بحران برای صنعت خودروسازی ژاپن؟!

بحران برای صنعت خودروسازی ژاپن؟!

به‌باور کارشناسان این احتمال هم وجود دارد که منظور آقای تویودا، کل صنعت خودروی ژاپن بوده باشد و نه فقط کمپانی تویوتا که برخلاف رویه سابقش به‌نظر می‌رسد به‌شکلی جدی سعی در جبران تاخیر خود برای ورود به عرصه الکتریکی‌سازی، اتصال‌پذیری و تولید خودروهای خودران دارد.

کد خبر : ۴۴۹۶۷
بازدید : ۳۵۹۱
بحران برای صنعت خودروسازی ژاپن!؟
اوایل سال میلادی جاری بود که آچیو تویودا، رئیس تویوتا با اعلام این‌که شرکتش در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد، موج خبری بزرگی را به راه انداخت.
آن زمان رئیس دومین خودروساز بزرگ جهان در حال آماده‌سازی همگان برای کاهش سودآوری در آینده نه‌چندان دور بود؛ الگویی که به دلیل هزینه‌های فزاینده و همچنین نوسانات ارزی انتظار می‌رفت برای مدتی ادامه داشته باشد.
اما از سوی دیگر، اشاره او به شتاب فوق‌العاده تغییر در خودروسازی بود که بعید نیست برخی از اَبَر-برندهای امروز بازار خودرو را تا سال آینده به سرنوشت IBM یا کُداک دچار کند.
به‌باور کارشناسان این احتمال هم وجود دارد که منظور آقای تویودا، کل صنعت خودروی ژاپن بوده باشد و نه فقط کمپانی تویوتا که برخلاف رویه سابقش به‌نظر می‌رسد به‌شکلی جدی سعی در جبران تاخیر خود برای ورود به عرصه الکتریکی‌سازی، اتصال‌پذیری و تولید خودروهای خودران دارد.
این نکته به‌طور خاص در کانسپت‌هایی که این هفته قرار است تویوتا در نمایشگاه توکیو به نمایش بگذارد، معلوم است. گرچه این تمایل وجود دارد که ارائه ایده‌های جدید از تویوتا را به فال نیک گرفت و آن‌ها را به‌عنوان بهترین نمونه از تلاش خودروسازی ژاپن برای ورود به آینده خودروسازی قلمداد کرد، اما واقعیت این است که سایر خودروسازان از مدت‌ها پیش مشغول آزمودن چنین کانسپت‌هایی بوده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به خط تولید خودروسازان راه پیدا کرده‌اند.
شاید تصور کنید چنین اظهاراتی علیه شرکتی که درزمینه تولید خودروهای هیبرید، پیشتاز به‌شمار می‌رود و خود استانداردهایی را برای فنون مدرن تولید تدوین کرده است، غیرمنصفانه باشد.
شاید این‌طور باشد، اما باید در نظر داشته باشیم که بدبینی ژاپنی‌ها نسبت‌به خودروهای تمام الکتریکی، باعث شده است که اکنون تمام خودروسازان این کشور به جز نیسان ازدور خارج باشند.
از راه‌اندازی واحد خودروهای الکتریکی هوندا و تویوتا هنوز یک سال نگذشته است و تازه این را هم باید مدیون قوانین تصویب شده در کشور چین برای خودروسازان دانست. مزدا سرسختانه تولید موتور جالب اسکای‌اکتیو-ایکس را دنبال می‌کند، در حالی‌که به نظر می‌رسد سوبارو و میتسوبیشی هنوز از خواب غفلت بیدار نشده‌اند.
ابعاد بحران تا کجا می‌تواند پیش برود؟
نخستین پاسخ‌ها به این پرسش را باید در نمایشگاه توکیوی این هفته دنبال کرد، اما در چنین شرایطی، نخستین چالش معمولا پذیرش این مساله است که مشکلی وجود دارد.
بنابراین از اظهارات علنی آقای تویودا می‌توان این‌طور برداشت کرد که تمایلی جدی به انجام تغییرات فوری وجود دارد. می‌دانیم تسلا مدت‌هاست که به این نقطه رسیده و گروه خودروسازی فولکس‌واگن هم شدیدا مشغول الکتریکی‌سازی تولیدات خود است.
اما دراین‌ میان اگر لکسوس (و سایر برندهای ژاپنی) بخواهند حتی از رقبایی مانند جگوار آی-پیس هم عقب بمانند، آن‌گاه باید به وجود بحرانی بسیار جدی در خودروسازی ژاپن ایمان آورد.
فعلا باید امیدوار بود و چشم به غرفه‌های خودروسازان ژاپنی در نمایشگاه توکیوی این هفته بست، شاید غول‌های باسابقه ژاپنی بالاخره از خواب غفلت بیدار شده باشند.
منبع: اسب بخار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید