آخرین اخبار از فاجعه منا؛ 480 جان‌باخته و مفقود ایرانی

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در مطلبی، به تناقض آماری در رسانه‌ها و اصرار مقامات سعودی مبنی بر کشته شدن حدود 800 زائر در فاجعه منا پرداخت.

کد خبر : ۴۵۵۶
بازدید : ۲۶۷۰۴
شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در مطلبی، به تناقض آماری در رسانه‌ها و اصرار مقامات سعودی مبنی بر کشته شدن حدود 800 زائر در فاجعه منا پرداخت.

به گزارش ایسنا، در حالی که وب‌سایت وزارت بهداشت عربستان ظهر روز سه‌شنبه خبر کشته شدن چهار هزار نفر را در فاجعه منا تأیید کرد، اما پس از چند ساعت این خبر از خروجی این سایت برداشته شد و حالا «بی‌بی‌سی» عنوان می‌کند که مقامات عربستانی کشته شدن بیش از هزار نفر را در این حادثه تکذیب کرده‌اند.

وزیر بهداشت دوباره به جده می‌رود
وزیر بهداشت امروز برای پیگیری انتقال پیکر جان‌باختگان، تعیین تکلیف مفقودین مجددا عازم شهر جده خواهد شد.

وزیر بهداشت و هیئت همراه برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتقال پیکر جان‌باختگان، تعیین تکلیف مفقودین و سایر امور مربوط به حجاج ایرانی مجددا عازم جده خواهد شد.

آمارها همچنان بدون تغییر
آخرین آمار اعلام‌شده از کشته‌شدگان و مفقودین ایرانی فاجعه منا مربوط به روز گذشته است که حاکی از جان باختن 239 ایرانی و مفقود شدن 241 نفر دیگر است.

با توجه به اعلام رئیس سازمان حج و زیارت، وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال‌احمر مبنی بر پایان تقریبی جستجوها در بیمارستان‌های سعودی و اینکه دیگر امیدی به زنده پیدا شدن زائران مفقودی ایرانی نیست، انتظار می‌رود با تخلیه کانتینرهای حاوی اجساد، شمار کشته‌شدگان ایرانی این حادثه به مرور افزایش یابد.

حال مجروحان فاجعه منا مساعد است
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: حال بیشتر مجروحان فاجعه منا مساعد است.

دکتر سید امیرمحسن ضیائی با اشاره به این که خدمات‌ درمانی بسیار خوبی به زائران در بیمارستان هلال احمر ایران در مکه در حال ارائه است، اظهار کرد: هم اکنون فقط 2 مصدوم بدحال در بیمارستان هلال احمر ایران وجود دارد.

ضیائی با اظهار تاسف نسبت به این که احتمال زنده بودن زائران مفقود ایرانی کم شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه تا جایی که ممکن بوده، تمامی بیمارستان‌ها تخت به تخت و اتاق به اتاق چندین‌بار جست وجو شده و لذا به نظر می‌رسد آمار مفقودان تغییری نخواهد کرد.

بیش از هزار بیمار و مجروح در بیمارستان‌های مکه
سخنگوی وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد، هنوز بیش از یک‌هزار حادثه دیده از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین فاجعه منا در بیمارستان‌های مکه بستری هستند.

«فیصل الزهرانی» تعداد مجروحین حوادث اخیر حج امسال که در بیمارستان‌های مختلف مکه بستری هستند را بیش از 1000 نفر اعلام کرد.

او گفته است که برخی از این افراد مصدومین حادثه سقوط جرثقیل مسجدالحرام در 11 سپتامبر هستند و مابقی از آسیب‌دیدگان فاجعه منا.

تقاضای خانواده جان‌باختگان برای انتقال اجساد
وزیر بهداشت که برای بررسی و پیگیری حادثه منا به عربستان سفر کرده است گفت: همراهان همه جان‌باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.

دکتر سید حسن هاشمی اظهار کرد: مدیریت کار با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است و ما نیز اطمینان می‌دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می‌شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می‌رود.

وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم‌اکنون هم کارها پیش می‌رود، بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده است آنها نیز به هیچ وجه آمادگی چنین حادثه‌ای را نداشته‌اند و تلاش می‌کنند.

همکاری طرف سعودی بهتر شده است
معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: روند همکاری عربستان نسبت به روزهای قبل بهتر و قاعده مندتر شده است.

حسن قشقاوی افزود: روز سه‌شنبه به همراه آقای هاشمی نماینده دولت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سردخانه پیکرهای جان باختگان ایرانی و خارجی رفتیم در حالی که پزشک و برخی از مأموران عربستان حضور داشتند و آقای هاشمی توانست در هر جا که مورد نظرش بود با همکاری طرف سعودی حضور یابد و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت.

قشقاوی درباره زمان ورود پیکرهای جان باختگان ایرانی به وطن گفت: پیکر حدود 130 زائر به علت آنکه در سردخانه بودند شناسایی شدند و آماده انتقال هستند، اما برای این کار کمی نیاز به تشریفات و تعامل بیشتر سعودی‌ها دارد و شناسایی پیکر بقیه جان باختگان ایرانی به علت اینکه در کانتینرها هستند زمان‌بَر است و این کار در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روند همکاری عربستان بهتر شده است افزود: در این باره رفتار عربستان نسبت به ایرانی ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته اند ندارد و در این زمینه هیچ موضوعی میان ایران و عربستان نیست.

احضار کاردار عربستان برای چهارمین‌بار
مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه، کاردار عربستان را احضار کرد و نسبت به هرگونه تعلل و بی‌تفاوتی درباره شناسایی مفقودین، تجهیز و ارسال جنازه پاک قربانیان فاجعه دردناک حج سال جاری هشدار داد.

در همین رابطه نامه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به همتای سعودی خود نیز تسلیم کاردار سعودی شد. این مقام سعودی اعلام کرد، در اسرع وقت نظرات دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

بعد از وقوع فاجعه منا، این چهارمین بار است که کاردار عربستان احضار شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید