بابک زنجانی:چه گردن كلفتي ميتوانم بكنم؟

من هيچ‌وقت با وزارت نفت معامله نكرده‌ام؛ يك مجموعه نفتي در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابي كه معرفي كرده، دريافت كرده و به واسطه آن پول بلوكه شده و حال كه دولت عوض شده به زور مي‌گويد پول را دوباره پرداخت كن، چون صاحب بانك و سهامدار من مي‌باشم.

کد خبر : ۴۴۸۵
بازدید : ۱۲۸۰
من هيچ‌وقت با وزارت نفت معامله نكرده‌ام؛ يك مجموعه نفتي در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابي كه معرفي كرده، دريافت كرده و به واسطه آن پول بلوكه شده و حال كه دولت عوض شده به زور مي‌گويد پول را دوباره پرداخت كن، چون صاحب بانك و سهامدار من مي‌باشم.

روزنامه اعتماد نوشت:

شش روز مانده به موعد دادگاه، بابك زنجاني زير همه‌چيز زد؛ «من هيچ‌وقت با وزارت نفت معامله نكرده‌ام.» او حالا مي‌گويد در معامله نفتي پرحاشيه‌اي كه مسير بابك زنجاني را به زندان اوين كشانده، هيچ ربطي به طرفين نداشته و تنها پول معامله به حساب بانكي واريز شده كه متعلق به اوست. چيزي كه با روايت‌هاي قبلي از پرونده بابك زنجاني فاصله زيادي دارد. تاكنون هر چه بوده بر اين تاكيد مي‌شد كه محموله نفتي مورد دعوا تحويل بابك زنجاني شده و او بعد از فروش آن در خارج از كشور، پولش را برنگردانده است.

بابك زنجاني اكنون اما حرف ديگري مي‌زند؛ «وزارت نفت مگر بارش را به من داده كه از من طلب مي‌كند؟» اين مطالب قسمتي از نامه‌اي است كه وكيل بابك زنجاني مدعي شده كه او قبلا خطاب به رييس‌جمهوري و نمايندگان مجلس نوشته است. نامه‌اي كه كوهپايه‌زاده گفته مخاطب اصلي آن «دولت و به ويژه شخص آقاي روحاني» بوده است. بابك زنجاني در اين نامه ضمن گلايه از معاون اول رييس‌جمهوري، سخنان جهانگيري را «بي‌احترامي» نسبت به خودش دانسته است. او با اشاره به اينكه از سوي اسحاق جهانگيري «گردن كلفت» عنوان شده خطاب به رييس‌جمهوري گفته است: «جناب رييس‌جمهور من در زندانم و دادسرا در حال رسيدگي پرونده است، من چه گردن كلفتي مي‌توانم بكنم؟ وقتي فسادي وجود ندارد، من چرا بايد نام افرادي را ببرم و آنها و زندگي آنها را نابود كنم؟»

زنجاني همچنين درباره پيگيري‌ پرونده‌اش توسط دولت نيز مدعي شده «در اصل مجموعه شما دنبال يك زياده‌خواهي است و اسم آن را فساد من ناميده.» اما اصل اين نامه به جايي بازمي‌گردد كه زنجاني كل موضوع معامله نفتي با دولت قبل را رد مي‌كند؛ «من هيچ‌وقت با وزارت نفت معامله نكرده‌ام؛ يك مجموعه نفتي در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابي كه معرفي كرده، دريافت كرده و به واسطه آن پول بلوكه شده و حال كه دولت عوض شده به زور مي‌گويد پول را دوباره پرداخت كن، چون صاحب بانك و سهامدار من مي‌باشم.»

او خطاب به رييس‌جمهوري اين‌گونه توضيح داده است؛ ‌«آقاي دكتر من در بانك متعلق به خودم در خصوص همه سپرده‌گذاران مسوولم؛ چرا بايد اطلاعات يك بانكي كه ربطي به اين كشور ندارد را در اختيار معاون اول شما بگذارم كه ايشان به من نگويد گردن كلفت! آيا اگر شما جاي من بوديد چنين مي‌كرديد؟ به من فرموديد من چون صاحب بانكم موظفم پول شما را بدهم و كاري به كسي نداريد. من از روز اول تمام زندگيم را دو دستي تقديم كردم، چه بايد مي‌كردم و نكردم كه اين همه بي‌احترامي به من مي‌شود؟» نامه زنجاني اين‌گونه با انكار مجدد معامله نفتي معروف به پايان مي‌رسد؛ «وزارت نفت مگر بارش را به من داده كه از من طلب مي‌كند؟ باري در اختيار شركت خارجي خود گذاشته و آن هم پولش را دريافت كرده، مي‌توانست در بانكي ديگر وصول كند، حال كه تحريم شده، من مقصرم؟»

روايت قبلي زنجاني از محموله‌هاي نفتي
بابك زنجاني با اين نامه موضوعي را انكار كرده كه تا امروز موضوع اصلي پرونده اوست؛ دريافت محموله نفتي از دولت قبل بدون بازپرداخت مبلغ آن. او اما تقريبا دو سال پيش در چنين روزهايي روايتي متفاوت از تجارت نفتي خود داشت. جايي كه در آخرين روز شهريور سال ٩٢ در گفت‌وگويي با مجله آسمان گفته بود كه تا مقطعي به واسطه بانكي كه در مالزي تاسيس كرده بود مشغول جابه‌جايي پول پيمانكاران نفتي بوده تا اينكه «رسيديم به اينجا كه ديگر بانك مركزي منابعي نداشت كه پول بدهد. به من گفتند شما مي‌تواني از محل فروش نفت كاري كني كه به مجموعه پول برساني. من هم گفتم تلاش مي‌كنم ببينم مي‌توانم مشترياني معرفي كنم تا نفت بخرند. »

او در پاسخ به اين سوال كه «چه كسي به شما گفت كه نفت بفروشيد»، نه تنها اصل موضوع را تكذيب نكرد بلكه توضيح داده بود: «آقاي وزير نفت (آقاي قاسمي) گفتند. آقاي جشن ساز گفتند. در كارگروه‌هايي كه مي‌نشستيم از همه نهادهاي مسوول بودند. همه دنبال اين بودند كه بشود منابعي پيدا كرد. من هم اعلام آمادگي كردم كه شايد بتوانم براي نفت مشتري پيدا كنم.» حتي در يك مورد مشخص هم درباره فروش نفت براي دولت قبل گفته بود: «من در مالزي به ديدار ماهاتيرمحمد رفتم. ايشان مي‌خواست براي پتروناس نفت بخرد اما مي‌گفت از ترس تحريم امريكايي‌ها نمي‌تواند اين كار را بكند. به من گفت شما بيا واسطه شو، اين نفت را بخر و به ما بده. » او حتي درباره شرايط تحويل گرفتن محموله‌هاي نفتي هم توضيح داده بود: «به قيمتي كه امور بين‌الملل شركت ملي نفت به همه مشتريان مي‌داد به ما هم مي‌داد. قيمت را به صورت ميانگين قيمت ماهانه محاسبه مي‌كنند.

طبق قانون خودشان قيمت نفت را براي ما هم مثل وقتي كه خودشان نفت را تحويل مشتري خارجي مي‌دادند، محاسبه مي‌كردند.» در آن روزها زنجاني با قبول اصل معامله نفتي و دخالتش در اين موضوع در دفاع از خود مي‌گفت كه تنها تحريم‌ها موجب عدم بازگشت پول محموله‌هاي نفتي به كشور شده است. محموله‌هايي كه امروز در آستانه برگزاري دادگاهش اصل دخالت خود در معاملات آنها را رد كرده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید