پلیس دستگیر و در دادگاه کیفری تهران به قصاص محکوم شود.
این درگیری بر سر موضوع پیش‌پاافتاده‌ای آغاز شد. پرویز همراه با دونفر دیگر از دوستانش به نام‌های حسن و سعید سوار بر موتوری در محله خراسان تهران مشغول خیابان‌گردی بودند. آنها وارد خیابان بیسیم شدند که به علی برخوردند. هیچ آشنایی میان آنها نبود، آنها فقط به خاطر نگاه‌کردن با علی درگیر شدند و درنهایت در این نزاع علی به قتل رسید.
پدر مقتول که از نزدیک شاهد درگیری پسرش با این سه جوان موتورسوار بود، در اظهاراتش به ماموران گفته بود که سه جوان موتورسوار پس از درگیری لفظی با چاقو به سمت پسرم حمله کردند او زدند. یک‌روز پس از این حادثه، هر سه متهم این حادثه از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. در تحقیقات مشخص شد که پرویز عامل این جنایت بوده و او با ضربات چاقو پرویز را از پای درآورده است، اما پرویز در آن زمان ١٩‌سال بیشتر نداشت.
خودش را مقصر این حادثه نمی‌دانست. او در اظهاراتش هرچند ارتکاب به این جنایت را قبول داشت اما مدعی بود که فقط از خودش دفاع کرده است: «من همراه با دونفر از دوستانم با موتور وارد خیابان بیسیم شدیم، برای کاری توقف کرده بودیم که متوجه حضور مقتول شدیم، او با حالت خاصی به ما نگاه می‌کرد، بعد هم شروع به فحاشی کرد که چرا من را نگاه می‌کنید، بعد هم با چاقو به طرف ما حمله کرد، من هم برای دفاع خودم سعی کردم چاقو را بگیرم، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که ناگهان آن پسر با بدن خونین روی زمین افتاد. من که با دیدن این صحنه خیلی ترسیده بودم، با دوستانم از آن‌جا فرار کردیم.»
درنهایت با اقرار متهم به قتل و تکمیل بازجویی اولیه، کیفرخواست با عنوان قتل عمد صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ١١٣ دادگاه کیفری تهران ارسال شد. قضات دادگاه کیفری هم پس از بررسی پرونده و استماع دفاعیات پرویز او را به جرم قتل عمد به قصاص محکوم کردند.
این حکم به تأیید شعبه ٢٤ دیوانعالی رسید و به اجرای احکام فرستاده شد. چندی پیش موعد اجرای حکم فرا رسید و پرویز به پای چوبه دار برده شد، اما خانواده مقتول با درخواست واحد صلح و سازش اجرای احکام موافقت کردند و چند روزی را به او مهلت دادند تا درنهایت این خانواده با حضور اجرای احکام دادسرای جنایی تهران از قصاص قاتل فرزندشان گذشتند.

بخشش قاتل پدر ٤٧ساله
دومین بخشش هم مربوط به یک پرونده نزاع در شهریار بود. در آن حادثه هم جوانی ١٩ساله به علت یک برخورد ساده مرد ٤٧ساله‌ای را با ضربات چاقو به قتل رساند. درگیری خونین او با این مرد و پسرش در یکی از خیابان‌های شهریار آغاز شد و پس از ساعتی در یکی از باغ‌های آن منطقه با درگیری مجدد منجر به قتل پدر میانسال شد.
این جوان در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد. آغاز این نزاع خونین هم موضوع پیش‌پاافتاده بود. ٢٤ اردیبهشت ‌سال ٩٠ بود که شهرام با محمد و پسرش که سوار موتور بودند، درگیر شد. براساس اظهارات قاتل، دسته موتور آنها به پهلوی او برخورد می‌کند و همین موضوع سرآغاز این درگیری خونین می‌شود.
او با پدر و پسر موتورسوار بحث‌شان می‌شود، کار بالا می‌گیرد اما با دخالت شهروندان و رهگذران، دعوا موقتا خاتمه می‌یابد، اما چند ساعت بعد، شهرام که در باغی مشغول مصرف موادمخدر بوده، محمد و پسرش را در برابر خود می‌بیند. مجددا با هم درگیر می‌شوند. درنهایت شهرام با چاقو ضربه‌ای به محمد وارد می‌کند و از محل متواری می‌شود.
با وجود انتقال مصدوم به بیمارستان او به علت شدت جراحات و خونریزی تسلیم مرگ می‌شود. قاتل پس از چند روز از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد. او درهمان بازجویی‌های اولیه به قتل اعتراف کرد. با اقرار متهم و صدور کیفرخواست با عنوان قتل عمد پرونده برای رسیدگی به شعبه ٧٤ دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد.
دادگاه هم درنهایت او را به جرم قتل عمد به قصاص محکوم کرد. این حکم به تأیید دیوانعالی کشور رسید و به اجرای احکام فرستاده شد، اما در این پرونده هم خانواده اولیای‌دم در روز اجرای حکم با دادن مهلت چند روزه به قاتل موافقت کردند. این مهلت چند روز با تلاش سرپرست دادسرای جنایی تهران و قضات اجرای احکام منجر به بخشش و رضایت قطعی خانواده مقتول شد تا این جوان هم از اعدام نجات پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید