درس‌های موفقیت از ایلان ماسک

درس‌های موفقیت از ایلان ماسک

در حال حاضر "ایلان ماسک" آینده‌نگرترین فرد روی زمین است. او یک کارآفرین، مخترع و سرمایه‌گذار آمریکایی است. معروف‌ترین فعالیت‌هایش ریاست شرکت "تسلا موتورز"، بنیان‌گذاری شرکت‌های انتقال مالی PayPal و شرکت فضایی SpaceX می‌باشد.

کد خبر : ۴۴۸۰۴
بازدید : ۴۰۶۵

درس‌های موفقیت از ایلان ماسک

فرادید | در حال حاضر "ایلان ماسک" آینده‌نگرترین فرد روی زمین است. او یک کارآفرین، مخترع و سرمایه‌گذار آمریکایی است. معروف‌ترین فعالیت‌هایش ریاست شرکت "تسلا موتورز"، بنیان‌گذاری شرکت‌های انتقال مالی PayPal و شرکت فضایی SpaceX می‌باشد.

"رندی اتینگر" معاون اجرایی "کاتر اینترنشنال" درباره او گفت: "انگار بنجامین فرانکلین و استیو جابز را ترکیب کرده‌اند و ایلان ماسک به وجود آمده است."

در اینجا به 10 توصیه ماسک برای موفقیت می‌پردازیم؛ توصیه‌های مردی که "مردِ آهنی دنیای واقعی" لقب گرفته است:

1. ایجاد دیدگاه قدرتمند

بهترین رهبران و مدیران آن‌هایی هستند که دیدگاه و چشم‌انداز محکمی دارند و راه را برای رسیدن به آن هموار می‌کنند. آن‌ها قادرند دیگران را به دیدن چشم‌اندازشان تشویق کند. مردم عادی معمولاً چشم‌اندازهایی دارند که تکاملی است. در حالی رهبران بزرگ و تأثیرگذار مانند ایلان ماسک دیدگاه انقلابی دارند. آن‌ها خوب می‌دانند چطور به جلو حرکت کنند و بازی را تغییر دهند. راه‌حل پیشنهادی ماسک برای ترافیک ایجاد قطارهایی سرعت‌بالا به نام "هایپرلوپ" است که مسافران را در عرض 30 دقیقه از لس‌آنجلس به‌سان فرانسیسکو ببرد. یعنی با سرعت 800 مایل در ساعت. طرح او برای اجرایی شدن به 8 سال زمان و حدود 10 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

2. ایده‌ها تنها در صورت عملی شدن با ارزش‌اند

ایده‌ای که عملی نشده باشد تنها یک ایده باقی می‌ماند. اما ایده‌ای که به‌طور فوق‌العاده اجرا شود، این پتانسیل را دارد که به یک تجارت بزرگ تبدیل شود. رهبران مؤثر نه‌تنها از قدرت ذهن‌های خلاق بهره می‌برند، بلکه مدل‌های تجاری پایداری ایجاد می‌کنند که نتایج مالی خوبی در پی دارد. امروزه مدیران باید علاوه بر نوآوری، توانایی اجرای قوی ایده را نیز داشته باشند. همچنین باید بدانند چه زمان از سر راه کنار بروند و به افراد توانای دیگر اجازه رهبری دهند. امروز هایپرلوپ تنها یک ایده است. با توجه به اولویت‌های ماسک، اجرای آن را به دست افراد دیگری می‌سپارد.

3. نوآوری می‌تواند از هر نقطه جهان باشد

ایده ‌هایپرلوپ حاصل دو شرکت با یک چشم‌انداز مشترک است. نمی‌خواستند تنها ماشین و فضاپیما بسازند، بلکه می‌خواستند تصور انسان‌ها از حمل‌ونقل را تغییر دهند. ماسک این ایده را به‌عنوان ایده‌ای "باز" به مردم ارائه داده که نشان می‌دهد رهبران بزرگ‌ راهی برای مشارکت مردم در حل مشکلات پیدا می‌کنند.

4. با یکپارچگی عمل کنید

ماسک برای راه‌اندازی شرکت تسلا از دولت وام گرفت. اخیراً وام 400 میلیون دلاری که از مالیات مردم تهیه‌شده بود را پس داد و گفت: "می‌خواهم از وزارت انرژی و اعضای کنگره تشکر کنم که برای ایجاد برنامه ATVM زحمت زیادی کشیدند. به‌ویژه از مردم آمریکا تشکر می‌کنم با پرداخت مالیات این مبلغ را فراهم کردند." رهبران با راه رفتن بر پشت دیگران پول درمی‌آورند. اما با بالا کشیدن دیگر افراد نام نیک از خود به‌جای می‌گذارند.

5. ساخت محصولات عالی

ماسک پس از فروش سهامش در Zip2 ، شرکت PayPal را بنیان‌گذاری کرد که با بیش از 173 میلیون کاربر بخش جدایی‌ناپذیری از دنیای کسب‌وکار آنلاین است. شهرتش نشان‌دهنده محصول و خدمات عالی است.

6. داشتن اعتمادبه‌نفس

رهبران بزرگ اعتمادبه‌نفس راسخ و محکمی دارند. اگر داستان‌ها موفقیت این افراد را بخوانید، متوجه می‌شوید که آن‌ها به استفاده از پول دیگران برای تأمین مالی پروژه‌های خود می‌پردازند، که اگر پروژه شکست بخورد ثروت شخصی خود را از دست ندهند. اما ایلان ماسک آن‌قدر به خود و توانایی‌هایش باور دارد که از پول خودش برای تأمین مالی پروژه‌هایش استفاده می‌کند. او بیش از 100 میلیون دلار از پول خودش را در شرکت SpaceX ، 10 میلیون دلار در Solarcity و حداقل 55 میلیون دلار را در تسلا موتورز سرمایه‌گذاری کرد.

7. قواعد را برهم بزنید

ماسک هرگز از دگرگون کردن شرایط نترسیده است. او کاملاً هر چه درباره تولید خودرو می‌دانیم را نادیده گرفت و ماشینی کاملاً متفاوت خلق کرد. بااینکه این ماشین پرواز نمی‌کند، اما شروع کار تسلا صنعت خودروسازی را متحول کرده است. تسلا فوق‌العاده کارآمد است و کاملاً قابل ارتقا است (لارم به خرید یک ماشین جدید نیست) و بسیار شیک و لوکس است.

8. تلاش و پافشاری را بلد باشید

ماسک و دیگر رهبران بزرگ می‌دانند که شکست یک "بازخورد" است. ماسک باور دارد که می‌تواند هزینه سفر فضایی را کاهش داده و آن را به یک واقعیت تبدیل کند. در طول مسیر با مشکلاتی از قبیل تأخیر در طراحی و آزمایش روبرو می‌شود که او را چند سال از برنامه عقب می‌اندازد. اولین آزمایشی که انجام داد با شکست روبرو شد زیرا موتور فضاپیما آتش گرفت. در دومین آزمایش فضاپیما آن‌قدر که انتظار داشت به مدار زمین نزدیک نشد. اما ماسک پروژه‌اش را رها نکرد، در عوض از شکست‌هایش درس گرفت و در طول مسیر آن‌ها را اصلاح کرد. تا اینکه در سال 2010 موشک Falcon با موفقیت راه‌اندازی شد.

9. یادگیری مداوم یک اولویت است

افرادی مانند ماسک مدام در حال ایده پردازی هستند. او به‌عنوان یک کارآفرین با ایده‌هایش چندین شرکت میلیون دلاری راه‌اندازی کرده، اما چطور این کار را می‌کند؟ ماسک شدیداً اهل مطالعه است و قادر است ارتباط میان دو چیز را ببیند که دیگر افراد قادر به تشخیص آن نیستند. این توانایی باعث می‌شود جهش‌های بزرگی داشته باشد.

10. شبکه روابط و برقراری ارتباط

زمانی که ماسک دانشجو بود، با افراد جالبی که دوست داشت آن‌ها را ببیند تماس می‌گرفت. یکی از این افراد "پیتیر نیکلسون" مدیر اجرایی بانک "نوا اسکوتیا" بود. این تماس به دیدار نیکلسون ختم شد و او ماسک را به یک دوره کارآموزی در تابستان فرستاد. تجربه ماسک در بانک انگیزه تأسیس شرکت PayPal را ایجاد کرد.

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید