نگاه نزدیک به دنا پلاس

نگاه نزدیک به دنا پلاس

دنا پلاس محصول جدید شرکت ایران خودرو است که اولین‌بار در تاریخ ۱۳ اردیبهشت امسال پیش‌فروش شد. حالا مدتی می‌شود که ایران‌خودرو، با توجه به اولویت و موعد ثبت‌نام، دناپلاس را به مشتریان خود تحویل داده است. در همین راستا ما نیز ملاقاتی کوتاه با دنا پلاس صفر یکی از علاقمندان سایت دیجی‌کالا مگ ترتیب داده‌ایم تا در این مطلب نگاهی کلی به این خودرو داشته باشیم.

کد خبر : ۴۵۵۵۷
بازدید : ۲۵۰۸۷
نگاه نزدیک به دنا پلاس
دنا پلاس درحقیقت نمونه فیس‌لیف مینور دنا بوده که هویت و DNA خود را از سمند به امانت گرفته است. این خودرو تنها بخاطر جزییات کوچک طراحی و آپشن‌های اضافی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. با این حال، همین ویژگی‌ها برای دسته‌ای از مشتریان آن‌قدر جذاب بوده که به خرید این اتومبیل ترغیب شده‌اند. این تغییرات جدید شامل اضافه شدن امکانات زیر می‌شود:
سانروف
دنا پلاس را رسما می‌توان اولین خودروی ایرانی مجهز به سانروف دانست. البته شاید زشت باشد که در عصر فناوری و دیدن اتومبیل‌های خودران، الکتریکی و پرامکانات بگوییم، ما هم اولین خودروی داخلی مجهز به سانروف ساختیم! با این حال، سانروف همیشه جزو آپشن‌های جذاب برای مشتریان ایرانی به حساب می‌آید. در ادامه می‌توانید کلیپ باز و بسته شدن سانروف دناپلاس را ببینید.

سانروف دناپلاس به دو حالت مخالف باز و بسته می‌شود؛ در حالت اول، پشت سانروف کمی به بالا می‌رود تا تبادل هوا با بیرون و ورود نور به داخل کابین تاحدی صورت بگیرد. در حالت دوم سانروف به‌طور کامل باز می‌شود تا سرنشینان بتوانند از ورود نور و هوا بیرون به داخل کابین حداکثر استفاده را ببرند.
دی‌لایت
دی‌لایت (چراغ روشنایی روز یا چراغ روز روشن) از دیگر امکانات جدید دنا پلاس است. فلسفه‌ی وجود این چراغ برای بالابردن امنیت جان عابران پیاده بوده تا ناخودآگاه با دیدن نور یک ماشین، متوجه حضور آن در خیابان شوند. البته که اضافه شدن دی‌لایت در دناپلاس بجز بحث ایمنی، ظاهر شکیل‌تری به این خودرو بخشیده است.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
دوربین دید عقب
اضافه شدن سیستم مالتی مدیا در محصولات جدید ایران‌خودرو از جمله دناپلاس و پژو ۲۰۷، امکانات مختلفی از جمله مسیریابی، پخش موسیقی با بلوتوث و نمایش محیط پشت خودرو توسط دوربین دید عقب را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
چند سالی می‌شود که با دوربین دید عقب در ماشین‌های خارجی آشنا هستیم. حتی بعضی از صاحبان خودروهای داخلی یا قدیمی این ابزار را جداگانه برای اتومبیل خود تهیه و نصب می‌کنند. به لطف حضور این ابزار، راننده می‌تواند محیط پشت ماشین را در نمایشگر ببیند، با دقت بیشتری دنده عقب بگیرد و اتومبیل خود را با ظرافت بیشتری در فضاهای شلوغ پارک کند.
کیسه‌های هوا
دناپلاس دارای ۴ کیسه‌ی هوا برای راننده، سرنشین جلو و جانبی است. این درحالی است که دنا معمولی از ۲ کیسه‌ی هوا برای راننده و شاگرد بهره می‌برد. اضافه شدن کیسه‌های هوای جانبی باعث بالا بردن امنیت سرنشینان و حفظ جان آن‌ها هنگام تصاد‌ف‌های از بغل می‌شود.
تغییرات ظاهری
یکی از تغییرات مهم و شاخص دناپلاس از منظر ایران‌خودرو، تغییرات جزئی در زبان طراحی آن است. از جمله تغییرات ظاهری دنا پلاس می‌توان به طراحی درب‌ها به همراه شیشه‌ لچکی عقب، دستگیره‌ و گلگیرها، تغییر خط شانه‌ای از حالت افقی به کج و یکپارچه شدن جلوپنجره با دریچه‌ی هوای وسط زیر سپر اشاره کرد.
اگر با دقت بیشتر به چهره‌ی دناپلاس نگاه کنیم، خط شانه‌ای جانبی ماشین برایمان یادآور بخشی از زبان‌طراحی بدنه‌ی مرسدس‌بنز C کلاس W204 می‌شود؛ ماشینی که بسیاری را در بازار ایران به اسم بنز سی‌کلاس کمپرسور می‌اندازد. دنا معمولی خط شانه‌ای افقی دارد که باعث می‌شود طراحی منطقی و چهره‌ی قدیمی‌تری نسبت به ماشین‌های روز داشته باشد. طراحان دناپلاس با تغییر حالت افقی این خط به مورب خواسته‌اند تا طراحی دناپلاس را مدرن و به‌روز جلوه دهند.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
نگاه نزدیک به دنا پلاس

حالا در ادامه می‌خواهیم به ویژگی‌های این خودرو نگاهی بیاندازیم.
زبان طراحی
هنوز عناصر کلیدی زبان طراحی دناپلاس مشابه دنا معمولی است؛ از چراغ‌های تیز و شکسته‌ی جلو گرفته تا نمای عقب آن. به دلیل ویژگی خطوط تیز و شکسته، بسیاری از افراد طراحی جلوی دناپلاس را مشابه محصولات ژاپنی میتسوبیشی و بعضا محصولات شرکت لکسوس می‌دانند. در نمای عقب هم احتمالا شنیده‌اید که دسته‌ای از افراد دناپلاس را نمونه‌ی کپی شده‌ی خودروهایی مثل بی‌ام‌و سری ۵ (نسل پنجم E60) و علی الخصوص مرسدس‌بنز C کلاس می‌دانند. دلیل این تشابه به شکل چراغ‌های عقب این خودرو مربوط می‌شود.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
نقد زبان طراحی این خودرو، دو بُعد مختلفی را شامل می‌شود. یک جنبه‌ی مثبت برای صاحبان دناپلاس است که شنیدن تشابه زبان طراحی این خودرو با نمونه‌های خارجی ماشین را جذاب‌تر جلوه می‌دهد. دلیل این موضوع هم این است که با هزینه‌ی کم‌تر، مشتری می‌تواند صاحب خودرویی شود که ظاهر آن با ماشین‌های گران‌قیمت و لوکسی مثل لکسوس، بنز و بی‌ام‌و مقایسه می‌شود.
از طرفی هم شنیدن این خبر برای صنعت خودروسازی ما چندان خوش‌حال‌کننده نیست؛ چراکه بعد از کسب سالیان زیاد تجربه‌ در صنعت خودروسازی هنوز نتوانسته‌ایم یک اتومبیل منحصربه‌فرد را از صفر تا صد طراحی کنیم. ماشینی که بعد از تولید آن انتقادهای این چنینی به آن وارد نشود و بتوان هویت و شخصیت مستقلی را برای آن درنظر گرفت. دناپلاس و دنا بجز تشابه زبان طراحی به محصولات خارجی، هنوز هویت قدیمی دارند. هویت دنا به سمند مربوط می‌شود؛ ماشینی که پلت‌فرم سمند را به عاریه گرفته است. جالب‌تر اینجاست که پلت‌فرم سمند، خود وام‌دار پژو ۴۰۵ است؛ ماشینی که طراحی آن به سال ۱۹۸۷ میلادی یعنی ۳۰ سال پیش برمی‌گردد!
مشخصات فنی
از نظر مشخصات فنی باز هم باید از موتور EF7 (موتور ملی) برایتان بگوییم؛ پیشرانه‌ای که می‌تواند در دور ۶۰۰۰ حداکثر توان ۱۱۵ اسب‌بخار و در دور ۴۵۰۰ حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتون‌متر را تولید کند. به ادعای ایران‌خودرو، دناپلاس مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۷۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. هم‌چنین گفته شده که دناپلاس برای رساندن جثه‌ی ۱۲۵۸ کیلوگرمی خود از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۳٫۵ ثانیه زمان لازم دارد. در مجموع این اعداد گفته شده برای رفع نیازهای شهری و حتی جاده‌ای کفایت می‌کند و می‌تواند حداقل انتظارات راننده را برآورده ‌کند.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع ۵ دنده‌ی دستی است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در تستی که با دناپلاس داشته‌ایم، عملکرد ماشین از نظر شتاب‌گیری و هندلینگ مطلوب ارزیابی شد. پیش از این تجربه‌ی سواری با دنا معمولی در جاهای مختلف از جمله کفی و خاکی داشته‌ایم که تفاوت فاحش و محسوسی به چشم نمی‌خورد. با این وجود نکته‌ی ظریفی درمورد هندلینگ و پایداری دناپلاس وجود دارد.
دناپلاس به‌طور فابریک از رینگ‌های ۱۵ اینچی با پهنای ۱۹۵ بهره می‌برد، درحالی که پهنای تایرهای دنا ۱۸۵ است. پهن بودن لاستیک‌های دناپلاس موجب افزایش چسبندگی، پایداری بهتر در سرپیچ‌ها و کاهش مسافت ترمزگیری می‌شود. درمجموع دناپلاس کیفیت سواری قابل قبول و خوبی دارد اما این به معنی لذت رانندگی بسیار بالا و عالی نیست. این درحالی است که بسیاری از صاحبان تندر ۹۰ با وجود ظاهر قدیمی و آپشن کم، به مراتب از سواری نرم‌ و باکیفیت این خودرو رضایت کامل دارند.

و اما مشکلات..
نگاه نزدیک به دنا پلاس
با این که مالک دناپلاس تنها ۲۶۰۰ کیلومتر از این خودرو استفاده کرده بود اما از یک معضل گلایه کرد. این مشکل به خطای Lamps Fault مربوط به دی‌لایت ماشین است. درحقیقت این خطا از همان ابتدای تحویل خودرو گریبان‌گیر مالک شده بود و با وجود مراجعه به نمایندگی‌های مختلف و انجام کارهایی مثل دیاگ حل نشد.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
البته این اولین باری نیست که درمورد مشکلات برقی دناپلاس می‌شنویم. پیش از این مشتریان دنا با مشکلات کوچکی در این زمینه مواجه می‌شدند و معمولا با مراجعه به نمایندگی آن را حل می‌کردند. درمورد کیفیت کلی خودرو، مشتریان معمولا از محصولات شرکت رنو مثل ساندرو و تندر ۹۰ راضی هستند. این درحالی است که در دنا و محصولات شرکت پژو مثل پارس و ۴۰۵، می‌شنویم که خریداران انتقادهای زیادی را به کیفیت پایین و هزینه‌های نسبتا بالا و مدام این خودروها وارد می‌کنند.

درمجموع دناپلاس به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای مشتریان ایرانی در بازار فعلی به حساب می‌آید. بجز امکانات جدید اضافه شده در دناپلاس می‌توان به صندلی‌های جلو تمام برقی (۸ حرکته برقی)، آينه‏ هاي جانبي جديد و با قابليت تاشونده اتوماتيك، آنتن سقفي جديد (Shark fin) و چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp) اشاره کرد.
نگاه نزدیک به دنا پلاس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید