داستان جعبه‌ها در مقابل موزه هنرهای معاصر چيست؟

داستان جعبه‌ها در مقابل موزه هنرهای معاصر چيست؟

ظاهرا داستان‌هاي موزه هنرهاي معاصر همچنان ادامه دارد. تا همين چندي پيش بحث انتقال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به خارج از كشور مطرح بود؛ ماجرايي كه با ورود رياست‌جمهوري متوقف شد تا آب‌ها كمي از آسياب بيفتد اما به تازگي خبر ديگري، دوباره نام موزه هنرهاي معاصر را بر سر زبان‌ها انداخت.

کد خبر : ۴۴۵۳۰
بازدید : ۱۴۰۰
داستان جعبه‌ها در مقابل موزه هنرهای معاصر چيست؟
ظاهرا داستان‌هاي موزه هنرهاي معاصر همچنان ادامه دارد. تا همين چندي پيش بحث انتقال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به خارج از كشور مطرح بود؛ ماجرايي كه با ورود رياست‌جمهوري متوقف شد تا آب‌ها كمي از آسياب بيفتد اما به تازگي خبر ديگري، دوباره نام موزه هنرهاي معاصر را بر سر زبان‌ها انداخت.

موضوع اين‌بار درباره تعداد زيادي جعبه در مقابل در ورودي موزه بود. خبري كه در يكي از كانال‌هاي تلگرامي منتشر شد و نويسنده عنوان كرده بود كه آيا قرار است اشيايي از موزه خارج شود يا برعكس قرار است وسايلي به موزه وارد شود و در ادامه توضيح داده بود از آنجاكه ليست آثار موجود در موزه مبهم است، نمي‌توان اين موضوع را ثابت كرد و به هر روي، وجود اين جعبه‌ها در مقابل در ورودي موزه ايجاد نگراني مي‌كند.

علي محمد زارع، سرپرست موزه هنرهاي معاصر در پاسخ به پرسشي درباره وجود اين جعبه‌ها گفت: اين جعبه‌ها به نمايشگاه بعدي موزه مربوط مي‌شوند. قرار است از روز سه‌شنبه آينده(جاري) نمايشگاهي از آثار حجمي هنرمند آلماني- انگليسي، توني كرگ در موزه برگزار شود و چون آثار او بسيار بزرگ و حجيم هستند، مجموعه اين آثار را به وسيله ٥ تريلي از آلمان به ايران منتقل كرده‌ايم.

او تاكيد كرد كه طبيعتا قرار نبوده آثار اين هنرمند با جعبه در موزه نمايش داده شوند و بنابراين ما اين آثار را از جعبه بيرون آورديم و جعبه‌ها را به انبار وزارت ارشاد فرستاديم تا دوباره آثار را در همين جعبه‌ها بسته‌بندي كنيم و به آلمان برگردانيم.

او البته اين اظهار تاسف را هم داشت: متاسفانه برخي افراد ذهن بيماري دارند و فقط دنبال حاشيه هستند. در حالي كه مي‌توانستند با طرح يك پرسش ساده، از ماجرا آگاه شوند. زارع در پاسخ به اين سخن كه موزه هنرهاي معاصر مدتي است مدام درگير حاشيه است، اين موضوع را به‌شدت رد و تاكيد كرد: « موزه هيچ حاشيه‌اي ندارد. موضوع خيلي ساده است. اين آثار به وسيله اين جعبه‌ها از آلمان به ايران منتقل شده و حالا هم بايد به وسيله همين جعبه‌ها از ايران به آلمان برگردانده شود. در موزه هم كه جايي براي نگهداري جعبه نداريم و بايد جعبه‌ها را به انبار وزارت ارشاد منتقل مي‌كرديم.»

وضعيت بلاتكليف انتقال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به خارج از كشور، عدم اطلاع هنرمندان از نحوه انتقال و قراردادها باعث اعتراض گسترده هنرمندان و باز شدن پاي مجلس و پاي رياست‌جمهوري شد.

با اين حال سرپرست موزه هنرهاي معاصر درباره انتقال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به خارج از كشور نيز توضيح داد كه فعلا اين روند متوقف است: «فعلا صحبتي در اين زمينه انجام نشده است ولي تلاش مي‌كنيم روند اين موضوع را دوباره به جريان بيندازيم.»
اما توضيح در مورد جعبه‌هاي شبهه برانگيز و آثار هنرمند آلماني- انگليسي را زارع ترجيح داد در نشست خبري اين نمايشگاه كه فردا برگزار مي‌شود، ارايه كند و تنها به بيان اين نكته بسنده كرد كه آثار توني‌كرگ، مجسمه‌هاي بزرگ چند تني هستند كه به وسيله اين جعبه‌ها حمل و نقل مي‌شوند، درحالي كه بيشتر آثار موزه هنرهاي معاصر ما نقاشي هستند كه قطعا خارج كردن آنها از موزه با اين جعبه‌ها انجام نمي‌شود.

به هر حال و با وجود اين حاشيه‌ها موزه هنرهاي معاصر روزهاي پر تب و تابي را پشت سر مي‌گذارد. همين روزها قرار است مرمت و بازنگري اثر ماده و فكر (حوض روغن) در دستور كار قرار بگيرد و همين امروز نشستي خبري درباره اين اقدامات با حضور نوريوكي هاراگوچي، هنرمند ژاپني در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود و به فاصله چند روز نيز نمايشگاه آثار حجمي هنرمند انگليسي آلماني ‌ـ توني كرگ ـ در موزه برپا مي‌شود. زارع پيش از اين خبر داده بود كه حدود ۸۰ اثر از توني كرگ در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش در مي‌آيند و سپس بخشي از اين آثار به ترتيب در موزه هنرهاي معاصر اصفهان و موزه هنرهاي معاصر كرمان ميزبان بازديدكنندگان خواهند بود.

اين نمايشگاه با حمايت اسپانسر خصوصي برگزار مي‌شود و انتخاب نمايشگاه آثار توني كرگ ماحصل اطلاعات و شناخت مدير مركز هنرهاي تجسمي و به انتخاب او صورت گرفته است.

توني كرگ يكي از هنرمندان مطرح مجسمه‌سازي در سطح جهان و به خصوص اروپا است. او هنرمندي انگليسي- آلماني است كه در حال حاضر مقيم كشور آلمان است. وي مجسمه‌هاي سنگين و بزرگ مي‌سازد. نمايشگاه آثار توني كرگ كه به مدت سه ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا خواهد بود، با حضور اين هنرمند در ايران برپا مي‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید