توفان پاییزی همایون شجریان

توفان پاییزی همایون شجریان

پس از هفت سال روز گذشته «امشب کنار غزل‌های من بخواب» آلبوم جدید همایون شجریان، با آهنگ‌سازی فردین خلعتبری براساس اشعار افشین یداللهی منتشر شد.

کد خبر : ۴۵۰۷۲
بازدید : ۳۱۷۸
پس از هفت سال روز گذشته «امشب کنار غزل‌های من بخواب» آلبوم جدید همایون شجریان، با آهنگ‌سازی فردین خلعتبری براساس اشعار افشین یداللهی منتشر شد.
توفان پاییزی همایون

سرانجام آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» که چندی پیش فقط یک ترک آن در فضای مجازی منتشر شده بود، روز گذشته در بازار موسیقی ایران عرضه شد؛ آلبومی که ایده اولیه آن را زنده‌یاد «افشین یداللهی» مطرح کرد، اما مرگ ناگهانی‌اش امان نداد تا ثمره پیشنهادش را ببیند.

این آلبوم اولین همکاری این دو هنرمند است درحالی‌که سال‌ها خلعتبری اجرای قطعاتش را به علیرضا قربانی می‌سپرد؛ قطعاتی که عموما براساس اشعار مرحوم یداللهی سروده می‌شدند و شماری از قطعات ماندگار این سال‌ها همچون «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را رقم زدند. خلعتبری که در سال‌های گذشته هم عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران بود، در زمینه ساخت این نوع از موسیقی متبحر است.

عصر روز گذشته، بعد از تبلیغات گسترده برای انتشار این آلبوم که بعد از «رگ خواب» که در آخرین روزهای سال ٩٥ منتشر شده و با استقبال بی‌سابقه مخاطبان روبه‌رو شده بود، اولین آلبوم همایون در سال ٩٦ محسوب می‌شود، تعداد زیادی از مخاطبان مقابل مراکز فروش آلبوم ازجمله شهر کتاب‌های تهران منتظر بودند تا آلبوم به وسیله هنر اول، پخش‌کننده این آلبوم به دست آن‌ها برسد. در بازار سرد این روزهای موسیقی ایران، بار دیگر شجریان گرمابخش پاییز شد.

تمامی ترانه‌های «امشب کنار غزل‌های من بخواب» را «افشین یداللهی» سروده است. «فردین خلعتبری» که آهنگ‌سازی این اثر را به عهده داشته، برای این آلبوم یادداشت کوتاهی نوشته است که در بخشی از آن آمده: «پیشنهاد افشین بود. بعد از تو گفت. خواب نبود و خیال. آغاز نداشت و پایان. بود. فقط همین. خاطره بود.
از روز گذشت. از شب و شهر و شعر. از همان اول مکدر بود و تیره‌تر شد. من، خالی خاطره را آهنگ کردم و همایون خواند؛ و تا تو بشنوی. او رفت. اولین نیست و آخرین هم. فقط هست. تن‌ها بشنو. مگذار کسی شریکت شود. همین یک‌بار چیزی را برای خودت نگهدار. فقط همین یک‌بار. به تو گفته بود: «امشب کنار غزل‌های من بخواب» بخواب و نگو خیال است. همان که پیشنهاد افشین بود. شبی در کوچه‌های نجوا به من گفت که تو رفتی. دیدی که او رفت و تو ماندی و حسرت همیشه باقی است».

هجوم خاطره، پلِ خواب، تار موی پریشان، سکوت بین دو حرف این گل شب‌بو، زیر سقف خیال، تاکور، اقرار پشت اقرار، بید، قرار، امشب کنار غزل‌های من بخواب، آخرین شعاع آفتاب زمستانی، حوا، آغوش خالی و... از جمله قطعاتِ این آلبوم است که تمامی آن‌ها عاشقانه‌اند.

این اثر برای کوارتت زهی به همراه سنتور، لوتار و تنبک نوشته شده است؛ زنده‌یاد افشین یداللهی ترانه‌های این اثر را سروده، بهنام ابوالقاسم ایده‌پرداز آن بوده، پدرام فریوسفی نوازنده ویلن اول، پانیذ فریوسفی نوازنده ویلن دوم، پریسا پیرزاده نوازنده آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویلنسل، مهیار طریحی نوازنده سنتور، کاوه صالحی نوازنده ساز جدید «لوتار» و آیین مشکاتیان نوازنده تنبک گروه اجرائی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید