هواپیمای کوچکتر برای انتقال اجساد بفرستید

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: هواپیمای 747 ایران ایر آماده اعزام است اما عربستان می گوید هواپیمای کوچکتر اعزام کنیم و آنها می گویند ایرباس بفرستید.

کد خبر : ۴۴۸۴
بازدید : ۱۷۲۷
فرادید | دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: هواپیمای 747 ایران ایر آماده اعزام است اما عربستان می گوید هواپیمای کوچکتر اعزام کنیم و آنها می گویند ایرباس بفرستید.

علی اصغر احمدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره آخرین آمار جان باختگان ایرانی فاجعه منا با بیان اینکه آمار تغییری نکرده است افزود: متاسفانه تاکنون 228 زائر ایرانی جان باخته اند و 246 نفر هم همچنان مفقود هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون 27 زائر ایرانی مجروح هستند اضافه کرد: از این تعداد 12 نفر زیر دستگاه و 15 نفر بصورت عادی تحت درمان هستند.

احمدی گفت: از بدو حادثه غم بار ستاد بحران در منا زیر نظر بعثه مقام معظم رهبری با مدیریت آقای اوحدی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان عربستان شرایط را مساعد می کردند ، تعداد کمتری کشته می شدند افزود: پس از همه جستجوها که در قالب ده تیم ایرانی برای پیدا کردن مفقودان انجام شد اما با این همه تلاش تقریباً پیدا کردن عزیزان بصورت زنده خیلی جای امیدواری نیست .

دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در تهران ستادی به ریاست وزیر کشور و کمیته های چند گانه تشکل شده است گفت: موضوع انتقال پیکرهای زائران به هلال احمر موکول شد اما با هماهنگی همه دستگاه ها. همچنین همه مقدمات در تهران و سایر استانها فراهم شده است.

احمدی با بیان اینکه برای انتقال پیکرها به دو مجوز عربستان نیاز داریم افزود: یکی مجوز انتقال از جده به تهران و دوم هواپیمایی که باید اعزام کنیم باید به تایید عربستان برسد.

وی ادامه داد: هواپیمای 747 ایران ایر آماده اعزام است اما عربستان می گوید هواپیمای کوچکتر اعزام کنیم و آنها می گویند ایرباس بفرستید.

دبیر کل جمعیت هلال احمر در بیان علت این موضوع گفت: کارشناسان باید در این باره نظر دهند.

احمدی افزود: سازمان هواپیمایی، شرکت های هواپیمایی هما و ماهان و هواپیماهای نیروهای نظامی ما هم برای در اختیار گذاشتن هواپیما اعلام آمادگی کرده اند و به محض اینکه عربستان اجازه پرواز را صادر کند ما هواپیماها را برای انتقال پیکرها به کشورمان اعزام می کنیم.

وی گفت: پیکر پاک این عزیزان را مستقیم از جده به استان ها می بریم و یا اگر به تهران بیایند بلافاصله به مراکز استانها انتقال داده می شود و مراسم را در فرودگاه مهر آباد خواهیم داشت و مسئولیت و برنامه ریزی برای انجام این کار بر عهده استاندار تهران است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر افزود: پس از برگزاری مراسم در فرودگاه مهر آباد پیکر عزیزان باید احراز هویت و اسناد لازم باید فراهم و پیکرها تایید و شناسایی شود سپس سازمان حج و زیارت به خانواده ها اعلام می کند.

احمدی ادامه داد: هم مقامات قضایی و هم پزشکی قانونی و ناجا با همه توان آماده هستند تا در سریع ترین زمان امور قانونی پیکرها انجام و به خانواده ها تحویل داده شود.

وی تاکید کرد: مردم اخبار مربوط به این مسئله را از سازمان حج و زیارت مراکز استانها دریافت کنند.
دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت:تا کنون حدود 100 پیکر جان باخته ایرانی فاجعه منا آماده انتقال هستند و همکاران ما در مکه در تلاشند به سرعت شناسایی بقیه پیکرها انجام و از سردخانه ها منتقل و مقدمات انتقال آنها به کشور انجام شود.

مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج هم در ارتباط تلفنی از مکه با این برنامه آخرین آمار جان باختگان ایرانی فاجعه منا را 228 نفر اعلام کرد و گفت برای شناسایی پیکرها زمان مشخصی را نمی توان تعیین کرد زیرا کار از طرف سعودی ها به کندی انجام می شود.

وی افزود: سعودی ها در این باره 2 مشکل دارند یکی اینکه نیروهای آنها برای مواقع بحران ها آموزش لازم را ندیده اند و در برخورد با این بحران ها فلج هستند و دوم اینکه کادر درمانی بیمارستان های آنها هم به اندازه کافی آموزش ندیده اند.

مرعشی ادامه داد: این دو عامل موجب شد بسیاری از زائران را که می شد نجات داد از دست دادیم..

وی افزود: به تیم های ما هم اجازه ورود نمی دادند و به سختی آمبولانسهای ما آنجا رفتند و توانستند 400 بیمار از کشورهای مختلف را به بیمارستان ها انتقال دهند.

مرعشی درباره شناسایی پیکرها در سردخانه ها هم گفت: 21 کانتینر 18 چرخ یخچال دار بصورت 24 ساعته روشن هستند و حدود 100 تا 200 جسد از همه کشورها در هر کدام از این کانتینرها وجود دارد و اجساد روی هم هستند.

وی افزود: برخی از اجساد هم در کف سالن های تشریح وجود دارند و سردخانه های کشویی که 920 تایی است هنوز تخلیه نشده اند تا اجساد کانتینرها تخلیه و به آنجا منتقل شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج گفت: اجساد از کانتینرها باید تخلیه تا پیکرهای ایرانی از دیگر پیکرها جدا شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید