با کودک بد غذا چه کنیم؟

با کودک بد غذا چه کنیم؟

عادت‌های عجیب غذایی کودک نوپای شما، اصلا عجیب نیستند! بد غذا بودن هم یک رفتار عادی برای کودکان است.

کد خبر : ۴۴۴۱۹
بازدید : ۲۰۲۴
با کودک بد غذا چه کنیم؟
وقتی پای عادت‌های غذایی به میان می‌آید، به سختی می‌توان عادت‌های غذایی کودکان را پیش بینی کرد. بعضی از روزها ممکن است زیاد نخورند، اما روزهایی هست که به نظر می‌‌رسد تمام روز را در حال خوردن هستند.
ممکن است غذایی را تا مدتها هر روز بخواهند و سپس ناگهان آن را کنار بگذارند. اینکه یک کودک چقدر غذا می‌خورد، کاملا متفاوت با مقدار غذایی است که کودکی دیگر می‌خورد.

اما نگران نباشید. عادت‌های عجیب غذایی کودک نوپای شما، اصلا عجیب نیستند! بد غذا بودن هم یک رفتار عادی برای کودکان است. اگر کودک شما هر کدام از علائم زیر را داشته باشد، پس کاملا طبیعی است.
  • رد کردن یک غذا به دلیل رنگ آن یا ترکیب آن
  • انتخاب تعداد معدودی از غذاها و چیزی غیر از آنها نخوردن
  • عدم توانایی برای تست کردن مزه‌ها و غذاهای جدید
  • از دست دادن علاقه و میل به غذایی که زمانی عاشقش بوده
  • خواستن یک قاشق یا چنگال خاص و فقط با همان وسیله غذا خوردن
بیشتر کودکان نوپا، بد غذا هستند، و این تنها جنبه‌ای از زندگی است که می‌توانند تا حدودی کنترل امور را به دست بگیرند! کودک شما با رد کردن غذا، استقلال طلبی‌اش را تمرین می‌کند. این وظیفه‌ی شماست که به عنوان پدر یا مادر، انتخاب‌های سالم غذایی را به او ارائه داده و به او عادت‌های خوب غذایی را یاد بدهید.
اگر اینکارها را بکنید و کودک‌تان هم انرژی لازم جهت رشد کردن را داشته باشد، پس دیگر جای هیچ نگرانی وجود ندارد.شما نمی‌توانید کودک‌تان را وادار به غذا خوردن بکنید، اما می‌توانید تشویقش کنید عادت‌های سالم غذایی را در پیش بگیرد و از غذا خوردنش لذت ببرد.

عادت‌های سالم غذایی

اجازه دهید کودک‌تان انتخاب کند که چقدر غذا بخورد
یک اصل بسیار خوب که باید آن را رعایت کنید، این است که یک قاشق غذاخوری از هر نوع غذایی را در هر سال از سن کودک‌تان به او معرفی کنید. مقدار کمی برایش سرو کنید و این فرصت را به او بدهید که مقدار بیشتری از شما بخواهد.

صبور باشید
غذاهای جدید را به دفعات زیاد پیشنهاد بدهید. شاید مجبور شوید غذای جدیدی را 10 تا 15 بار به کودک‌تان پیشنهاد بدهید تا او بالاخره بپذیرد.

اجازه دهید در تهیه‌ی غذا کمک‌تان کند
به کودک‌تان اجازه دهید هنگام خرید مواد غذایی به شما کمک کند. راهی پیدا کنید که در تهیه‌ی غذا و چیدن میز هم به شما کمک کند. اگر کودک تان در قسمت‌های مختلف تهیه‌ی غذا با شما همکاری کند، به خوردن تشویق خواهد شد.

غذا خوردن را برایش جالب کند
غذا را به شکل‌های جذاب و زیبا تزئین کنید و در آماده کردن بشقاب غذای او ابتکار به خرج دهید. تشویقش کنید برای غذاهای مورد علاقه‌اش، اسم‌هایی خاص انتخاب کند.

به او فرصت انتخاب کردن بدهید
به جای اینکه فقط سبزیجات برای کودک‌تان سرو کنید، اجازه بدهید بین دو غذا، یکی را انتخاب کند؛ «برای شام بروکلی دوست داری یا کلم برگ؟»

غذاهای جدید را با غذاهای قدیمی‌تر ترکیب کنید
غذای جدید را همراه با غذای که کودک‌تان از قبل دوست دارد سرو کنید. این کار باعث می‌شود تغییری که ایجاد می‌کنید، واکنش کمتری ایجاد کند.

برایش دیپ‌های مختلف تهیه کنید
دیپ‌های سالم برای کودک‌تان فراهم کنید تا کودک‌تان تشویق شود میوه‌ها و سبزی‌های جدید را امتحان کند. مثلا هوموس، ماست یا سس‌ها کم چرب سالاد می‌توانند دیپ‌های خوبی برای تکه‌های میوه و سبزی باشند.

الگوی خوبی برایش باشید
اگر کودک‌تان ببیند شما هم غذاهای متنوع و سالمی می‌خورید، بیشتر تمایل پیدا خواهد کرد که آنها را امتحان کند.

شاید بهتر باشد لیستی از غذاهایی که می‌دانید کودک‌تان دوست دارد تهیه کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارد.

زمان غذا خوردن را خوشایند کنید

اعلام کنید که زمان غذا خوردن نزدیک است
10 دقیقه قبل از غذا، به کودک‌تان بگویید که به زودی زمان غذا خوردن فرا می‌رسد. کودکان از فعالیت‌هایی که می‌کنند، بسیار خسته و هیجان زده می‌شوند و ممکن است احساس کنند دوست ندارند غذا بخورند. بگذارید کودک‌تان بداند تقریبا وقت خوردن رسیده است تا به خودش فرصتی برای تغییر حالت و آماده شدن برای غذا خوردن بدهد.

برنامه داشته باشید
بچه‌ها با برنامه بیشتر احساس راحتی می‌کنند. برای وعده‌های غذایی برنامه‌ی منظم داشته باشید و هر کسی در هر وعده‌ی‌ غذا، سر جای همیشگی‌اش بنشیند. تا جایی که ممکن است به روتین‌تان پایبند باشید.

از زمان غذا خوردن، هم برای خوردن و هم برای سپری کردن اوقاتی خوش و با کیفیت با اعضای خانواده استفاده کنید
اجازه ندهید کودک‌تان هنگام غذا خوردن با اسباب بازی‌اش بازی کند یا کتاب بخواند و تلویزیون تماشا کند. به کودک‌تان توضیح بدهید با هم غذا خوردن چقدر خوب و لذت بخش است. از او بخواهید تا زمانی که همه غذای‌شان را تمام کنند، سر سفره بماند.

زمان غذا خوردن را خوشایند کنید
اگر زمان غذا خوردن برای کودک‌تان لذت بخش باشد، او به خوردن تشویق خواهد شد. سعی کنید از بحث کردن سر میز غذا خودداری کنید.

انتظارات بیش از حد از کودک‌تان نداشته باشید
از کودک‌تان انتظار نداشته باشید رفتارهایی را که برایش واقعا دشوار است داشته باشد. مثلا از کودک سه ساله‌تان توقع نداشته باشید با قاشق و چنگال بزرگ غذا بخورد. برای خیلی از بچه‌ها غذا خوردن با یک قاشق کوچک و بدون چنگال بسیار راحت‌تر است.

میان وعده چطور؟
کودک شما باید روزانه ۳ وعده اصلی و 2 میان وعده بخورد. کودکان نوپا معمولا در یک وعده غذای کافی نمی‌خورند که تا وعده‌ی بعدی سیر بمانند. به کودک‌تان میان وعده‌های کوچک و سالم بدهید. مثلا: پنیر کم چرب، یک فنجان ماست، برش‌های سیب یا توت فرنگی، تکه‌های از بوقلمون کم چرب یا بیشکوئیت‌های سبوسدار با کره بادام زمینی.

سعی کنید نزدیک ه زمان وعده‌ی اصلی به کودک‌تان میان وعده ندهید. اگر وعده‌ی اصلی چند ساعت دیرتر است، میان وعده خوردن ایرادی ندارد، اما اگر قرار است یک ساعت دیگر غذای اصلی را به کودک بدهید، از میان وعده صرفنظر کنید. اگر کودک‌تان گرسنه سر میز غذا بنشیند، طبیعتا اشتهای بیشتری خواهد داشت.

اگر هم کودک‌تان وعده‌ی اصلی‌اش را کامل و به یکباره نمی‌خورد، می‌توانید یکی دو ساعت بعد به او میان وعده بدهید. اگر هم کودک تمایلی به خوردن میان وعده نداشت، می‌توانید تا رسیدن وعده‌ی بعدی صبر کنید و همان غذای اصلی را به او بدهید. معمولا کودک وعده‌ی دوم را می خورد و شما می‌توانید مطمئن باشید که کودک‌تان برای مدت طولانی گرسنه نمی‌ماند یا مشکلی مرتبط با تغذیه‌ی ناکافی پیدا نمی‌کند.
با کودک بد غذا چه کنیم؟
چند توصیه
برای تشویق کودک‌تان به غذا خوردن کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید، اما کارهایی هم هست که «نباید» انجام دهید:

کودک را مجبور نکنید بشقاب غذایش را تمیز کند
وقتی کودک‌تان دیگر گرسنه نیست، باید این اجازه را داشته باشد که خوردن را متوقف کند. اگر مجبورش کنید وقتی دیگر گرسنه نیست، باز هم به خوردن ادامه بدهد، در سیگنال‌های درونی او که می‌گویند به اندازه‌ی کافی خورده‌ است مداخله می‌کنید. این کار، اعتماد بنفسش را ضعیف کرده و ممکن است بد غذاتر شود. به او اجازه دهید به بدنش گوش دهد و انتخاب‌ها و عادت‌های سالم غذایی را در پیش بگیرد.

با کودک‌تان وارد مذاکره نشوید یا رشوه ندهید
تنبیه، تهدید و پاداش ایده‌های خوبی نیستند، چون بین شما و فرزندتان کشمکش ایجاد می‌کنند. در مورد غذا خوردن با او معامله نکنید، مثلا نگویید اگر سه قاشق بیشتر بخورد می‌تواند دسر بخورد. این کار به او یاد می‌دهد برای هر چیز دیگری هم وارد معامله بشود و پاداش بگیرد. با ادامه‌ی این روند، بعدها وقتی که سن کودک‌تان بیشتر شد، وارد درگیرها و کشمکش‌های بزرگ‌تری خواهید شد. ضمنا پاداش قرار دادن دسر، باعث می‌شود این غذا در ذهن او ارزشی بیش از اندازه پیدا کند، در نتیجه نگاه او به شیرینی‌ و چیزهای اینچنینی از نظر غذایی سالم نخواهد بود.

حتی اگر نگران این هستید که کودک‌تان از غذا خوردن سر باز بزند، این را به او نشان ندهید. اگر کودک‌تان به دنبال جلب توجه باشد، از نگرانی شما سوء استفاده خواهد کرد و ممکن است یاد بگیرد در زمان‌های دیگری هم به این شیوه جلب توجه کند.

اگر در مورد وضعیت غذایی کودک‌تان و رشد او نگران هستید در این مورد با پزشک او مشورت کنید.

سوال‌هایی که باید از پزشک کودک‌تان بپرسید
کودکم هر روز چقدر باید غذا بخورد؟

اگر کودکم به مدت چند روز متوالی، زیاد غذا نخورد آیا باید نگران باشم؟

آیا باید به کودکم مکمل‌هایی چون نوشیدنی‌های پروتئینی بدهم تا مطمئن شوم که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کند؟

بد غذایی کودکم چه زمانی برطرف خواهد شد؟
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید