چه کسانی سئات اسپانیا را نیامده فراری دادند؟!

چه کسانی سئات اسپانیا را نیامده فراری دادند؟!

صنعت خودرو ایران نقش غیر قابل انکاری در رشد اقتصادی ایران در تمام سال‌های پس از جنگ تحمیلی داشته و دارد. سال‌ها نارضایتی مصرف‌کنندگان از صنعت خودرو نیاز شدید این صنعت به خانه‌تکانی اساسی بعد از برجام را اجتناب ناپذیر کرده است.

کد خبر : ۴۴۶۰۱
بازدید : ۲۱۲۹
چه کسانی سئات اسپانیا را نیامده فراری دادند؟!
صنعت خودرو ایران نقش غیر قابل انکاری در رشد اقتصادی ایران در تمام سال‌های پس از جنگ تحمیلی داشته و دارد. سال‌ها نارضایتی مصرف‌کنندگان از صنعت خودرو نیاز شدید این صنعت به خانه‌تکانی اساسی بعد از برجام را اجتناب ناپذیر کرده است.
به گزارش عصر خودرو، حضور بازیگران بین‌المللی و ایجاد رقابت بین شرکت‌های مختلف در کنار خصوصی‌سازی واقعی و نیز تقویت بخش خصوصی در حال رشد از الزامات اساسی این صنعت است هرچند آنچه می‌بینیم بیش از دعوت از بازیگران بین‌المللی، راندن آن‌ها از بازار ایران در سایه توهمی ۳۰ ساله است.

سال‌ها است مصرف‌کنندگان ایرانی دچار توهم توطئه در صنعت خودرو ایران شده‌اند. به‌راستی جز فرانسوی‌ها کسی اجازه حضور در بازار ایران را ندارد؟!

تئوری‌ای که امروز با مصاحبه یکی از سخنگویان شرکت سئات اسپانیا که زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن است یک‌بار دیگر در افکار عمومی زمزمه خواهد شد. سخنگوی سئات به خبرگزاری رویترز گفته این شرکت از سرمایه گذاری در ایران انصراف داده است.

اندکی تحقیق از مشکلات بی‌پایان گروه فولکس‌واگن در بدو ورود به ایران در پسابرجام خبر از فاجعه‌ای وحشتناک می‌دهد. سئات از مشکلات سرمایه گذاری در ایران سرسام گرفته است. بلاتکلیفی مطلق را ما ایرانی‌ها سال‌ها با پوست و گوشت و استخوانمان عجین کرده‌ایم. فرانسوی‌ها هم به هر دلیلی در این نابسامانی از ما پوست کلفت‌تر شده‌اند و چینی‌ها هم در راه استادی به پیشتازی رسیده‌اند.

اما آلمانی‌ها با مکتب دقیق خود هرگز این‌همه بی‌سروسامانی را تاب نخواهند آورد کمااینکه در حوزه‌های دیگر و به‌طور مشخص در صنعت نمایشگاهی هم داد آلمان‌ها در آمده است.

سخنگوی سئات اعلام کرده است تصمیم این شرکت برای انصراف از سرمایه گذاری در ایران هیچ ربطی به هیاهوی اخیر ترامپ ندارد. پیگیری‌های اولیه ما هم نشان می‌دهد این حرف گزاف نیست.
به‌راستی چرا سئات اسپانیایی تازه سروسامان گرفته به دست گروه فولکس آلمان باید در این مقطع حساس که همه مملکت برای جذب سرمایه گذار بسیج شده‌اند این‌گونه سودای رفتن کند؟ ده‌ها مورد قرارداد جذب سرمایه گذار بعد از برجام ثبت شده و یا در حال ثبت است. آیا میدانیم انتشار این خبر آن‌هم توسط رویترز چه اثرات سوئی در ادامه راه خواهد داشت.

روی سخن ما در این نوشتار فقط و فقط با معاون اول رییس جمهور و فرمانده اقتصاد مقاومتی است. فقط به دلیل مسئولیت فرماندهی اقتصادی ایشان و تغییر دو وزیر مربوطه یعنی وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد که تازه بر صندلی وزارت نشسته‌اند، ولی ایشان در چهار سال اول دولت همین مسئولیتی را داشتند که امروز نیز دارا هستند.

جناب فرمانده اقتصاد مقاومتی که تجربه وزارت صنعت و معدن را دارید آگاه باشید که هیچ‌کس برای سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه صنعت فرش قرمز پهن نکرده است. قواعد جدید بدون توجیه اقتصادی وزارت صنعت باعث شده سئاتی‌ها هر چه حساب‌وکتاب کرده‌اند سودی در سرمایه گذاری پیدا نکنند و عطای سرمایه گذاری را به لقایش ببخشند.
هیچ‌کس نیست قوانین من‌درآوردی مملکت ما را برای ساخت داخل کردن قطعات و اعطای مجوز تولید برای شروع کار در ایران را توضیح دهد؛ میدانید چرا؟ چون ساخت داخل کردن و استفاده از توان قطعه سازان ایرانی مکتب تعرفه‌ای ندارد بلکه مکتب زور دارد.
آخر وزیر قبلی ما را که همه دنیا می‌شناسند کمی اهل زور بود! این چکیده مطلبی است که بعد از ده‌ها جلسه می‌خواهند به عرض برسانند. سئات از بلاتکلیفی و عدم ثبات قوانین واردات و تولید خودرو فرار کرد و رفت.

جناب فرمانده عرض را کوتاه کنیم. مردم می‌خواهند بدانند چرا یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروساز دنیابا همه زیرمجموعه هایش عاشقانه وارد بازار ایران شده است، اما خودروهای فولکس‌واگن در اتوبان قزوین در حال خاک خوردن هستند؟ آیا مردم باور کنند تئوری توهم همیشگی خود را؟

جناب فرمانده، کل خودروهای گروه فولکس‌واگن را در راه ایران پنچر کرده‌اند، کل گروه فولکس‌واگن. کافی است همین الان گوشی تلفن را بردارید به متولی برجام یعنی دکتر ظریف زنگ بزنید به شما خواهند گفت: در دولت شما چه بلایی بر سر حضور گروه فولکس‌واگن آورده‌اند. اگر آقای ظریف در جلسه تشریف داشتند و جواب تلفن شما را ندادند ایرادی ندارد آقای سفیر در آلمان نیک می‌داند و تلفن ایشان قطعا اشغال نیست.
ماه‌ها صبر کردیم، اما صبرمان لبریز شد از خیانت‌هایی که برای حضور آلمانی‌ها در ایران انجام می‌شود، باور کردنی نیست اسم این اتفاقات پیوسته بر سر فولکس‌واگن، بی‌عرضگی باشد قطعا خیانت است و از این لحظه حضرت‌عالی هم از این خیانت‌ها باخبر هستید. یک تماس کوتاه کافی است که سرنوشت یک تئوری توهم ۳۰ ساله عوض شود. آیا وقت حضور آلمانی‌ها که خدمات بی نظیری در طول تاریخ به صنعت مملکت کرده اند نرسیده است؟

آقای فرمانده تا فولکس خودش و بقیه زیر مجموعه اش را از ایران خارج نکرده اقدام عاجلی بفرمایید. از بحران سرمایه گذاری رنو که قطعا با خبر هستید؟! این اتفاقات به نام دولت تدبیر و امید ثبت می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید