سبز کمرنگ بازار سهام

سبز کمرنگ بازار سهام

بورس تهران پس از رشد نسبتا چشمگیر شاخص کل در جریان معاملات هفته گذشته که توام با افزایش تقاضا و ورود نقدینگی جدید بود، بار د‌یگر به مد‌ار نوسان اندک بازگشته است. موضوعی که حاکی از احتیاط فعالان تالار شیشه‌ای است. در این فضا دیروز اقبال به گروه خودرویی با پیشتازی «خودرو» مانع افت نماگر اصلی بازار سهام شد. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام بالغ بر ۱۳۸ میلیارد تومان بود که حدود ۳۰ درصد آن به معاملات گروه خودرویی اختصاص داشت. در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد اندک ۳۷ واحدی (معادل ۰۴/ ۰ درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۹۰۵ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز افزایش بیش از ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. موضوعی که نشان می‌دهد توجه سهامداران در شرایط اصلاح قیمت نمادهای بزرگ‌تر به سمت کوچک‌ترهای بازار معطوف بوده است.

کد خبر : ۴۵۳۳۴
بازدید : ۲۳۱۸
بورس تهران پس از رشد نسبتا چشمگیر شاخص کل در جریان معاملات هفته گذشته که توام با افزایش تقاضا و ورود نقدینگی جدید بود، بار د‌یگر به مد‌ار نوسان اندک بازگشته است. موضوعی که حاکی از احتیاط فعالان تالار شیشه‌ای است. در این فضا دیروز اقبال به گروه خودرویی با پیشتازی «خودرو» مانع افت نماگر اصلی بازار سهام شد. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام بالغ بر ۱۳۸ میلیارد تومان بود که حدود ۳۰ درصد آن به معاملات گروه خودرویی اختصاص داشت. در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد اندک ۳۷ واحدی (معادل ۰۴/ ۰ درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۸۷ هزار و ۹۰۵ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز افزایش بیش از ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. موضوعی که نشان می‌دهد توجه سهامداران در شرایط اصلاح قیمت نمادهای بزرگ‌تر به سمت کوچک‌ترهای بازار معطوف بوده است.
سبز کمرنگ بازار سهام
مقاصد جدید سهامداران
بازار سهام کشور از ابتدای سال جاری تا کنون بازدهی حدود ۸/ ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. این بازدهی بیش از هر چیز مرهون رشد قیمت نمادهای فلزی-معدنی در تابستان است. علاوه‌بر آن در روزهای اخیر معاملات مثبت در گروه پالایشی نماگر اصلی بازار سهام را در آستانه ورود به کانال ۸۸ هزار واحدی قرار داد. همزمان با این موضوع حجم و ارزش معاملات نیز رشد کرد.
به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان بود. با این حال از ابتدای هفته جاری نشانه‌هایی از ضعف تقاضا و اصلاح قیمت‌ها در گروه پالایشی و فلزی پدیدار شد و تقاضا در گروه خودرویی بازار سهام افزایش یافت.
ضمن آنکه تحرکات مثبتی نیز در گروه قندی بازار مشاهده شد. این موضوع حاکی از آن است که سهامداران با سیطره احتیاط در معاملات صنایع کالایی، حالا در جست‌وجوی گروه‌های تازه‌ای برای سرمایه‌های خود هستند.

یکی از مقاصد جذاب سهامداران حقیقی در سه روز معاملاتی اخیر، گروه خودرویی بوده است. روز گذشته همچون روز معاملاتی قبل تقاضای چشمگیری در سهام خودرویی‌ها مشاهده شد. در ساعات ابتدایی معاملات نمادهای زیر مجموعه گروه خودرویی تا صف خرید نیز پیش رفتند.
در ادامه نیز هر چند با عرضه‌های سنگین معامله‌گران عمده مواجه شدند با این حال حضور پررنگ خریداران حقیقی در این نمادها شاخص گروه خودرو را با رشد ۵/ ۲ درصدی مواجه کرد تا این صنعت عنوان پربازده‌ترین گروه بورسی در معاملات دیروز را به خود اختصاص دهد.
ضمن آنکه ارزش معاملات بیش از ۴۱ میلیارد تومانی گروه خودرو، این صنعت را در صدر برترین گروه‌های صنعت بازار دیروز قرار داد. توجه ویژه سهامداران حقیقی به گروه خودرویی دیروز بیشترین تاثیر بر تغییر مالکیت بازار به نفع سهامداران خرد را رقم زد.
دیروز ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها انتقال یافت. در صدر تغییر مالکیت‌ها به نفع معامله‌گران خرد «خودرو» قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد بیش از ۱۱ میلیارد تومان بود. اما اقبال دوباره حقیقی‌ها به این گروه از چه موضوعی نشات می‌گیرد؟

به نظر می‌رسد اقبال سهامداران به گروه خودرویی تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها از ورود رئیس‌جمهور فرانسه به ایران و تبعات مثبتی که این امر می‌تواند بر قراردادهای خودرویی‌ها با شرکت‌های خارجی داشته باشد، صورت گرفته است. ضمن آنکه سطوح فعلی قیمت سهام خودرویی از نگاه سهامداران در سطوح ارزنده‌ای قرار دارند. با شروع اصلاح قیمت‌ها در گروه‌های فلزی و پالایشی بازار سهام این دو موضوع توانست بار دیگر نگاه‌ها را به شرکت‌های خودرویی جلب کند.
در این راستا کارشناسان معتقدند وضعیت سودآوری خودرویی‌ها تغییر خاصی نداشته است علاوه براین احتمالا تحت تاثیر رشد قیمت فولاد در ماه‌های اخیر، بهای تمام شده این شرکت‌ها نیز افزایش یابد. این امر بر اقبال حقیقی‌ها تحت تاثیر گمانه‌زنی‌های مثبت در این گروه و برخورد قیمت سهام زیر مجموعه به کف‌های تکنیکال تاکید می‌کند و توجه ویژه فعالان بازار به این گروه مبنای بنیادین ویژه‌ای ندارد.
در این باره باید توجه داشت، پس از رالی خودرویی‌ها در سال ۹۴ به تدریج انتظارات سهامداران از قرارداد‌های خودرویی با طرف‌های خارجی و اثرگذاری آن بر وضعیت خودرو کم شد. به‌طور مثال پیش‌تر خبر انعقاد قراردادهای جدید خودرویی‌ها با شرکت‌های خودرویی ممکن بود در مقطعی نوسان مثبت ۳۰ درصدی را در سهام خودرویی ایجاد کند اما به تدریج از دامنه نوسان مثبت این گروه در مواجهه با اخبار مثبت در این گروه کاسته شده است. بر همین اساس به نظر نمی‌رسد تقاضا در این گروه در روزهای آتی همچنان پایدار باقی بماند.

گروه قند و شکر دیگر گروهی است که با اصلاح قیمت در گروه‌های بزرگ بازار تحت تاثیر انتظار از اعلام افزایش نرخ شکر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. این گروه که در اولین روز از هفته جاری با ورود نقدینگی سهامداران در مدار صعودی قرار گرفت، دیروز نیز با افزایش نسبی تقاضا مواجه شد.
شاخص این گروه در پایان معاملات دیروز رشد ۶/ ۱ درصدی را ثبت کرد و پس از خودرو رتبه دوم جدول بازدهی صنایع بورسی را به خود اختصاص داد. افزایش اقبال گروه قندی در شرایطی صورت می‌گیرد که همچنان خبری از اعلام نرخ‌ها در سال جدید نیست و کارگروه تنظیم بازار در دولت همچنان نرخ شکر را اعلام نکرده است. فعالان تالار شیشه‌ای در انتظار اعلام افزایش نرخ شکر هستند. بر همین اساس به نظر می‌رسد در صورت عدم تحقق این موضوع، تب و تاب موجود در این گروه نیز فروکش کند.
رصد داد و ستدها در گروه‌های کالایی
فعالان تالار شیشه‌ای مطابق انتظارات در سه روز معاملاتی اخیر شاهد اصلاح قیمت‌ها در سهام زیرمجموعه گروه پالایشی بودند. ابهامات مهم‌ترین دلیل تشدید عرضه در گروه پالایشی ارزیابی می‌شود. هر چند همچنان تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت نفت بسیاری از فعالان تالار شیشه‌ای بر اثرگذاری مثبت این دو موضوع بر سودآوری این شرکت‌ها تاکید دارند اما نرخ‌گذاری دستوری از سوی شرکت پالایش و پخش موجب افزایش تردیدها و احتیاط سهامداران پالایشی شده است.
بر همین اساس نیز این معامله‌گران شناسایی سود و خروج از این نمادها را ترجیح می‌دهند. این امر در جریان معاملات دیروز موجب افت ۲۵/ ۱ درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی شد و این صنعت را در انتهای جدول بازدهی گروه‌های مختلف بورسی نشاند.شاخص گروه فلزات اساسی دیروز با افت ۵۴/ ۰ درصدی مواجه شد.
دیروز اکثر نمادهای زیرمجموعه با افت قیمت به‌کار خود پایان دادند. هر چند در این گروه همچنان چشم‌انداز بهبود در سودآوری شرکت‌ها وجود دارد اما شناسایی سود از سوی سهامداران با توجه به رشد چشمگیر قیمت این نمادها در ماه‌های اخیر منجر به تشدید عرضه در سهام مربوطه شده است.

در تحولات پیرامون این گروه، بازارهای جهانی معاملات هفته گذشته را نسبتا امیدوارکننده پشت سرگذاشتند. انتشار برخی آمار اقتصادی مثبت از وضعیت اقتصاد چین در بهبود معاملات فلزات در بازارهای جهانی نقش مهمی داشت. در معاملات هفته گذشته قیمت هر تن مس با رشد ۹/ ۰ درصدی مواجه شد و در سطح ۶۸۹۵ دلار قرار گرفت.
هر تن روی با رشد ۴/ ۱ درصدی قیمت به ۳۲۱۹ دلار رسید. قیمت هرتن سرب نیز با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی در سطح ۲۴۵۰ دلار قرار گرفت. کارشناسان معتقدند سطوح کنونی قیمت‌ها در بازارهای جهانی از روند سودآوری شرکت‌های فعال در بورس تهران حمایت می‌کند. در این میان موسسه متال بولتن در گزارش ماهانه خود چشم‌انداز مناسبی برای بازار فلزات اعم از مس، سرب و روی ارائه داد.
بر اساس این گزارش تقاضای روی در سطوح مطلوبی قرار دارد و انتظار گزارش‌های امیدوارکننده از سوی چین و همچنین اظهارات مقامات چین در خلال کنگره حزب کمونیست در زمینه تداوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور، چشم‌انداز روشنی را پیش روی مصرف فلز روی قرار داده است. با این حال احتمال افزایش شاخص دلار و شناسایی سود در این بازار همچنان ریسک‌هایی بر سر راه معاملات این کالا به شمار می‌روند.

متال بولتن همچنین چشم‌انداز بازار سرب را مثبت ارزیابی کرده با این حال تاکید کرده است افزایش در سمت عرضه این محصول مانعی بر سر راه رشد قیمت سرب خواهد بود. این موسسه برای روند آتی بازار مس نیز پیش‌بینی مثبتی ارائه داده است.
بر اساس این پیش‌بینی هر چند عرضه مس در سطوح نسبتا بالایی قرار دارد اما پیش‌بینی می‌شود با جذب این موجودی، بار دیگر تحرک در سمت تقاضا در این روز قیمت مس را در مسیر صعودی قرار دهد. در داد‌و‌ستدهای روز گذشته بورس تهران، شاخص کل ۳۷ واحد رشد کرد.
در بازار چه گذشت؟
سهامداران بیش از ۶۸۱ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند. ارزش معاملات بیش از ۱۶۱ میلیارد تومان بود و در ۶۴ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. از این میزان ۱۳۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت.
نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو و صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس ایران، پالایش نفت تهران و کشتیرانی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. دیروز گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای لامیران، پاکشو، نیرو ترانس، قند ثابت خراسان، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، ایران ارقام و شکر شاهرود بود.در مقابل نمادهای فرآورده‌های تزریقی ایران، فرآورده‌های نسوز آذر، کاشی الوند، کاشی تکسرام، قند شیرین خراسان، دوده صنعتی پارس و آبادگران ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.
سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام پیاذر، ایران خودرو، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت رایان سایپا و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند.
در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از اوراق مشارکت شهرداری مشهد، سهام پارس دارو، سهام داروپخش، اوراق صکوک سایپا یدک، اوراق مشارکت کارکنان نفت و واحدهای صندوق امین یکم خارج شوند. در پایان معاملات دیروز ایران خودرو با معامله بیش از ۷۰میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۲/ ۱۹ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.
سبز کمرنگ بازار سهام
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید