تیک آف "ایران خودرو" به سوی آینده

تیک آف "ایران خودرو" به سوی آینده

صبح امروز شرکای چندملیتی ایران خودرو با تشریح برنامه‌های آینده خود، برنامه توسعه برند ملی سمند را وارد دوره جدیدی کردند...

کد خبر : ۴۴۷۸۳
بازدید : ۶۴۹۴
ایران‌خودرو، پلت فورم ملی و راه‌های افتخار

فرادید | صبح روز چهارشنبه سالن کوچک ساپکو واقع در کیلومتر 12 جاده مخصوص میزبان رویدادی بزرگ بود که درباره آن باید ساعت‌ها حرف زد. ایران خودرو گویا این بار واقعا عزم خود را جزم کرده تا با کمک شرکت‌های معتبر بین المللی از ماهله آلمان و سازنده موتورهای برند آئودی تا پینین فارینا طراحی برخی از بهترین خودروهای تاریخ، خود را از سازنده‌ای ملی و منطقه ای به خودروسازی بزرگ و بین المللی تبدیل کند.

به گزارش فرادید؛ ایران خودرو در این راه علاوه بر یک سرمایه‌گذاری گسترده که احتمالا در پایان دوره یعنی سال 2025 به بیش از یک میلیارد دلار می رشد، حجم تولید خودروهای جدید از محل پلتفرم ملی را به بیش از 850 هزار دستگاه می رساند. درباره این قرارداد ذکر چند نکته الزامی است.

نخست اینکه برای نخستین بار در تاریخ ایران، یک شرکت ایرانی با همکاری شرکای درجه یک بین المللی تلاش دارد در قواره جهانی به تولید صنعتی رقابتی دست بزند. این کار قبلا در هیچ یک از صنایع غیرنفتی ایران نظیر نداشته و بلندپروازی ایران خودرو شایسته تحسین است. اقتصاد ما برای رشد به مدیران آینده نگر و بلندپرواز احتیاج دارد.

دوم اینکه ایران خودرو قرار است علاوه بر حدود 60 شرکت بین المللی، چیزی قریب به 100قطعه‌ساز ایرانی را در پروسه تولید محصولات جدید خود درگیر کند. این یعنی شغل، شغل و شغل. پیش‌بینی موسسه جهانی مک‌کینزی از فرصت‌های اشتغال در صنعت خودرو برای سال 2035 بالغ بر 400 هزار واحد است، موضوعی که به هیچ وجه نباید دست کم گرفته شود.

سوم در سال 2025 به عنوان موعد نتیجه دادن این قرارداد چندبعدی، قرار است سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو و مجموعه شرکت‌های زنجیره تامین بزرگترین خودروساز خاورمیانه از 1300 واحد فعلی به بیش از 3000 واحد برسدو در عین حال تولید خودرو با 300درصد رشد، به بیش از 8.1 میلیون دستگاه در سال برسد.

چهارم اینکه قرار است سالانه بیش از 30درصد این محصولات به خارج از کشور صادر شوند که این به معنی صادرات سالانه 250 هزار دستگاه خودرو به خارج از مرزهای ایران است. اگر این را بگذاریم کنار صادرات بیش از 300هزار دستگاه خودروی مدرن از سوی رنو و پژوسیتروئن، ایران رسما به یکی از قطب‌های جدید صادرات خودرو در یک دهه آینده در جهان تبدیل خواهد شد.

پنجم اینکه در حال حاضر شرکت ایتالیایی پينين فارينا در طراحی خودرو با خودروسازانی چون فیات، ب.ام.و، میتسوبیشی، ولوو و فورد همکاری می‌کند. این فرصتی بزرگ برای ایران در مقایسه با ترکیه و هندوستان است که همانند ایران، روی خودرو برای صادرات گسترده حساب باز کرده‌اند. ایران اگر به دانش طراحی خودرو دست یابد می‌تواند به واسطه شرایط استراتژیک خود منافع بسیاری از این بخش عاید خود نماید. در یک کلام اینکه طراحی خودرو را جدی بگیریم چون امثال محمدحسین امینی یکتا طراح جوان و ایرانی مرسدس بنز در کشور کم نیستند.

ایران‌خودرو، پلت فورم ملی و راه‌های افتخار

ششم ، ایران خودرو قرار است با کمک دانش فنی بالایی که شرکت مشهور ماهله دارد، به ساخت اتومبیل‌های الکتریکی، هیبریدی و سبز در انواع سدان، اس‌یووی، وانت و هاچ بک اقدام کند و در این راستا تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم رانندگی خودران یا اسکنرهای تشخیص هویت مالک را هم زیر نظر دارد. لازم است دولت با سرمایه گذاری بیشتر روی این حوزه‌ها از طریق جهت‌دهی به دانشگاه‌های برتر و صنعتی کشور، زمینه تقویت بنیه علمی کشور در این حوزه را فراهم سازد.

هفتم ، آن گونه که مجله اکونومیست تولید اتومبیل های الکتریکی در بدترین و بهترین حالت تا سال 2030 به 150 تا 250 میلیون دستگاه می‌رسد و ورود ایران به این جرگه می تواند زمینه ماندگاری صنعت خودرو در ایران را فراهم سازد. جالب است بدانید یک موسسه آینده سنجی اقتصادی معتبر اعلام کرده در افق 2025 یعنی تنها تا 8 سال دیگر سهم این نوع خودروها تا 14 برابر افزایش یافته و اتومبیل‌های الکتریکی به آلترناتیو جدی خودروهای بنزینی و دیزلی تبدیل می شوند .

هشتم، تامین زیرساخت‌های شارژ اتومبیل‌های الکتریکی در کنار بسترسازی مناسب جهت افزایش میزان تولید برق کشور یکی از موضوعات مهمی است که نادیده گرفتن آن به برنامه ایران خودرو ضربات جدی وارد می‌کند. به زودی برق جایگزین نفت می‌شود و لازم است توسعه ساخت انرژی برق از طریق گسترش نیروگاه‌های خورشیدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

نهم، در افق چشم‌انداز 1404 اعلام شده کشور سالانه باید بالغ بر 22 میلیارد دلار قطعه و خودرو به خارج از کشور صادرات کند. این میزان صادرات برابر با درآمد 6ماه فروش نفت خام با نرخ بشکه‌ای 50 دلار است و می‌تواند ارزش و عمق بالایی به اقتصاد ایران ببخشد.

دهم، صادرات خودرو فقط به ساخت اتومبیل مدرن و ایمن و جذاب محدود نیست. لزوم آغاز یک سیاستگذاری دقیق و چند بعدی از سوی وزارت خارجه، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و نیز سایر نهادهای متولی در راستای صادرات حیاتی ترین امری است که لازم است هرچه زودتر کلید زده شود. آقایان سیاستمدار هم بهتر است تنش‌های سیاسی داخلی را کاهش دهند و با اجماع روی حل معضلات، به فکر اشتغال و صنعت و اقتصاد باشند که ابرچالش بیکاری در کمین آتیه کشور نشسته و تهدید جدی و بزرگی برای امنیت ملی ماست.

ایران‌خودرو، پلت فورم ملی و راه‌های افتخار

یازدهم، یادم نرود بهبود فضای کسب و کار در صنعت خودرو و تلاش برای ایجاد یک محیط رقابتی مهم‌ترین کاری است که مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور در فضای داخلی باید برای ایجاد آن اهتمام کنند تا ماهله آلمان، هیوندای پاورتک کره جنوبی، پینین فارینای ایتالیا و گروه چندملیتی هاچینسون را برای حضور در بازار ایران راضی کند.

و در پایان، یادمان نرود از ناحیه نبود رقابت در این 4 دهه بزرگترین ضربه را به صنعت قدیمی خودروسازی‌مان وارد کرده ایم. بگذاریم شرکت‌های توانمند داخلی خارجی در شرایطی برابر و سالم با هم رقابت کنند تا به عینه معجزه اقتصاد آزاد و رقابتی را ببینیم. اقتصاد ایران تشنه رقابت است، در راه خدا از رقابت حمایت کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید