تداوم روز‌های مقاومتی طلا

تداوم روز‌های مقاومتی طلا

اونس فلز زرد با رشد ۳۷/ ۰درصدی روز دوشنبه به خط مقاومت ۱۲۷۷ دلاری رسید و نتوانست از این خط عبور کند. کاهش صبحگاهی ارزش فلز زرد، معلول افت شاخص مدیران‌خرید چینی‌ها در هر دو بخش کارخانه‌ای و غیرکارخانه‌ای بود.

کد خبر : ۴۵۰۸۵
بازدید : ۱۱۰۷
این دو شاخص به ترتیب ۶/ ۰ واحد نسبت به پیش‌بینی‌ها و ۱/ ۱واحد نسبت به ماه قبل تضعیف شدند. جمهوری خلق چین که از اثربخش‌ترین کشور‌ها بر وضعیت طلا است، با ثبت داده‌های منفی، بازار آسیایی را از فلز زرد دور کرد تا قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۲۷۳ دلاری پایین کشیده شود. در آن سوی میدان رقابتی، شاخص دلار در روز دوشنبه، به‌دنبال ثابت ماندن نرخ قیمت مصارف شخصی PCE، یک سیگنال قوی به بازار‌ها مخابره کرد. نرخ PCE مطابق پیش‌بینی‌ها از سپتامبر سال گذشته تا همین ماه در سال جاری میلادی ۳/ ۱ درصد گزارش شد. ثابت ماندن این نرخ به معنای ناتوانی فدرال رزرو در رساندن تورم به مرز هدف ۲ درصدی است. ناتوانی در تورم‌زایی، نیاز به افزایش نرخ بهره را پایین می‌آورد و این موضوع سیگنال تضعیف‌کننده‌ای برای دلار به بازار‌ها فرستاد. کاهش مقبولیت ترامپ و حصر خانگی مدیر کمپین تبلیغاتی ستاد انتخاباتی ترامپ، «پل منافورت» نیز فشار‌های دیگری بر دلار وارد کرده بودند. افت شاخص دلار در روز سه‌شنبه متوقف شد، اما صعود قابل‌توجهی برای این ارز به همراه نداشت.
تداوم روز‌های مقاومتی طلا
حرکت اونس طلا بین خطوط
اونس طلا با صعود شبانگاهی، روز دوشنبه را با افزایش ۳۷/ ۰ درصدی پشت‌سر گذاشت. اونس طلا که دوشنبه در حدود قیمت ۱۲۷۳ دلاری باز شده بود پس از ۱۲ ساعت قفل‌شدگی حول قیمت ۱۲۷۰ دلاری، حصار نوسانی خود را با آغاز به کار بازار‌های لندن و نیویورک شکست.
قیمت هر اونس فلز زرد با رسیدن به آخرین دقایق بازار دوشنبه در ۱۲۷۷ دلار بسته شد. این فلز گرانبها صبح سه‌شنبه قیمت خود را در بازار‌های آسیا-اقیانوسیه با همان قیمت ۱۲۷۷ دلاری آغاز کرد، اما روند صعودی خود را به دلیل افت شاخص‌های اقتصادی چینی‌ها، از پی نگرفت.
شاخص رسمی مدیران‌خرید چین برای ماه اکتبر در بخش کارخانه‌ای با کاهش ۶/ ۰ واحدی نسبت به پیش‌بینی‌ها در عدد ۶/ ۵۱ واحدی ثبت شد. این شاخص در بخش غیر‌کارخانه‌ای نیز نسبت به ماه سپتامبر با تقلیل ۱/ ۱ واحدی به ۳/ ۵۴ واحد رسید. گزارش‌های نامناسب چینی‌ها با توجه به اینکه جمهوری خلق چین از اثرگذار‌ترین کشورها بر قیمت جهانی اونس طلا است، باعث شد معامله‌گران آسیایی از طلا‌طلبی کناره‌گیری کنند و تقاضای فلز زرد را کمی پایین بکشند.
موج منفی که از سمت بازار آسیایی با محوریت چینی‌ها، به سمت بازار جهانی متصاعد شد، روند افزایشی طلا را در نوبت صبحگاهی متوقف کرد. همچنین مرز مقاومتی روی قیمت ۱۲۷۷ دلاری به وقوع پیوست و قیمت اونس نتوانست به راحتی از این قیمت عبور کند.
رشد شبانگاه دوشنبه، با رسیدن نیمروز بازار جهانی به وقت تهران، به ضرر اونس طلا جبران شد و قیمت اونس فلز زرد با مقاومت محرز ۱۲۷۷ دلاری به قیمت ۱۲۷۳ دلاری عقب‌نشینی کرد. عصر سه‌شنبه، تحلیلگران تکنیکال همزمان با خروج ریسک‌گریز‌ها از معاملات، وارد بازار شدند و با محاسبات آماری خود آغاز به معامله کردند.
این گروه فنی پیش‌بینی کرده بودند اونس طلا پس از برخورد با محور ۱۲۷۳ مجددا افزایش موقتی از خود بروز خواهد داد که البته از چندده سِنت فراتر نخواهد رفت. برخی از تکنیکال‌ها که پشتوانه مالی قدرتمندی دارند، از نوسان‌های سِنتی نیز سود می‌برند. برخی از کارشناسان بازار جهانی فلز براق معتقدند طلا تا ظهر روز چهارشنبه حداقل یک صعود چند دلاری دیگر را تجربه خواهد کرد. البته قیمت هر اونس فلز زرد نیز ساعت۲۰تا مرز حمایتی ۱۲۶۹ دلاری نیز کاهش یافت.
ابتدای هفته به سود اونس طلا
حساسیت شدید فلز زرد نسبت به رشد دلار و افزایش بازدهی اوراق بهادار آمریکا، سال‌ها اساسی‌ترین مانع پرش قیمت اونس بوده است. دلار قوی باعث می‌شود طلا برای نگه‌دارندگان ارز‌های خارجی (غیر‌آمریکایی) گران‌تر تمام شود؛ بنابراین خرید فلز زرد با کاهش استقبال مواجه شده، قیمت آن تضعیف می‌شود. تقویت شاخص دلار در هفته‌های گذشته جلوی پیشروی فلز گرانبها را گرفته بود اما روز دوشنبه اتفاقات به نفع اونس زرد‌رنگ رقم خوردند.
کاهش مقبولیت دونالد ترامپ، گزارش هزینه مصارف شخصی آمریکا و صدور کیفر‌خواست علیه «پل منافورت» مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، همگی دلار آماده به صعود را به افول کشاندند. در پی افول شاخص دلار در روز دوشنبه، طلا جان تازه‌ای گرفت و توانست گام ابتدای هفته را روبه جلو بردارد.
تورم ۲ درصدی، دور از دسترس
شاخص دلار پرونده روز دوشنبه را با افت ۴/ ۰ درصدی در عدد ۵۶/ ۹۴ واحدی بست. این شاخص روز سه‌شنبه در ۵۰/ ۹۴ واحد باز شد و در ساعات ابتدایی بازار جهانی ارز، به روند کاهشی روز گذشته خود ادامه داد. روند کاهشی صبح دیروز به علت ادامه تنش‌های مربوط به دخالت روس‌ها در انتخابات سال گذشته آمریکا رخ داده بود، اما با پایان اثرگذاری این مولفه سیاسی، شیب نزولی دلار در ابتدا تخت و در ادامه به شیب صعودی تبدیل شد.
افت روز دوشنبه شاخص دلار با در نظر داشتن سه فاکتور قابل‌بررسی است. مولفه اول، تنها عامل غیرسیاسی افت شاخص دلار است و به گزارش نرخ هزینه مصارف شخصی

(Core PCE) مربوط می‌شود. این گزارش تغییر قیمت کالا‌ها و خدمات خریداری شده ازسوی مصرف‌کنندگان را بدون در نظر گرفتن تغییر قیمت خوراک و انرژی، منعکس می‌کند. این شاخص برای فدرال رزرو آمریکا به جای شاخص قیمت مصرف‌کننده، مولفه اصلی برای نظارت بر تورم محسوب می‌شود؛ بنابراین اهمیت آن برای پیش‌بینی روند آتی تورم در این کشور، بسیار زیاد است.
گزارش روز دوشنبه طبق پیش‌بینی‌ها عمل کرد، اما با ثبت نرخ نقطه‌به‌نقطه ۳/ ۱ درصدی از سپتامبر سال گذشته نسبت به همین ماه در سال جاری میلادی، بدبینی محسوسی نسبت به توانایی فدرال رزرو برای رساندن تورم به هدف ۲درصدی امسال ایجاد کرد. نرسیدن به تورم هدف به مثابه عدم نیاز به افزایش نرخ بهره در اذهان سرمایه‌گذاران است.
تصور آینده بی‌نیاز به افزایش نرخ بهره، سیگنال قوی به ضرر دلار مخابره می‌کند کمااینکه این سیگنال دوشنبه شاخص دلار را کاهشی کرد. دو مولفه دیگری که ضد دلار عمل کردند، مولفه‌های سیاسی هستند که به عقیده کارشناسان تاثیر موقتی بر روند کلی بازار‌ها گذاشتند. نظرسنجی‌ هفته گذشته فاکس نیوز نشان می‌داد، مخالفت‌ها با دیدگاه ترامپ به ۵۷ درصد رسیده است و تنها ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان با رویکرد او موافقت دارند.
انعکاس کاهش مقبولیت ترامپ، نگرانی‌ها را از آینده سیاسی-اقتصادی آمریکا افزون کرده و فشار اندکی بر شاخص دلار وارد کرد. مولفه آخری که در صدر اخبار روز گذشته بود، ابلاغ کیفر‌خواست و به‌دنبال آن حصر خانگی مدیر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، پل منافورت، به جرم باز کردن پای روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا، نیز به نوبه خود جریان کاهشی برای شاخص دلار به همراه داشت.
چراغ زرد ژاپن علیه دلار
نشست صبح سه‌شنبه بانک ژاپن به ریاست «هاروهیکو کورودا»، از تداوم سیاست‌ ماه‌های اخیر این بانک حکایت داشت. انعکاس خبری نشست دیروز باعث شد نرخ برابری دلار به ین، کف زیر ۱۱۳ واحدی را لمس کند. افزایش قدرت ین نسبت به دلار، سرمایه‌گذاران را نسبت به معاملات دلارمحور محتاط کرد. با اینکه اقتصاد ژاپن در حال سپری کردن طولانی‌ترین دوره انبساطی در ۱۶ سال اخیر است، سیاست پولی بانک ژاپن مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.
عضو جدید هیات‌مدیره این بانک، «گوشی کاتااوکا» که یک تورم‌طلب تمام‌عیار است، تنها مخالف تصمیم بانک ژاپن بود. کاتااوکا، عقب‌نشینی بانک مرکزی را از سیاست تورم‌زا، مورد انتقاد قرار داده، نیاز مبرم این کشور برای رسیدن به نرخ طلایی تورم ۲ درصدی را با اهمیت‌ترین مساله ژاپن امروز قلمداد می‌کند.
عقبگرد بانک ژاپن از تورم‌زایی برای بازار جهانی به معنای افزایش احتمالی ارزش ین نسبت به ارز‌های خارجی است. بازار جهانی سیگنال افزایشی ین را دریافت کرده، کسر دلار به یورو را به زیر ۱۱۳ واحد رساند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید